S-ryhmä etsii ulkomailtauusia hankintakumppaneita

SOK:npääjohtajanKari Neilimonmukaan ryhmä voi aloittaa yhteistyön suuren yksittäisen kauppaketjun kanssa

S-ryhmä kansainvälistää hankintojaan uusien kumppanien etsinnän avulla, vaikka sen pääyhteistyökumppani päivittäistavaroissa edelleen onkin pohjoismainen hankintaorganisaatio Coop Norden. Uusia kumppaneita voivat olla yksittäiset ulkomaiset kauppaketjut, esimerkiksi brittiläinen Tesco, ranskalainen Carrefour tai joku saksalainen kauppaketju.

Ensimmäisen suoran sopimuksensa osuuskunta solmi puolitoista vuotta sitten saksalaisen Noris Internationalin kanssa. Noris on saksalaisen tavarataloyhtiö Karstadt Quellen hankintayhtiö, jonka kautta S-ryhmä saa tuotteita muun muassa Aasiasta.

Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan SOK:n pääjohtajan Kari Neilimon, 60, mukaan Noris on osoittautunut toimivaksi väyläksi. Sokokset hankkivat sen kautta valikoimiinsa samoja vaatteita, joita voi ostaa myös Karstadteista.

Noriksen vaatteet ovat Karstadtin omia merkkejä eli niin sanottuja private label -tuotteita. Suomessa niitä voi ostaa vain S-ryhmän kaupoista, koska suomalaisista vain S-ryhmä tekee yhteistyötä Noriksen kanssa.

– Kaupan kansainvälistymisen takia meidän pitäisi olla mukana isommissa ja tehokkaammissa hankintaväylissä. Meidän täytyy tarkistaa koko ajan, ovatko volyymit riittävän suuria ja saammeko tuotteet tarpeeksi halvalla, Neilimo sanoo.

Toimivia liittoumiaon vähän

SOK:n johto seuloo erilaisia hankintaväyliä jatkuvasti. Neilimon mukaan toimivia hankintaliittoumia on vähän, mutta paperiorganisaatioita paljon. Paperiorganisaation tuotelista saattaa olla pitkä, mutta käytännössä yritys ei pysty hankkimaan tuotteita.

Neilimon mukaan S-ryhmän hankintaväylät ovat hyväkuntoisia, vaikka niitä täytyykin tehostaa.

– Yksi mahdollisuus on mennä mukaan jonkun eurooppalaisen suuren kauppaliikkeen hankintaan. Se voi olla Tesco tai joku muu. Olemme käyneet keskusteluja. En tiedä, voiko oikein puhua neuvotteluista.

Neilimon mukaan alueelliset ja kulttuuriset erot vaikeuttavat kumppaneiden löytymistä. Pohjoismaissa kauppojen on helppo yhdistää hankintoja, koska alue on yhtenäinen. Esimerkiksi italialaisten ja suomalaisten kulutus- ja ruokailutottumukset ovat niin erilaiset, että hankintayhteistyö olisi kannattamatonta.

Keskitettyyn hankintaan80 prosenttia tuotteista

S-ryhmä ostaa keskitetysti jo noin 65 prosenttia tuotteistaan. Neilimon mukaan 80 prosentin raja ylittyy parissa vuodessa päivittäistavarakaupassa. Sen jälkeen esimerkiksi Prisma hankkii 15 000 tuotteestaan 12 000 keskitetysti. Loput tuotteet se voi ostaa paikallisesti.

Toistaiseksi kaupparyhmät eivät osta keskitetysti maitoa, olutta ja virvoitusjuomia sekä suurinta osaa lihasta. Neilimon mukaan nekin kuitenkin siirtyvät parissa vuodessa keskitykseen.

– Kaupoissa keskitettyyn hankintaan suhtaudutaan positiivisesti, mutta olutfirmoissa ei. Panimot haluavat tuoda pullonsa ja korinsa myymälöihin, täyttää niitä ja asettaa korinsa tietyille paikoille. Me haluamme täsmäohjauksen myymälöihin, jotta kaupassa on oikea määrä juomia oikeina aikoina eikä tavaraa ole varastossa, Neilimo kertoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Venäläiset ovat ”taloustilanteen passiivisia panttivankeja”

    3. 3

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    7. 7

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    8. 8

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    9. 9

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    10. 10

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    9. 9

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    10. 10

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    9. 9

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää