Pieninä palasina maailmalla

Leilan Leipomo uskoo uuteen tyrniviineriin. Ruokamessuja varten Leila tarvitsee kahvi ja tyrniviineri -tarjouslipukkeita. Koska Leila on parempi leipomaan kuin suunnittelemaan markkinointiviestejä, hän päättää hankkia asiantuntija-apua.

Pian Leilalle tietysti selviää, ettei markkinointiavun ostaminenkaan ole helppoa. Mainostoimistot myisivät kyllä palveluitaan, jos Leila ymmärtäisi haluta kokonaisvaltaista monikanavamarkkinointia tai holistista markkinointisuunnitelmaa tai edes näyttävää mainontaa useissa medioissa.

Tarjouslipukkeensa Leila joutuu piirtämään itse.

Liian pieniin ostoihin tyssää monen yrittäjän matka markkinoinnin maailmaan. Suomen Yrittäjät esitteli viime viikolla Laura Hämäläisen pro gradu -työtä, jonka mukaan moni pk-yrityksen toimitusjohtaja tietää tarvitsevansa markkinointiapua, muttei löydä sitä oikeaa kumppania.

Samaan aikaan isojen mainostoimistojen johtajat saavat pienempien toimistojen johtajilta kirjeitä, joissa kerjätään alihankintatöitä. Keskikokoisten toimistojen johto manaa, kun markkinointipäätökset siirtyvät ensin pääkonttoriin Helsinkiin ja sitten Tukholmaan.

Vika on yrittäjissä, sanoo pk-kenttää läheltä katsova tuttava. Yrittäjä uskoo vakaasti osaavansa kaiken itse, ei tiedä mitä mainostoimistot tekevät eikä ainakaan halua maksaa mistään. Sellaiselle ole helppo myydä palvelua.

Vika on mainostoimistoissa, väittää äskettäin tapaamani mainostoimistojohtaja. Pääosin pk-yrityksistä leipänsä tienaava tamperelainen ihmettelee, miksi toimistot puhuvat vain propellihattuisista suunnittelijoista ja vinkeistä tv-mainoksista, vaikka markkinointi on paljon muutakin.

Matalampi kynnys olisi mainostoimistolle viisas investointi. Pienyrittäjän korvaan mainostoimiston "kokonaisvaltainen markkinointistrategia" kuulostaa todennäköisesti suunnilleen samalta kuin "yritysjohdon strateginen konsultointi" tilitoimiston suusta. Pienyrittäjä haluaa tilitoimistolta kirjanpidon ja mainostoimistolta lipukkeen, ei mitään holistista tai monikanavaista.

Ei ainakaan heti kättelyssä. Jos yhteistyö sujuu ja luottamus kasvaa, mainostoimisto voi huomata olevansa strateginen kumppani.

Aluksi sen täytyy kuitenkin nöyrtyä tekemään niitä lipukkeita.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    2. 2

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    3. 3

      Postiväki pelkää: Jopa tuhansia työpaikkoja häviää

    4. 4

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    5. 5

      5 kuukautta kestäneestä euribor-korkojen manipuloinnista valtavat sakot

    6. 6

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    7. 7

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    8. 8

      Posti lakiuudistuksesta: Asiakkaiden kulut kasvavat, irtisanomisia voi olla luvassa

    9. 9

      Ikean tulos paisui +20 %

    10. 10

      Lemminkäinen sopinut 10 kunnan kanssa asfalttikartelliasiassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    6. 6

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    7. 7

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    8. 8

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää