Valikko

Suomi etenee kaukana kärjestä

Kilpailupaine kiskoilla saattaa jäädä vaatimattomaksi leveän raidevälin ja markkinoiden pienuuden vuoksi

Suomi etenee rautatiemarkkinoiden avaamisessa muita Pohjoismaita hitaammin. Suomen hallitukset ovat ottaneet kannan, että muutoksiin ryhdytään EU:n määräämässä tahdissa, ei etukäteen.

Tavarajunaliikenne avautuu kilpailulle tällä vuosikymmenellä, ja matkustajajunaliikenteen vuoro lienee ensi vuosikymmenellä.

Brysselin sokkeloisessa päätöksentekokoneistossa saattaa kuitenkin muhia yllätys. Jos palvelusopimusasetuksen uudistaminen etenee EU:ssa, Suomikin joutuisi järjestämään jo lähivuosina tarjouskilpailut kaikkialla, jossa jokin organisaatio nyt liikennöi yksinoikeudella tai julkisten tukiaisten avittamana.

Liikenne- ja viestintäministeriön apulaisosastopäällikkö Reino Lampinen sanoo Suomen viitanneen EU:n elimissä moniin erityispiirteisiinsä. Nykyään valtio ostaa VR:ltä liikennöintipalveluita joillakin huonosti kannattavilla rataosuuksilla, joilta liikenne uhkaa muuten loppua. Viranomaiset epäilevät, että jos tällaisista reiteistä pitäisi järjestää avoin tarjouskilpailu, hiljaisen rataosuuden liikennöintikulut pikemminkin nousisivat kuin laskisivat.

Suomen tavaraliikenteeseen EU:n tuomat uudistukset eivät useimpien arvioiden mukaan paljon vaikuta. Syrjäisessä, harvaanasutussa Suomessa tavaravirrat ovat ohuet eli jaettavaa on vähän. Raskas teollisuus on riittävän tyytyväinen VR:n palveluihin, eivätkä teollisuusyhtiöt ulkoistamislinjansa mukaisesti mielellään perusta omia junakuljetusyksiköitä.

Rautateillä menee Suomessa varsin hyvin Keski-Eurooppaan verrattuna. Tavaraliikennesuoritteesta yli 25 prosenttia hoidetaan junilla, kun vanhojen EU-maiden keskiarvo on vähän yli puolet tuosta.

Henkilöliikenteestä junat hoitavat Suomessa sen sijaan vain alle viisi prosenttia eli osuus on noin puolet vanhojen EU-maiden keskiarvosta. Pientä osuutta selitetään mieluiten harvalla asutuksella, bussiliikenteen toimivuudella ja kansainvälisen liikenteen vähäisyydellä.

Lampinen muistuttaa, että markkinoitaan muita ripeämmin avanneissa jäsenmaissa hyödyt ovat olleet merkittävät alkuvaiheen laatupulmista ja virheistä huolimatta.

– Rautateiden osuus henkilöliikenteestä on näissä maissa kääntynyt selvään kasvuun. Taloudellisten näkökohtien lisäksi kilpailutuksella on haluttu parantaa laatua eli tehdä matkustajajunaliikenne houkuttelevammaksi, Lampinen korostaa.

Lampinen arvelee, että vähitellen Suomenkin markkinoille tulee pieniä liikenteenharjoittajia hoitamaan hiljaisemmille osuuksille rahti-, ja joskus tulevaisuudessa ehkä matkustajaliikennettä. Ainakin rahtimarkkinoiden avautumisen alkuvaiheessa uudet yritykset pääsääntöisesti pysyttelevät entisen monopolin alihankkijoina.

Henkilö- ja tavarajunaliikennettä hoitavan VR Oy:n toimitusjohtaja Tapio Simos sanoo yhtiön varautuneen jo pitkään tulevaisuuden kilpailuhaasteisiin tehostamalla toimintaansa. Hän muistuttaa VR:n kilpailevan koko ajan muiden kuljetusmuotojen kanssa ja tuo esiin kilpailutuksen varjopuolia:

– Rautatiet ovat järjestelmä, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, myös tehokkuuteen. Jos se pirstaloituu liiaksi, kaikkien kannattavuus kärsii. Kannattavuuskriisi ei ole kadonnut Ruotsin rautateiltä.

– Kilpailu pitää virkeänä, Simos kuitenkin myöntää.

Saksalaisomisteisen kuljetus- ja logistiikkayhtiö Schenker Oy:n toimitusjohtaja Göran Åberg sanoo yhtiön seuraavan markkinoiden kehitystä, mutta Suomen rautatiemarkkinoilla se ei näe mahdollisuuksia suuriin läpimurtoihin kilpailun vapautuessa. Saksan rautateiden eli Deutsche Bahnin omistama emokonserni tekee tietysti Euroopan kokonaismarkkinoista päätöksensä.

– Ruotsi on Pohjoismaista mielekkäin, Åberg sanoo.

Suomen markkinoilla poikkeuksen muodostaa pääkaupunkiseutu, jonka joukkoliikenne kiinnostaa ulkomaisia yrityksiä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    9. 9

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    10. 10

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää