Valikko

Stadium hakee Suomesta uusia liikepaikkoja

Yhtiön perustajan ja toimitusjohtajan Ulf Eklöfin mukaan yhtiö tekee tänä vuonna nollatuloksen Suomessa

Urheilu- ja muotiyritys Stadium etsii uusia liikepaikkoja Helsingin seudulta. Ensimmäisen uuden myymälänsä se avaa vantaalaisessa kauppakeskuksessa Jumbossa ensi vuoden alussa. Yhtiön tarkoituksena on laajentua myös muihin kasvukeskuksiin, joista toimitusjohtaja Ulf Eklöf, 52, mainitsee Tampereen, Turun ja Oulun.

Nykyisin Suomessa on neljä Stadiumin myymälää, joista ensimmäinen avautui vuonna 2001. Tähän asti yhtiö on tehnyt tappiota Suomessa. Eklöfin mukaan käänne on edessä, sillä yhtiö pääsee nollatulokseen tänä vuonna. Ensi vuoden tavoitteena on voitollinen tulos.

Eklöfin mukaan Stadiumin perustukset ovat valmiit Suomessa: Organisaatio on hiottu ja brändi on tehty tunnetuksi. Siksi Suomen-toimintoja johtanut Johan Sandgren saa palata vuodenvaihteessa kotiin Ruotsiin ja stadiumlaiseksi kasvanut Jaakko Soini voi aloittaa maajohtajana.

– Johan tuli perustamaan Stadiumia Ruotsista Suomeen siksi, että hän tuntee yhtiön kulttuurin. Nyt on Jaakon vuoro johtaa, ja hän on erinomainen. Hän rakastaa Stadiumin konseptia, Eklöf kertoo.

Pääkaupungistakasvukeskuksiin

Stadiumin laajenemisstrategia on sama Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa: ensin se valloittaa pääkaupungin, sen jälkeen kasvukeskukset.

Ruotsissa yhtiöllä on myymälä 75 paikkakunnalla Luulajasta Malmöön. Tanskassa se avasi ensimmäisen kaupan vuonna 2000 eli vuotta aiemmin kuin Suomessa. Nyt sillä on Tanskassa kahdeksan kauppaa, joista viisi avattiin viime vuonna.

Stadium pyrkii kasvattamaan myyntiä vähintään 15 prosenttia vuosittain. Eklöfin mukaan kasvu ei kuitenkaan ole itsetarkoitus eikä yhtiö aio kasvaa hinnalla millä hyvänsä.

– Meillä ei ole kiire. Me haluamme kasvaa hallitusti. Se on erittäin tärkeää, Eklöf sanoo.

Stadium kilpaileevaatteilla ja välineillä

Eklöfin mielestä oikeista liikepaikoista ei kannata tinkiä, vaikka niiden etsiminen on työlästä. Eklöfin mukaan Stadiumin maine auttaa löytämään kauppapaikkoja.

– Kauppakeskukset ottavat meidät mielellään, koska Stadiumin konseptista pidetään ja sen markkinointi houkuttelee uusia asiakkaita. Me tuomme lisäarvoa samalla tavalla kuin vaatekaupat Zara tai Hennes & Mauritz.

Stadium kilpailee paitsi urheiluliikkeiden myös vaatekauppojen kanssa.

Eklöf luonnehtii Stadiumia elämäntapakaupaksi, joka toimii vaate- ja urheilukauppojen välissä.

Ainakin ruotsalaisiin elämäntavat ovat vedonneet, sillä Stadium on nykyisin markkinajohtaja urheilukaupassa Ruotsissa. Sen pääkilpailija on Intersport, jonka johtoaseman Stadium haastaa Suomessa.

Eklöf luottaa yhtiönsä onnistumiseen. Hänen arvionsa mukaan suomalaiset kaipaavat muodikasta vaihtoehtoa Keskon Intersportin rinnalle.

Eklöf olettaa, että markkinoiden valloitus vie viidestä seitsemään vuotta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    7. 7

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    8. 8

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää