Olli Rehn uskoo pk-yritysten hyötyvän vapaista varaosista

EU:n teollisuuskomissaari Olli Rehn arvioi eurooppalaisen autoteollisuuden selviävän unionin sisäisellä työnjaolla

EU:n teollisuuskomisaari Olli Rehn uskoo, että eurooppalainen autoteollisuus ei kärsi auton ulkoisten varaosien mallisuojan poistumisesta.

Autoteollisuus on valittanut, että komission tiistaina hyväksymä direktiiviesitys lisää piratismia ja syö Euroopasta työpaikkoja aasialaisten yritysten riemuksi.

Autojen välinen markkinakilpailu tapahtuu Rehnin mukaan kuitenkin hyvin pitkälti auton kokonaisuuden perusteella.

– Se on yhdistelmä auton teknisiä ominaisuuksia ja ulkonäköä. Tällä logiikalla ei voida perustella auton yksittäisten ulkoisten osien kuten konepellin tekijänoikeuksia, koska osat joka tapauksessa tehdään alihankintana joko Euroopassa tai sen ulkopuolella, sanoo Rehn.

Rehn uskoo, että eurooppalainen pk-teollisuus hyötyy kilpailun vapautumisesta auton ulkoisten varaosien valmistuksessa.

Eurooppalaiset autotehtaat ovat siirtäneet varaosien tuotantoa alihankintana jo pitkään Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan.

– Eurooppalaiset pk-yritykset voivat tämän ratkaisun myötä paremmin kilpailla varaosamarkkinoilla, hän olettaa.

Rehn tuntee autojen varaosakaupan hyvin, koska hänen isänsä on toiminut jo vuosikausia varaosakauppiaana Mikkelissä.

Rehn ennustaa, että auton ulkoisten varaosien markkinat kehittyvät mallisuojan poistumisen myötä samaan suuntaan kuin konepellin alla olevien osien.

– Siellä on automerkin omalla leimalla varustettuja osia, sitten on varaosatuottajan alkuperäisosia ja sitten on vapaita osia, joissa ei ole takuita. Kuluttaja voi valita, kuinka paljon hän haluaa maksaa ja mitä laatua hän vaatii, sanoo Rehn.

Rehn haluaa selvittää turvallisuusvaikutukset

Komission sisällä oli erimielisyyksiä mallisuojadirektiivin uudistuksesta. Rehn kiistää kuuluneensa – toisin kuin Taloussanomat keskiviikkona väitti – saksalaisen ja ranskalaisen komissaarin ryhmään, joka vastusti kilpailun vapauttamista autoteollisuuden painostuksesta.

Hän kertoo kannattaneensa sisämarkkinakomissaari Frits Bolkesteinin perustavoitetta kilpailun vapauttamisesta, koska kilpailu alentaa kuluttajahintoja.

Hän oli kuitenkin huolissaan varaosakilpailun vaikutuksesta kuluttajien turvallisuuteen.

Rehnin vaatimuksesta komissio ryhtyykin laatimaan arviota direktiivin vaikutuksista sekä matkustajien että jalankulkijoiden turvallisuudelle.

EU:n sisäinen työnjako vaatii kehittämistä

Eurooppalainen autoteollisuus pelottelee kannattavuutensa romahtamisella ja työpaikkojen siirrolla halvan työvoiman maihin EU:n ulkopuolelle.

Rehn ei näe autoteollisuuden tulevaisuutta näin synkkänä.

– Eurooppalaisen autoteollisuuden kyky kehittää innovatiivisia, laadukkaita ja turvallisia tuotteita on erittäin hyvä. Täytyy pitää vain huoli, että teollisuutemme kilpailuolosuhteet pysyvät yhtäläisinä kuin kilpailijoiden.

Rehn pitää tärkeänä EU:n sisäisen työnjaon kehittämistä, minkä mahdollistaa unionin laajentuminen.

Osa kokoonpanotuotannosta voi siirtyä halvan työvoiman maihin EU:ssa, kun taas tutkimus- ja tuotekehitys sekä ensilinjan tuotano jäänevät edelleen korkean osaamisen maihin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Autokonserni Laakkosen yt:t päätökseen – 77 irtisanotaan

    2. 2

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    3. 3

      Lapsi hoitoon viimeistään 1,5-vuotiaana, isälle 6 kk vapaa – näin EK uudistaisi perhevapaita

    4. 4

      Asuntokaupan kahtiajako repesi entisestään

    5. 5

      Berner: Seuraavan sukupolven 5G-verkot voivat tuoda Suomeen uusia operaattoreita

    6. 6

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    7. 7

      Kiirettä pitää, koska kiire on statusta

    8. 8

      Ohjelmistotalo palkkaa sata Turkuun: ”Turus on tarjol selvästen kaikkest enempi ossamist”

    9. 9

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    10. 10

      Kaljarallille on povattu hiipumista, mutta viime vuonna se ei näkynyt

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    5. 5

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    6. 6

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    7. 7

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    8. 8

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    9. 9

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    10. 10

      Asuntokaupan kahtiajako repesi entisestään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    7. 7

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää