Valikko

Omaan bussiliikenneyhtiöön kannattaa sitoutua

Helsingin kaupunginvaltuusto istuu tänään päättämään kaupungin kahden erillisen bussiliikenneyksikön yhdistämisestä. Vaikka kaupunginhallitus oli esityksessään kaupunginvaltuustolle yksimielinen yhdistämisen tarpeellisuudesta, on asiasta käyty melkoinen julkinen keskustelu.

Työntekijäjärjestöt KTV ja KVL vauhdittivat kriittisen kantansa julkituomista jopa päivän työnseisauksella. Erimielisyys koskee uuden kaupungin omistaman bussiliikenneyksikön juridista muotoa.

Kaupunginhallituksen selkeä enemmistö kannattaa osakeyhtiömallia asiaa valmistelleen työryhmän selvitykseen tukeutuen. Osakeyhtiömuoto takaa parhaalla mahdollisella tavalla joustavan asiakaslähtöisen toiminnan. Se on läpinäkyvä ja mahdollistaa tilaaja-tuottaja-mallin toteutumisen.

Vähemmistö sen sijaan haluaa uudesta yksiköstä liikelaitoksen. Työntekijäjärjestöt ovat kannassaan kaupunginhallituksen vähemmistön linjoilla. Heidän pääasiallinen huolensa on se, että yhtiöittäminen voisi merkitä alkusoittoa koko bussiliikennetuotannosta luopumiselle, vaikka kaupunginhallituksen esityksessä valtuustolle nimenomaan painotetaan kaupungin pitkäaikaista sitoutumista omaan bussiliikenneyhtiöön.

Pääkaupunkiseudun kasvaessa ja laajentuessa toimivan joukkoliikennejärjestelmän merkitys korostuu entisestään. Seudun julkinen liikenne hoidetaan pääosin neljällä eri liikennemuodolla: paikallisjunalla, metrolla, raitiotievaunuilla ja busseilla.

Merkittävä osa joukkoliikenteen rahoituksesta tulee kaupunkien verovaroista. Helsingin sisäisen liikenteen tariffituki on noin 50 prosenttia. Toisen puolen maksaa asiakas itse.

Pääkaupunkiseudulla on jatkossa kaksi joukkoliikenteen tilaajaorganisaatiota: pääkaupunkiseudun yhteinen YTV ja Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL). VR operoi paikallisjunaliikennettä. HKL tuottaa kokonaan sekä metro- että raitiotievaunuliikenteen. Lähes kymmenen vuotta sitten aloitettiin pääkaupunkiseudulla bussiliikenteen kilpailuttaminen, joka toikin merkittäviä säästöjä.

Tänään pääkaupunkiseudun julkista bussiliikennettä hoitavat neljä keskenään kilpailevaa yksikköä. Näistä kaksi on yksityistä ja kaksi Helsingin kaupungin omistuksessa. HKL:n bussiliikenneyksikkö toimii emoliikelaitoksen sisällä ja Suomen Turistiauto on osakeyhtiö. Ne kilpailevat verisesti keskenään pääosin siksi, että niiden varikot toimivat samassa kiinteistössä Helsingin Ruskeasuolla.

Kumpikin yksikkö on raskaasti tappiollinen. Tätä taustaa vasten ei tarvitse olla suurikaan ruudinkeksijä havaitakseen, että nykytila on sietämätön. Yhdistämisestä tulee merkittäviä sekä taloudellisia että toiminnallisia hyötyjä.

Helsingin kaupungin kannattaa pitää uusi bussiliikenneyhtiö omistuksessaan. Syitä on monia. Joukkoliikenteen järjestämisvastuu kuuluu kaupungin perustehtäviin. Julkisen subvention osuus tulee myös tulevaisuudessa säilymään.

Metro ja raitiotieliikenne ovat luonnollisia monopoleja samoin kuin paikallisjunaliikenne. Pääkaupunkiseudun kaupungit ovat yhdessä VR:n kanssa perustaneet junakalustoyhtiön, jonka tavoitteena on lisätä paikallisjunaliikenteen hinnoittelun läpinäkyvyyttä.

Bussiliikenne on neljästä joukkoliikennemuodosta ainoa, jossa kilpailuttamisen hyväksikäyttö on luontevaa. Kilpailu ei kuitenkaan ole mikään automaatio.

Markkinoiden toimivuus tilanteessa, jossa kilpailuun voi aidosti osallistua vain muutama operaattori, ei ole varmaa. Tämän johdosta kaupungin oman bussiyhtiön omistaminen on selkeää varmuuden maksimointia.

Vastaavanlaisista monituottajamalleista on itse asiassa useita toimivia esimerkkejä. Yksityinen täydentää julkista ja julkinen yksityistä. Omaan bussiliikenneyhtiöön kannattaa sitoutua.

Kirjoittaja on Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    4. 4

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    5. 5

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    8. 8

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      ISTV:n Nobel-studio: Tällaiset juhlat Bengt Holmströmiä odottavat Tukholmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    4. 4

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    5. 5

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    8. 8

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää