Omaan bussiliikenneyhtiöön kannattaa sitoutua

Helsingin kaupunginvaltuusto istuu tänään päättämään kaupungin kahden erillisen bussiliikenneyksikön yhdistämisestä. Vaikka kaupunginhallitus oli esityksessään kaupunginvaltuustolle yksimielinen yhdistämisen tarpeellisuudesta, on asiasta käyty melkoinen julkinen keskustelu.

Työntekijäjärjestöt KTV ja KVL vauhdittivat kriittisen kantansa julkituomista jopa päivän työnseisauksella. Erimielisyys koskee uuden kaupungin omistaman bussiliikenneyksikön juridista muotoa.

Kaupunginhallituksen selkeä enemmistö kannattaa osakeyhtiömallia asiaa valmistelleen työryhmän selvitykseen tukeutuen. Osakeyhtiömuoto takaa parhaalla mahdollisella tavalla joustavan asiakaslähtöisen toiminnan. Se on läpinäkyvä ja mahdollistaa tilaaja-tuottaja-mallin toteutumisen.

Vähemmistö sen sijaan haluaa uudesta yksiköstä liikelaitoksen. Työntekijäjärjestöt ovat kannassaan kaupunginhallituksen vähemmistön linjoilla. Heidän pääasiallinen huolensa on se, että yhtiöittäminen voisi merkitä alkusoittoa koko bussiliikennetuotannosta luopumiselle, vaikka kaupunginhallituksen esityksessä valtuustolle nimenomaan painotetaan kaupungin pitkäaikaista sitoutumista omaan bussiliikenneyhtiöön.

Pääkaupunkiseudun kasvaessa ja laajentuessa toimivan joukkoliikennejärjestelmän merkitys korostuu entisestään. Seudun julkinen liikenne hoidetaan pääosin neljällä eri liikennemuodolla: paikallisjunalla, metrolla, raitiotievaunuilla ja busseilla.

Merkittävä osa joukkoliikenteen rahoituksesta tulee kaupunkien verovaroista. Helsingin sisäisen liikenteen tariffituki on noin 50 prosenttia. Toisen puolen maksaa asiakas itse.

Pääkaupunkiseudulla on jatkossa kaksi joukkoliikenteen tilaajaorganisaatiota: pääkaupunkiseudun yhteinen YTV ja Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL). VR operoi paikallisjunaliikennettä. HKL tuottaa kokonaan sekä metro- että raitiotievaunuliikenteen. Lähes kymmenen vuotta sitten aloitettiin pääkaupunkiseudulla bussiliikenteen kilpailuttaminen, joka toikin merkittäviä säästöjä.

Tänään pääkaupunkiseudun julkista bussiliikennettä hoitavat neljä keskenään kilpailevaa yksikköä. Näistä kaksi on yksityistä ja kaksi Helsingin kaupungin omistuksessa. HKL:n bussiliikenneyksikkö toimii emoliikelaitoksen sisällä ja Suomen Turistiauto on osakeyhtiö. Ne kilpailevat verisesti keskenään pääosin siksi, että niiden varikot toimivat samassa kiinteistössä Helsingin Ruskeasuolla.

Kumpikin yksikkö on raskaasti tappiollinen. Tätä taustaa vasten ei tarvitse olla suurikaan ruudinkeksijä havaitakseen, että nykytila on sietämätön. Yhdistämisestä tulee merkittäviä sekä taloudellisia että toiminnallisia hyötyjä.

Helsingin kaupungin kannattaa pitää uusi bussiliikenneyhtiö omistuksessaan. Syitä on monia. Joukkoliikenteen järjestämisvastuu kuuluu kaupungin perustehtäviin. Julkisen subvention osuus tulee myös tulevaisuudessa säilymään.

Metro ja raitiotieliikenne ovat luonnollisia monopoleja samoin kuin paikallisjunaliikenne. Pääkaupunkiseudun kaupungit ovat yhdessä VR:n kanssa perustaneet junakalustoyhtiön, jonka tavoitteena on lisätä paikallisjunaliikenteen hinnoittelun läpinäkyvyyttä.

Bussiliikenne on neljästä joukkoliikennemuodosta ainoa, jossa kilpailuttamisen hyväksikäyttö on luontevaa. Kilpailu ei kuitenkaan ole mikään automaatio.

Markkinoiden toimivuus tilanteessa, jossa kilpailuun voi aidosti osallistua vain muutama operaattori, ei ole varmaa. Tämän johdosta kaupungin oman bussiyhtiön omistaminen on selkeää varmuuden maksimointia.

Vastaavanlaisista monituottajamalleista on itse asiassa useita toimivia esimerkkejä. Yksityinen täydentää julkista ja julkinen yksityistä. Omaan bussiliikenneyhtiöön kannattaa sitoutua.

Kirjoittaja on Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    2. 2

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    3. 3

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    4. 4

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    5. 5

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    6. 6

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    7. 7

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    8. 8

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    9. 9

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    10. 10

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    2. 2

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    3. 3

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    4. 4

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    5. 5

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    6. 6

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    7. 7

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    8. 8

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    9. 9

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    10. 10

      Jarmon, 55, lähi-Siwa joutui lakkautuslistalle – ”Voi kehveli, tämä oli paras kauppa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää