Valikko

Mainostajat vaativat selkeitä mediahintoja

Mainostajien liitto haluaa mediahinnoittelusta läpinäkyvää ja tasapuolista

Monimutkaisuus ja vaikeaselkoisuus median hinnoittelujärjestelmissä vaivaa suomalaisia mainostajia.

Mainostajien liitto on havainnut medioiden toimitusehdoissaan kohtelevan myös asiakkaita eri tavoin.

– Mainos- ja mediatoimistoja ja mainostajia on alennuksia ja etuja myönnettäessä kohdeltava yhdenvertaisesti, sanoo Mainostajien liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski.

– Tämän pitää koskea myös mainostajia, jotka ostavat mediatilan suoraan ja hoitavat mainontansa ilman mainos- ja mediatoimistoja.

Hanski-Pitkäkosken mukaan yksinomaan mainos- ja mediatoimistoille suunnatut alennukset tai etuudet on poistettava, elleivät ne perustu volyymiin tai toiminnallisiin ja laadullisiin tekijöihin.

– Laatukriteerien on perustuttava todellisiin ja kohtuullisesti todennettavissa oleviin tekijöihin. Myös itse mainostilansa ostavien mainostajien pitää päästä niiden piiriin.

Mainostajia huolestuttavat tilanteet, joissa mainos- ja mediatoimistot edustavat mainostajaa neuvotteluissa median kanssa.

– Näissä tilanteissa ei pitäisi neuvotella alennuksista ja etuuksista siten, että ne tuottavat pääosin etuuksia toimistoille eivätkä huomioi tasapuolisesti suora-asiakkaiden etuuksia.

– On selvää, että jokainen media päättää itsenäisesti alennuksistaan ja eduistaan, mutta ymmärrettävät toimitusehdot olisivat koko alan etu.

– Järjestelmän selkiinnyttäminen ei kuitenkaan saa johtaa hintojen korotuksiin, Hanski-Pitkäkoski toteaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    2. 2

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    3. 3

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      Ferrari takoi uudet pohjat Milanossa

    9. 9

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    10. 10

      Ilmarisen Ritakallio: Siirrymme euroalueelta kohti Yhdysvaltoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää