Valikko

Vaihto kerrallaanVOITTOON

Oulun Kärppien toimitusjohtajaJuha Junno tietää, miten kova työmaa on nostaa jääkiekkoseura konkurssin partaalta Suomen kannattavimmaksi
Oulun kaupungin liikuntalaitospäällikkö Matti Rautio on ansassa. Jääkiekkoseura Oulun Kärppien toimitusjohtaja Juha Junno tapittaa häntä silmiin ja odottaa vastausta. Nyt. Heti.– Meidän täytyy hei ottaa se tai jättää. Mikä sen hienompaa kuin päästä julkistamaan se hei tänään, Junno tykittää.

Puoli minuuttia myöhemmin ohjelmatoimisto kuulee, että Whitesnake-asia on selvä: kaupunki rakentaa sopuhintaan lavan takatukkametallibändin Oulun-keikkaa varten. Junno sujauttaa Nokia 7200:nsa taskuun ja unohtaa Raution.

Haastattelu voi alkaa.

Oulun Kärpät on rakentanut Pohjois-Suomeen pienen ihmeen. Kymmenen vuotta sitten seura rämpi konkurssin seurauksena kakkosdivarissa, huomenna se alkaa puolustaa SM-kultaa liigan suurimman budjetin turvin.

Viime vuonna Oulussa pelattiin liigan ylivoimaisesti kannattavinta lätkää. Kärpät tahkosi liikevaihdostaan melkein 14 prosenttia voittoa, siis lähes yhtä paljon kuin Marimekko.

Selityksiä on monta: mestaruus tuo kahisevaa kassaan, Kärppien hallituksessa istuvat oululaiset it-miljonäärit Jorma Terentjeff ja Veikko Lesonen ja pohjoisessa sponsorirahan kärttäjiä on vähemmän kuin etelässä.

Tärkeää on sekin, että liigajoukkueessa luistelee edustava joukko Pohjois-Suomen omia poikia. Kärpät on rakentanut alueen divariseuroista itselleen toimivan farmi- ja tukijaverkoston.

– Kova työmaa se on ollut. Meillä on hallituksen puheenjohtajaa Seppo Arposta myöten mukana sama porukka, joka aikoinaan lähti nostamaan Kärppiä, Junno aloittaa.

Puhelin keskeyttää Junnon esitelmän siitä, miten urheilun ja talouden pitää olla tasapainossa, jotta jääkiekkojoukkueen markkinointi onnistuu.

Siitä Junno on puhunut viime kauden mittaan monessa seminaarissa: Kärppien menestys on havaittu myös kaukana etelässä. Kun MTV3 halusi testata maksullista digitelkkaria, televisiokanava soitti Ouluun. Viime kaudella myyty paketti Kärppien vierasotteluita meni kaupaksi niin hyvin, että tällä kaudella valikoima kattaa kaikki seurat.

– Ei siitä meille rahaa tullut, mutta kaikkea ei voi mitata rahassa. Kannattajille se merkitsi paljon, Junno jatkaa lennosta.

Fanit ovat tärkeä osa Kärppien tarinaa. Junno kehuu joukkueen faniklubia maan aktiivisimmaksi. Kärppäkannattajat pelaavat yhdessä sählyä, ja kannattajia reissaa Ouluun linja-autoilla Ivalosta asti. Se on vähän kuin vaasalaiset lähtisivät Helsinkiin katsomaan, miten HIFK kohtaa SaiPan.

– On tärkeää ottaa kannattajien mielipide huomioon. Vaihdoimme esimerkiksi vanhaan pelipaitaan fanien toivomuksesta, Junno sanoo.

– Teemme sponsori- ja kannattajakyselyitä. Jatkossa tutkimme ympäristöä vielä enemmän. Maailma muuttuu, ja meidänkin pitää muuttua koko ajan. Nuoret ovat meille tärkeä kohderyhmä. Ei meidän suurin uhkamme ole muu urheilu, me kilpailemme vapaa-ajasta tietokonepelien ja kadun kanssa.

Markkinoinnissa Junno uskoo tähtiin. Kärppä-pelaajat edustavat asiakas- ja fanitapaamisissa, poseeraavat autokaupan mainoksessa ja kertovat elämästään ilmaisjakelulehdessä.

– Pelaajat tekevät tuotteen. Me muut työskentelemme olosuhteiden hyväksi, Junno sanoo ja vastaa puhelimeen. Liikuntavirastosta joku haluaa tietää, mitä iltapäivän lehdistötilaisuudessa kannattaa tarjota.

Kärppien ytimessä on joukkue, fanit tekevät tuotteesta ilmiön, mutta raha tulee yrityksiltä.

Remontinrippeiden koristamassa Raksilan jäähallissa se näkyy katonrajassa, jossa nököttää kymmenen uudenkiiltävää aitiota. Ne Kärpät rakennutti hallin laajennusremontin yhteydessä omalla kustannuksellaan, yritysten toivomuksesta. Yleisöpaikkojen määrä väheni aitioiden takia melkein sadalla, mistä on Oulussa keskusteltu talven mittaan painokkaasti.

Kärpät panosti halliremonttiin melkein miljoona euroa. Kaupungin maksettavaksi jäi vajaat kuusi.

Junno lopettaa puhelun ja ehdottaa kupillista läheisen marketin kahvilassa. Jäähallin kahvinkeittimet ovat vielä remonttipölyn peitossa.

– Saat sitten hei värikkään lausunnon.

Viisi minuuttia myöhemmin Prisman kahvilassa Junno leikkaa pizzansiivua ja selittää, miksi Kärpät menestyy.

– Pohjois-Suomessa pärjätään, koska täällä on karummat olosuhteet kuin etelässä. Saalista ei ole niin paljon kuin muualla, Junno aloittaa.

Puhelin soi. Urheilutoimittaja Jari Porttila haluaa tietää, mistä tavoittaa Janne Niinimaan.

– Saaliiseen täytyy olla hirveä himo. Meidän on pakko oppia välittämään tietoa ja toimimaan yhdessä. Ja kun saalis on saatu kiinni, me ei haluta luopua siitä millään, Junno jatkaa.

Kun kahvi on juotu, Junno katsoo kelloa ja nousee ylös. Kaupungin ja urheiluseurojen remontti-info alkaa vartin päästä. Sen päätteeksi Junno paljastaa, että Whitesnake tulee Ouluun.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Näkökulma: Vaarallisin jytky uhkaa 4. joulukuuta – voittaisi Brexitin ja Trumpin

    10. 10

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää