Valikko

Helsingin telakka liipaisimella

Norjalaisen Aker Yardsin päätös yhdistää Masa Yardsin ja Finnyardsin telakat voi merkitä loppua Masa Yardsin Helsingin telakalle. Uuden Aker Finnyardsiksi nimetyn telakkayhtiön toimitusjohtaja Yrjö Julin sanoi eilen varsin selväsanaisesti omistajan hakevan telakkafuusiolla synergiaetua.

Uusi yhtiö keskittyy nimenomaan loistoristeilijöiden ja autolauttojen valmistukseen. Turussa ja Helsingissä tehdään risteilijöitä, Raumalla autolauttoja.

Tällä haavaa Turussa on kaksi loistoristeilijää teossa. Kolmannesta tilauksesta ilmoitettiin eilen. Turun telakka saa valmistettavakseen maailman suurimman risteilijän. Tilaajana oli jälleen Royal Caribbean. Helsinki ei ole saanut aikoihin risteilijätilauksia. Nyt Hietalahden telakan nokassa valmistetaan jäänmurtajaa ja konttialusta Venäjälle. Norjalaisomistajan fokuksessa arktisten alusten teko ei ole.

Julin varoi sanomasta etukäteen mitään yksittäisten telakoiden kohtalosta. Asiaa selvitetään työryhmässä. Päätöksiä voidaan odotella loppuvuodesta. Selvää kuitenkin lienee, että yhtiön kannalta kolmen infrastruktuurin ylläpito kolmella paikkakunnalle ei ole kannattavaa etenkään, kun telakat toimivat tuon tuostakin joutokäynnillä. Kaksi telakkaa näyttäisi joka tapauksessa jäävän. Tähän viittaisi Julinin lausuma, että 2-3 aluksen tilaajan kannalta on hyvä, jos työt voidaan tehdä kahdella paikkakunnalla yhtä aikaa.

Laivateollisuuden keskittäminen länsirannikolle, Turkuun, Raumalle, Paimioon ja Piikkiöön, olisi luonteva ratkaisu yhtiölle.

Norjalaisemon päätös yhdistää suomalaistelakat oli Suomen meriklusterin kannalta hyvä asia, vaikka fuusion häviäjänä saattavat olla Helsingin telakka ja Helsingin kaupunki. Ratkaisu turvaa sen, että ainakin toistaiseksi laivanrakennus jatkuu Suomessa, eivätkä työpaikat ja alan osaaminen häviä täältä. Vaikka telakat suoraan työllistävät vain joitakin tuhansia ihmisiä, koko ala kaikkine alihankkijoineen työllistää noin 35 000 ihmistä.

Valtio on perinteisesti tukenut meillä meriteollisuutta juuri alan työllisyysvaikutuksen takia. Masa Yardsin edeltäjän Wärtsilä Meriteollisuuden kaatuminen valtion syliin teki kuitenkin valtiosta varovaisen tukijan. Valtio tukee laivanrakennusta erityisrahoitusyhtiö Finnveran kautta. Finnvera myöntää takuut laivan valmistusvaiheen rahoitukselle.

Takuiden vastapainoksi Suomen valtio on asettanut Finnyardsin norjalaisemolle ehdon, ettei se saa pumpata emoon varallisuutta suomalaistyttärestään. Kuinka sitova juridisesti tällainen ehto tosipaikan tullen olisi, on sitten toinen asia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    10. 10

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    9. 9

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää