Rautateiden kohtalon kysymys

Euroopan unioni on voimakkaalla painostuksella tuomassa todellista kilpailua Euroopan raideliikenteeseen. Vastustus on monissa maissa vahvaa, ja Britannian huonoista kokemuksista on tehty jarrumiesten paradigma. Ranskassa raideliikenteen vapauttamisen vastustus on erityisen vahvaa.

Tuore liikennekomissaari Lloyola de Palacio on kuitenkin oikealla asialla. Komission analyysi eurooppalaisen raideliikenteen tilasta on selkeä. Rautateillä on nyt viimeinen mahdollisuus palauttaa kilpailukykynsä tai muuten peli on menetetty. Kilpailu on toiminut tehokkaasti sekä maateillä että vesikuljetuksissa. Tavarapuolella rautatiet ovat käyneet yhä kalliimmiksi. Henkilöpuolella lentoliikenteen vapautus ja halpalentoliikenne on viemässä junista matkustajat.

Yhdysvalloissa rautatiet menettivät asemansa jo 1950- ja 60-luvuilla. Asemat säilyivät vain tietyissä rajatuissa liikennemuodoissa kuten kaupunkien lähiliikenteessä. Euroopassa tilanne rautateiden kannalta on parempi kuin Yhdysvalloissa. Euroopan väestö on sijoittunut rautateiden kannalta hyvin. Keski-Euroopassa on suhteellisen pienellä alueella paljon ihmisiä ja keskikokoisia kaupunkeja on runsaasti. Monilla linjoilla etäisyydet ovat lentokoneille liian lyhyitä. Autoliikenteen ongelmana ovat pahat ruuhkat laajoilla alueilla. Rautatieliikenteen puolesta puhuvat myös ekologiset seikat. Euroopassa tällä seikalla on merkitystä.

Ongelmapuolella on rautateiden palvelutuotannon tehottomuus ja kalleus. Tavaraliikenteessä keskinopeus jää 17 kilometriin tunnissa. Tässä suhteessa vesiliikennekin on kilpailukykyinen. Henkilöliikenteessä ongelmana ovat matkahinnat, jotka ovat korkeita. Usein myös palvelutaso on epätyydyttävä. Kilpailukyvyn palauttaminen edellyttää samanaikaisia kustannusten leikkauksia ja palvelutason parannuksia. Tämä on mahdollista radikaaleilla organisaatiomuutoksilla ja modernin teknologian hyväksikäytöllä. Juuri tähän yksityistämisellä toivotaan päästävän.

Britanniassa rataverkon ylläpitämisen yksityistäminen ei onnistunut, vaan rautatiet palautettiin valtion hallintaan. Uusi valtion organisaatio on vähitellen alkanut muistuttaa entistä British Railin organisaatiota. Esimerkki ei ole rohkaiseva. Selityksenä on pidetty osakkeenomistajien vääriä odotuksia. He eivät halunneet tehdä pitkän aikavälin investointeja rataverkkoon, ja seurauksena oli ongelmia. On kokonaan oma kysymyksensä, olisiko oikeilla odotuksilla varustettuja sijoittajia ollut ylipäätään mahdollista löytää.

On täysin mahdollista, että rautateiden pelastaminen yksityistämisen kautta ei onnistu muuallakaan. Toiminnan tehostaminen riittävässä määrin ei ole mahdollista, eikä alasta kiinnostuneita sijoittajia löydy. Silloin edessä on Euroopan rataverkon alasajo.

Nykyisellään rautatiet eivät selviä kilpailussa muiden kuljetusmuotojen kanssa. Jos rataverkko kerran pääsee kunnolla rappeutumaan, on sen toimintakyvyn palauttaminen niin kallista, että näillä näkymin siihen tuskin koskaan enää palataan. Toki esimerkiksi radikaalit muutoksen energiamuotojen hinnoissa voivat aina muuttaa tilanteen, mutta tämä on aina jossittelua.

Kuitenkin jos rautateillä jossakin on olemassa luontaiset menestymisen edellytyksen niin juuri Euroopassa. Tässä suhteessa komission hankkeelle on syytä toivoa kaikkea menestystä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    2. 2

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    5. 5

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    6. 6

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    7. 7

      Kommentti: Perustuslaista viis – työnvälitystä yksityistetään nyt väkipakolla

    8. 8

      Nokia ja Intel avaavat 5G-testilaboratorion Espooseen

    9. 9

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    10. 10

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    5. 5

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    6. 6

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    7. 7

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    8. 8

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    9. 9

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    10. 10

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    9. 9

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää