Pieninä palasina maailmalla

Leilan Leipomo uskoo uuteen tyrniviineriin. Ruokamessuja varten Leila tarvitsee kahvi ja tyrniviineri -tarjouslipukkeita. Koska Leila on parempi leipomaan kuin suunnittelemaan markkinointiviestejä, hän päättää hankkia asiantuntija-apua.

Pian Leilalle tietysti selviää, ettei markkinointiavun ostaminenkaan ole helppoa. Mainostoimistot myisivät kyllä palveluitaan, jos Leila ymmärtäisi haluta kokonaisvaltaista monikanavamarkkinointia tai holistista markkinointisuunnitelmaa tai edes näyttävää mainontaa useissa medioissa.

Tarjouslipukkeensa Leila joutuu piirtämään itse.

Liian pieniin ostoihin tyssää monen yrittäjän matka markkinoinnin maailmaan. Suomen Yrittäjät esitteli viime viikolla Laura Hämäläisen pro gradu -työtä, jonka mukaan moni pk-yrityksen toimitusjohtaja tietää tarvitsevansa markkinointiapua, muttei löydä sitä oikeaa kumppania.

Samaan aikaan isojen mainostoimistojen johtajat saavat pienempien toimistojen johtajilta kirjeitä, joissa kerjätään alihankintatöitä. Keskikokoisten toimistojen johto manaa, kun markkinointipäätökset siirtyvät ensin pääkonttoriin Helsinkiin ja sitten Tukholmaan.

Vika on yrittäjissä, sanoo pk-kenttää läheltä katsova tuttava. Yrittäjä uskoo vakaasti osaavansa kaiken itse, ei tiedä mitä mainostoimistot tekevät eikä ainakaan halua maksaa mistään. Sellaiselle ole helppo myydä palvelua.

Vika on mainostoimistoissa, väittää äskettäin tapaamani mainostoimistojohtaja. Pääosin pk-yrityksistä leipänsä tienaava tamperelainen ihmettelee, miksi toimistot puhuvat vain propellihattuisista suunnittelijoista ja vinkeistä tv-mainoksista, vaikka markkinointi on paljon muutakin.

Matalampi kynnys olisi mainostoimistolle viisas investointi. Pienyrittäjän korvaan mainostoimiston "kokonaisvaltainen markkinointistrategia" kuulostaa todennäköisesti suunnilleen samalta kuin "yritysjohdon strateginen konsultointi" tilitoimiston suusta. Pienyrittäjä haluaa tilitoimistolta kirjanpidon ja mainostoimistolta lipukkeen, ei mitään holistista tai monikanavaista.

Ei ainakaan heti kättelyssä. Jos yhteistyö sujuu ja luottamus kasvaa, mainostoimisto voi huomata olevansa strateginen kumppani.

Aluksi sen täytyy kuitenkin nöyrtyä tekemään niitä lipukkeita.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    3. 3

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    4. 4

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    5. 5

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    6. 6

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    7. 7

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Näin korkojen nousu näkyisi asuntomarkkinoilla – iskisi ensin pieniin asuntoihin

    10. 10

      Kommentti: Pitkäaikaistyöttömyys laskee, Sipilä väitti – tilastoharhan takaa paljastuu karu totuus

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    3. 3

      Uutissuomalainen: Finlayson suuttui uusnatsistisen verkkokaupan myynnistä

    4. 4

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    5. 5

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    6. 6

      Ikea pahoittelee mokaansa – israelilaiskatalogi esittelee kotia ilman naisia ja tyttöjä

    7. 7

      Näin korkojen nousu näkyisi asuntomarkkinoilla – iskisi ensin pieniin asuntoihin

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Kommentti: EK mullisti Suomen – ja antoi ”syötön Sdp:n lapaan”

    10. 10

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    5. 5

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    6. 6

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää