Valikko

Olli Rehn uskoo pk-yritysten hyötyvän vapaista varaosista

EU:n teollisuuskomissaari Olli Rehn arvioi eurooppalaisen autoteollisuuden selviävän unionin sisäisellä työnjaolla

EU:n teollisuuskomisaari Olli Rehn uskoo, että eurooppalainen autoteollisuus ei kärsi auton ulkoisten varaosien mallisuojan poistumisesta.

Autoteollisuus on valittanut, että komission tiistaina hyväksymä direktiiviesitys lisää piratismia ja syö Euroopasta työpaikkoja aasialaisten yritysten riemuksi.

Autojen välinen markkinakilpailu tapahtuu Rehnin mukaan kuitenkin hyvin pitkälti auton kokonaisuuden perusteella.

– Se on yhdistelmä auton teknisiä ominaisuuksia ja ulkonäköä. Tällä logiikalla ei voida perustella auton yksittäisten ulkoisten osien kuten konepellin tekijänoikeuksia, koska osat joka tapauksessa tehdään alihankintana joko Euroopassa tai sen ulkopuolella, sanoo Rehn.

Rehn uskoo, että eurooppalainen pk-teollisuus hyötyy kilpailun vapautumisesta auton ulkoisten varaosien valmistuksessa.

Eurooppalaiset autotehtaat ovat siirtäneet varaosien tuotantoa alihankintana jo pitkään Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan.

– Eurooppalaiset pk-yritykset voivat tämän ratkaisun myötä paremmin kilpailla varaosamarkkinoilla, hän olettaa.

Rehn tuntee autojen varaosakaupan hyvin, koska hänen isänsä on toiminut jo vuosikausia varaosakauppiaana Mikkelissä.

Rehn ennustaa, että auton ulkoisten varaosien markkinat kehittyvät mallisuojan poistumisen myötä samaan suuntaan kuin konepellin alla olevien osien.

– Siellä on automerkin omalla leimalla varustettuja osia, sitten on varaosatuottajan alkuperäisosia ja sitten on vapaita osia, joissa ei ole takuita. Kuluttaja voi valita, kuinka paljon hän haluaa maksaa ja mitä laatua hän vaatii, sanoo Rehn.

Rehn haluaa selvittää turvallisuusvaikutukset

Komission sisällä oli erimielisyyksiä mallisuojadirektiivin uudistuksesta. Rehn kiistää kuuluneensa – toisin kuin Taloussanomat keskiviikkona väitti – saksalaisen ja ranskalaisen komissaarin ryhmään, joka vastusti kilpailun vapauttamista autoteollisuuden painostuksesta.

Hän kertoo kannattaneensa sisämarkkinakomissaari Frits Bolkesteinin perustavoitetta kilpailun vapauttamisesta, koska kilpailu alentaa kuluttajahintoja.

Hän oli kuitenkin huolissaan varaosakilpailun vaikutuksesta kuluttajien turvallisuuteen.

Rehnin vaatimuksesta komissio ryhtyykin laatimaan arviota direktiivin vaikutuksista sekä matkustajien että jalankulkijoiden turvallisuudelle.

EU:n sisäinen työnjako vaatii kehittämistä

Eurooppalainen autoteollisuus pelottelee kannattavuutensa romahtamisella ja työpaikkojen siirrolla halvan työvoiman maihin EU:n ulkopuolelle.

Rehn ei näe autoteollisuuden tulevaisuutta näin synkkänä.

– Eurooppalaisen autoteollisuuden kyky kehittää innovatiivisia, laadukkaita ja turvallisia tuotteita on erittäin hyvä. Täytyy pitää vain huoli, että teollisuutemme kilpailuolosuhteet pysyvät yhtäläisinä kuin kilpailijoiden.

Rehn pitää tärkeänä EU:n sisäisen työnjaon kehittämistä, minkä mahdollistaa unionin laajentuminen.

Osa kokoonpanotuotannosta voi siirtyä halvan työvoiman maihin EU:ssa, kun taas tutkimus- ja tuotekehitys sekä ensilinjan tuotano jäänevät edelleen korkean osaamisen maihin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    5. 5

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    9. 9

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    10. 10

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    7. 7

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    8. 8

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää