Euroopan komissio aikoo vapauttaaauton varaosat mallisuojalta

Euroopan autoteollisuus vaatii näkyville varaosille mallisuojaa EU:n laajuisesti, jotta teollisuuden voitot säilyisivät

Euroopan autoteollisuus on ryhtynyt painostamaan Euroopan komissiota, jotta tämä ei poistaisi auton näkyvien varaosien mallisuojaa. Sisämarkkinakomissaari Frits Bolkestein on luvannut, että komissio tekee varaosakilpailun vapauttamisesta päätöksen ensi tiistaina.

Hollantilainen Bolkestein haluaa poistaa kilpailua rajoittavan mallisuojan autojen varaosilta.

Osa komission jäsenistä saattaa kuunnella kuitenkin autoteollisuutta, joka pelottelee kannattavuutensa putoamisella ja työpaikkojen vähenemisellä.

Kun EU valmisteli kaikkien tuotteiden mallisuojaa koskevaa direktiiviä, auton näkyvien varaosien – kuten tuulilasien, lokasuojien, puskureiden, peilien ja lamppujen – mallisuojakysymys jäi auki.

Vaikka komissio irrotti jo ryhmäpoikkeusasetuksen muutoksella uusien autojen kaupan ja korjaamo- ja varaosakaupan toisistaan, tiukat mallisuojalait suojaavat edelleen useissa EU-maissa eurooppalaista autoteollisuutta halpojen varaosien tuonnilta Aasian maista.

Monissa suurissa autontuottajamaissa, kuten Saksassa ja Ranskassa, lainsäädäntö on antanut autoteollisuudelle yksinoikeuden näkyvien varaosien tuottamiseen. Tämä on pitänyt varaosien hinnat korkealla.

Myös Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa lainsäädäntö antaa teollisuudelle mahdollisuuden varaosiensa mallisuojaamiseen. Suomessa tätä mahdollisuutta ei ole kuitenkaan pitkiin aikoihin käytetty.

Iso-Britanniassa, Italiassa, Belgiassa, Hollannissa, Luxemburgissa, Unkarissa ja Latviassa varaosien valmistus sen sijaan on jo vapautettu. Näissä maissa näkyvien varaosien hinnat ovat kymmenen prosenttia halvemmat kuin EU:ssa keskimäärin.

Moni asiantuntija pitääkin epätodennäköisenä, että autokaupan kilpailun lisäämistä ajanut komissio päätyisi kilpailun kannalta kielteiseen ratkaisuun.

Suomikin hyötyisikilpailun kasvusta

Teknisen Kaupan Liiton toimitusjohtaja Klaus Katara pitää äärimmäisen tärkeänä, että komissio ei ryhtyisi rajoittamaan kilpailua.

– Kun kuluttajalla on valinnanvaraa, mistä hän varaosansa ostaa, hinnat pysyvät kurissa, sanoo Katara.

Jos komissio vapauttaa varaosakaupan, Suomen tilanne ei käytännössä kuitenkaan muutu Kataran mukaan kovin paljon.

– Suomen markkinat ovat niin suppeat, että isot valmistajat eivät tee Suomen markkinoita varten kilpailevia varaosia. Suomi hyötyy tietenkin kilpailun lisääntymisestä EU:ssa, sanoo Katara.

Jos komissio taas tekee vastakkaisen päätöksen, autojen varaosien hinnat nousevat Kataran mukaan entisestään Euroopassa.

Autoteollisuus haluaisi mallisuojan varaosilleen ympäri EU:ta, koska varaosat tuovat sen voitoista leijonanosan. Euroopan varaosatuottajien, vakuutusyhtiöiden ja itsenäisten korjaamojen yhdistys ECAR laskee, että varaosat muodostavat autonvalmistajien voitoista 40 prosenttia.

Varsinainen uusien autojen valmistus tuo voitoista vajaan 20 prosenttia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      Valinnanvapautta alettiin kokeilla tänään Jyväskylässä – 174 vaihtoa ensimmäisen 8 tunnin aikana

    4. 4

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    5. 5

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    6. 6

      Bild: Kreikka tarvinnee ”kaksinumeroisen miljardisumman”

    7. 7

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    8. 8

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    9. 9

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    10. 10

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    5. 5

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    9. 9

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    10. 10

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää