Valikko

Pienyritysten markkinointi toimitusjohtajan varassa

Pienet yritykset tarvitsevat tuoreen tutkimuksen mukaan uusia keinoja markkinointiin

Pienten yritysten markkinointiosasto istuu toimitusjohtajan huoneessa ja ammentaa ideansa tämän omistaja-yrittäjän aivoituksista. Ulkopuolisen asiantuntija-avun käyttöön pienyrittäjät suhtautuvat ristiriitaisesti. Moni tietää tarvitsevansa apua, mutta oikeantyyppistä ei tunnu olevan tarjolla.

Muun muassa tällaisia tuloksia sai Jyväskylän yliopiston opiskelija Laura Hämäläinen pro gradu -työtään varten tekemässään yrittäjätutkimuksessa. Tutkimuksen kohteena olivat Suomen yrittäjien neuvottelupäiville alkuvuodesta osallistuneet aluepuheenjohtajat. Vastanneet 231 henkilöä edustivat hyvin yrittäjäkenttää niin maantieteellisesti kuin toimialoittainkin.

Markkinointi on menestyksen ehto

Valtaosa pk-yrityksistä pitää markkinointia menestyksensä kannalta aivan välttämättömänä. Yrittäjien näkemyksen mukaan markkinointi tarkoittaa ensisijaisesti asiakassuhteiden vaalimista ja sen tärkein keino on henkilökohtainen myyntityö. Mediajulkisuutta pienet yritykset toivovat saavansa pääasiassa ilmaiseksi tiedottamalla toiminnastaan. Maksullista mediamainontaa ne käyttävät säästeliäästi ja tiukasti kohdentaen. Sen sijaan messutapahtumiin osallistumista pienyrittäjät pitävät tärkeänä.

Markkinoinnillaan yritykset pyrkivät lujittamaan asiakassuhteita, herättämään mielenkiintoa yritystä kohtaan, erottumaan kilpailijoista ja tiedottamaan itsestään ja tuotteistaan. Saavutusten mittareina ovat useimmiten myynnin kehitys ja asiakastyytyväisyys.

Yritykset haluavat kuitenkin laajentaa keinovalikoimaansa ja syventää osaamistaan niin markkinoinnin suunnittelussa kuin sen tulosten seurannassa. Suurin este on ajanpuute.

Markkinoinnin asiantuntijapalveluita on käyttänyt joka toinen yritys, useimmin mainostoimistoja. Pienimmät yritykset eivät juuri tunne palvelutarjontaa. Pitkään yrittäjinä olleet puolestaan arvelevat pärjäävänsä markkinoinnissa omin voimin.

Kiinnostuneimpia markkinoinnin asiantuntijapalveluista ovat voimakkaasti kasvuhakuiset – joita tutkimuksessa olivat erityisesti palvelualojen edustajat – ja kaupan alan yritykset.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    6. 6

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    7. 7

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    8. 8

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    9. 9

      Euromaat sopivat Kreikan velkahelpotusten toimeenpanosta

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    8. 8

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    9. 9

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää