Valikko

EU säätää rahtiliikenteelle laatuvaatimukset

EU:n uusi puheenjohtajamaa Hollanti on aloittanut tarmokkaasti kolmannen rautatiepaketin yksittäisten asetuksen eteenpäin viemisen. Hollanti yrittää saada liikenneneuvostossa pikaisesti hyväksynnän veturinkuljettajien yhteisestä lupakirjasta, jolla kuljettaja pystyisi toimimaan kaikissa EU-maissa. Hollanti haluaa mahdollisimman nopeasti valmiiksi myös tavaraliikenteen kuljetusehtoja säätelevän asetuksen.

Asetuksen tavoitteena on, että rautatieyritysten ja niiden asiakkaiden välisiin sopimuksiin sisällytettäisiin palvelujen laatua koskevat vähimmäisvaatimukset.

Rautatieyhtiöt ovat tosin valittaneet, että komissio pyrkii puuttumaan asetuksella tavaraliikenteen sopimusehtoihin, mikä saattaa estää varsinkin uusien tulokkaiden markkinoille tulon.

Liikennekomissaari Lloyola de Palacion puhemies Amador Sanchez ei ota arvosteluja tosissaan.

– Emme tietenkään aio puuttua yritysten sopimusoikeuteen. Uusi asetus ajaa sopijapuolet keskustelemaan järjestelmällisesti laatutekijöistä, vaikka ne voivatkin päättää itse sitoumusten tarkasta sisällöstä. Asetamme minimilaatuvaatimukset, jotta asiakkaat eivät katoaisi lopullisesti rautateiltä, perustelee Sanchez.

Komissio ehdottaa, että yksityiset rautatieyritykset, joilla on toimiluvat ja turvallisuustodistukset kunnossa, voisivat ryhtyä harjoittamaan kansainvälistä matkustajaliikennettä tammikuun alusta 2010.

Komissio haluaa parantaa matkustajien oikeuksia kansainvälisessä junaliikenteessä samalla tavalla kuin se on tehnyt jo lentoliikenteessä. Jos juna myöhästyy tai jää tulematta, rautatieyhtiö velvoitettaisiin korvauksiin. Yhtiölle tulisi myös uusia tiedotusvelvoitteita myöhästymisten ja korvaavien junavuorojen osalta.

Sanchez on tyytyväinen tähänastisiin kokemuksiin matkustajaliikenteen kilpailuttamisessa.

Lontoon ja Pariisin väliä kulkeva Eurostar ja Pariisin ja Brysselin väliä kulkeva Thalys ovat hänen mielestään erinomaisia esimerkkejä kilpailun myönteisistä vaikutuksista.

– Ennen lähes sata prosenttia liikemiehistä matkusti Pariisin ja Brysselin välin lentokoneella.

Nyt yli 90 prosenttia matkustajista kulkee Thalys-junalla, joka porhaltaa puolessatoista tunnissa Brysselistä Pariisiin, muistuttaa Sanchez.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    4. 4

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    5. 5

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    8. 8

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    9. 9

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    10. 10

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    6. 6

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    7. 7

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    8. 8

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    11. Näytä lisää