Suomi etenee kaukana kärjestä

Kilpailupaine kiskoilla saattaa jäädä vaatimattomaksi leveän raidevälin ja markkinoiden pienuuden vuoksi

Suomi etenee rautatiemarkkinoiden avaamisessa muita Pohjoismaita hitaammin. Suomen hallitukset ovat ottaneet kannan, että muutoksiin ryhdytään EU:n määräämässä tahdissa, ei etukäteen.

Tavarajunaliikenne avautuu kilpailulle tällä vuosikymmenellä, ja matkustajajunaliikenteen vuoro lienee ensi vuosikymmenellä.

Brysselin sokkeloisessa päätöksentekokoneistossa saattaa kuitenkin muhia yllätys. Jos palvelusopimusasetuksen uudistaminen etenee EU:ssa, Suomikin joutuisi järjestämään jo lähivuosina tarjouskilpailut kaikkialla, jossa jokin organisaatio nyt liikennöi yksinoikeudella tai julkisten tukiaisten avittamana.

Liikenne- ja viestintäministeriön apulaisosastopäällikkö Reino Lampinen sanoo Suomen viitanneen EU:n elimissä moniin erityispiirteisiinsä. Nykyään valtio ostaa VR:ltä liikennöintipalveluita joillakin huonosti kannattavilla rataosuuksilla, joilta liikenne uhkaa muuten loppua. Viranomaiset epäilevät, että jos tällaisista reiteistä pitäisi järjestää avoin tarjouskilpailu, hiljaisen rataosuuden liikennöintikulut pikemminkin nousisivat kuin laskisivat.

Suomen tavaraliikenteeseen EU:n tuomat uudistukset eivät useimpien arvioiden mukaan paljon vaikuta. Syrjäisessä, harvaanasutussa Suomessa tavaravirrat ovat ohuet eli jaettavaa on vähän. Raskas teollisuus on riittävän tyytyväinen VR:n palveluihin, eivätkä teollisuusyhtiöt ulkoistamislinjansa mukaisesti mielellään perusta omia junakuljetusyksiköitä.

Rautateillä menee Suomessa varsin hyvin Keski-Eurooppaan verrattuna. Tavaraliikennesuoritteesta yli 25 prosenttia hoidetaan junilla, kun vanhojen EU-maiden keskiarvo on vähän yli puolet tuosta.

Henkilöliikenteestä junat hoitavat Suomessa sen sijaan vain alle viisi prosenttia eli osuus on noin puolet vanhojen EU-maiden keskiarvosta. Pientä osuutta selitetään mieluiten harvalla asutuksella, bussiliikenteen toimivuudella ja kansainvälisen liikenteen vähäisyydellä.

Lampinen muistuttaa, että markkinoitaan muita ripeämmin avanneissa jäsenmaissa hyödyt ovat olleet merkittävät alkuvaiheen laatupulmista ja virheistä huolimatta.

– Rautateiden osuus henkilöliikenteestä on näissä maissa kääntynyt selvään kasvuun. Taloudellisten näkökohtien lisäksi kilpailutuksella on haluttu parantaa laatua eli tehdä matkustajajunaliikenne houkuttelevammaksi, Lampinen korostaa.

Lampinen arvelee, että vähitellen Suomenkin markkinoille tulee pieniä liikenteenharjoittajia hoitamaan hiljaisemmille osuuksille rahti-, ja joskus tulevaisuudessa ehkä matkustajaliikennettä. Ainakin rahtimarkkinoiden avautumisen alkuvaiheessa uudet yritykset pääsääntöisesti pysyttelevät entisen monopolin alihankkijoina.

Henkilö- ja tavarajunaliikennettä hoitavan VR Oy:n toimitusjohtaja Tapio Simos sanoo yhtiön varautuneen jo pitkään tulevaisuuden kilpailuhaasteisiin tehostamalla toimintaansa. Hän muistuttaa VR:n kilpailevan koko ajan muiden kuljetusmuotojen kanssa ja tuo esiin kilpailutuksen varjopuolia:

– Rautatiet ovat järjestelmä, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, myös tehokkuuteen. Jos se pirstaloituu liiaksi, kaikkien kannattavuus kärsii. Kannattavuuskriisi ei ole kadonnut Ruotsin rautateiltä.

– Kilpailu pitää virkeänä, Simos kuitenkin myöntää.

Saksalaisomisteisen kuljetus- ja logistiikkayhtiö Schenker Oy:n toimitusjohtaja Göran Åberg sanoo yhtiön seuraavan markkinoiden kehitystä, mutta Suomen rautatiemarkkinoilla se ei näe mahdollisuuksia suuriin läpimurtoihin kilpailun vapautuessa. Saksan rautateiden eli Deutsche Bahnin omistama emokonserni tekee tietysti Euroopan kokonaismarkkinoista päätöksensä.

– Ruotsi on Pohjoismaista mielekkäin, Åberg sanoo.

Suomen markkinoilla poikkeuksen muodostaa pääkaupunkiseutu, jonka joukkoliikenne kiinnostaa ulkomaisia yrityksiä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    3. 3

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    4. 4

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    5. 5

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    6. 6

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    9. 9

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    10. 10

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    2. 2

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    3. 3

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    4. 4

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    7. 7

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    8. 8

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    9. 9

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    10. 10

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää