Valikko

Onneton oikeuspäätös

Suomi hävisi torstaina EY:n tuomioistuimessa kiistan yrittäjä-autoilijoiden työaikadirektiivistä. Kiista juontuu jo vuosien taa. EU sääti vuonna 2002 direktiivin maantieliikenteen työ- ja lepoajoista. Direktiivin mukaan kuljettajien maksimiviikkotyöaika voi olla 48 tuntia. Säädös koskee myös autoilijayrittäjiä. Lisäksi työaikaan lasketaan myös kaikenlainen ei-ajaminen eli lastin purku, kaluston huolto ja paperityöt .

Direktiivi on ongelma erityisesti Suomelle ja Espanjalle, joissa kuljetusalalla on runsaasti pieniä yrityksiä. Muissa EU-maissa kuljetusala on keskittynyttä ja autojen kuljettajat ovat lähes poikkeuksetta palkkatyöntekijöitä. Kuljetusalan kilpailu on Suomessa kovaa ja hinnat kilometriä kohden ovat suhteellisen alhaisia. Pienen yrittäjän vahvin kilpailutekijä on perinteisesti ollut joustavuus. Vaikeista tilanteista on selvitty tekemällä pitkää päivää. Nyt tämä jousto katoaa, kun direktiiviä aletaan soveltaa vuoden 2009 maaliskuussa.

Direktiivin motiivina on liikenneturvallisuus. On täysin totta, että yliväsynyt raskaan liikenteen kuljettaja on tienpäällä vakava turvallisuusriski. Nykyisinkin kuljettajien ajo- ja lepoaikoja on kuitenkin valvottu työaikalainsäädännöllä ja ajopiirturien avulla kohtuullisen tehokkaasti. Samat säädökset ovat koskeneet myös omistajakuljettajia. Ylipitkiä ajorupeamia ei ole saanut ajaa, joten tässä suhteessa direktiivin säädökset eivät ole ongelma.

Ongelma on se, että omistajan muu työ lasketaan myös samaiseen työaikaan. Kyse ei ole siitä, että valvottaisiin ettei kukaan ole tienpäällä yli 48 tuntia, vaan direktiivi haluaa säädellä myös yrittäjän muuta työaikaa.

Tilanne on mahdoton. Jos vaikkapa joku viranomainen vaatii yrittäjältä selvitystä jostakin hallinnollisesta asiasta, on kuljetusyrittäjän lopetettava ansiotyönsä ja käytettävä työaikansa selvityksen tekoon. Omien työtuntien laskeminen ei yksinkertaisesti kuulu yritystoimintaan.

Direktiivi on hyvä esimerkki siitä, ettei Euroopan unionissa oikea käsi tiedä mitä vasen tekee. Yrittäjyyden lisääminen on nähty unionin tulevaisuuden kannalta keskeisimmäksi tavoitteeksi. Samaan aikaan unioni osoittaa kuitenkin täydellistä asiantuntemattomuutta yrittäjyyden suhteen tieliikenteen työaikadirektiivissä.

Uuden direktiivin valvonta tulee käytännössä olemaan mahdotonta. Kuka voi valvoa, milloin kotona konttoriaan pitävä autoilija tekee yrityksensä paperitöitä ja milloin jotakin muita paperitöitä. Lainsäädäntö, jonka valvonta jo ennakolta tiedetään mahdottomaksi ja jonka tavoitteisiin kukaan ei voi sitoutua, on äärimäisen huonoa lainsäädäntöä, joka vain rapauttaa ihmisten yleistä lainkuuliaisuutta.

Tässä tapauksessa lainsäädäntöä ei vielä Suomessa ole tehty ja tehtävä on tiedostettu vaikeaksi. Jotain lakeja on kuitenkin pakko säätää, koska EY:n tuomioistuimen päätös niin velvoittaa. Tällainen tilanne ja tehdyt päätökset tuovat Suomessa erittäin huonoa mainetta koko EU:lle.

Kokonaisuutena EY:n tuomioistuimen päätös on kaikille osapuolille onneton. Edes tieliikenteen turvallisuuden kannalta on vaikea kuvitella, että päätöksellä olisi mitään myönteisiä vaikutuksia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    4. 4

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    5. 5

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    8. 8

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      ISTV:n Nobel-studio: Tällaiset juhlat Bengt Holmströmiä odottavat Tukholmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    4. 4

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    5. 5

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    8. 8

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää