Mainostajat vetävät eri suuntiin

Joka kolmas mainostaja näkee ensi vuonna olevantilaa kasvulle, mutta samalla joka viides aikoo leikata rankasti mainosbudjettia

Mainonnan ensi vuoden näkymät ovat kaksijakoiset. Joka kolmas yritys aikoo lisätä mainontaa ja joka viides kaavailee selviävänsä huomattavasti tätä vuotta pienemmällä mainosbudjetilla, paljastaa Mainostajien liiton eilen julkistama Mainosbarometri 2005.

Huolestuttavaa barometrin tuloksissa on, että kasvusuunnitelmat ovat varovaisia, mutta leikkaajien linja on rankka. Kasvubudjetit ovat nimittäin vain kymmeneksen tätä vuotta suurempia. Kuluviikatetta heiluttavien mainontaan riittää ensi vuonna jopa neljänneksen matalampi europino kuin tämän vuoden aikana.

Pientä toivoa kasvusta pitää yllä se, että barometrin yleiskuva on pääpiirteiltään tämän vuoden toisinto. Mainonnan kasvattajia on ensi vuonna likimain saman verran kuin tänä vuonna. Budjetin leikkaajia ilmoittautuu nyt hieman lisää. Tänä vuonna mainostajat ovat hienokseltaan lisänneet ainakin mediamainontaa (TNS Gallupin tuoreimmat luvut sivulla xx).

– Pieneen kasvuun ensi vuonna ehkä päästään, barometria tulkitsi tuoreeltaan eilen Helsingin messukeskuksessa Sanoma Magazines Finlandin mediamyynnin johtaja Liisa-Sisko Ojanen.

– Aika tavalla tämän vuoden toisinnolta ensi vuosi näyttää. Meillä mediapainotukset saattavat muuttua, mutta kokonaissumma pysyy suunnilleen ennallaan, arvioi maan suurimpien mainostajien joukkoon lukeutuvan Veikkauksen kaupallinen johtaja Jussi Isotalo.

Muutos tarkoittaa, että Veikkaus vahvistaa monen muun mainostajan tapaan ensi vuonna näkyvyyttä myyntiverkostossa ja lähestyy asiakkaita entistä enemmän suoramainonnalla.

Palveluala, jota Veikkauskin edustaa, onbarometrin mukaan ensi vuoden pelastaja. Palveluyritykset suunnittelevat laajasti mainonnan lisäystä. Saldoluku, joka kertoo mainonnan kasvattajien ja vähentäjien erotuksen on palveluyrityksillä +56, monialayrityksillä +25 ja teollisuudella +16. Kaupan saldoluku ensi vuodelle on -1.

Mediamainontaan vähittäiskauppa on tänä vuonna tammi–elokuun aikana käyttänyt TNS Gallupin keräämien tietojen mukaan 2,2 prosenttia vähemmän euroja kuin viime vuoden vastaavalla ajanjaksolla.

Medioista ensi vuonna mainostajat suosivat erityisesti sähköisiä välineitä. Aikakauslehtimainonnan näkymät ovat sanomalehtiä paremmat.

– Merkit aikakauslehtien menestymisestä ovat olleet näkyvissä jo jonkin aikaa. Esimerkiksi Intermediatutkimus osoitti aikakauslehtien lukemisen lisääntyneen ja uusimmat KMT-luvut näyttivät lukijamäärien kasvua, Ojanen huomautti.

Ulkomainonnan suosio näyttää elpyvän ja osoitteellista suoramainontaa aikoo lisätä kaksi kolmesta yrityksestä.

– Mainostajat näyttävät suosivan medioista vahvimpia merkintekovälineitä ja mediamainonnan ulkopuolella niitä keinoja, jotka puhuttelevat yksilöä, mainostoimisto Hasan & partnerin toimitusjohtaja Kai Seikku summasi barometrin antia.

Uudemmista välineistä mainostajien suunnitelmissa on esimerkiksi sähköpostimainonta, jonka saldoluku on +50.

Sähköisen markkinoinnin keinoja on entistä vahvemmin ottamassa käyttöön muun muassa Volvo Auto Oy.

– Markkinointimix vaihtelee vuosittain, mutta sähköinen puoli kyllä kasvaa koko ajan, myynti- ja markkinointijohtaja Heikki Ahdekivi luonnehti.

Verkkomainonnan avulla Volvo etsii uusia asiakkaita.

– Sivustojen valinnassa pitää olla tarkkana, jotta saamme kohdennettua viestin juuri niille kohderyhmille joita tavoittelemmekin.

Menekin edistämisen muista keinoista heikoimmassa jamassa ovat edelleen hakemistot sekä mainos- ja liikelahjat. Messuille ja näyttelyihin osallistumista vähentää joka kuudes yritys ja vain muutama prosentti aikoo lisätä, joten saldoluku jää selvästi miinukselle. Lähes yhtä moni leikkaa tapahtumamarkkinoinnin budjettia.

Sponsorointieuroja vähentää joka viides ja lisää yksi kymmenestä yrityksestä.

Konepajayhtiö Metson viestintäjohtaja Kati Renvall jakaa barometrin näkemyksen messuosallistumisista.

– Massatapahtumat eivät enää kiinnosta. Me teemme mieluummin omia asiakaskunnalle räätälöityjä tapahtumia.

Sponsoroinnissa Metso pitäytyy ensi vuonnakin kilpaurheilun ulkopuolella. Lasten ja nuorten sekä kulttuurin rinnalle se otti keväällä ympäristöjärjestö WWF:n.

Yritykset arvioivat barometrissa myös lähiajan kysyntänäkymiä. Lähes puolet uskoo yrityksensä kysynnän kasvavan loppuvuonna ja 45 prosenttia sen pysyvän ennallaan. Myönteisimmät näkymät on palvelualalla.

Vauhdittuvaa kysyntää ensi vuonna odottaa 63 prosenttia vastaajista ja entisellään jatkuvaa 31 prosenttia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    2. 2

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    3. 3

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    4. 4

      TeliaSoneran työntekijät marssivat ulos – asiakaspalvelu ruuhkautunut

    5. 5

      Tulli paljasti postimyyntiyrityksen törkeän veropetoksen – 2 miljoonan euron mätkyt

    6. 6

      Tappiollinen Snapchat häkellyttää Wall Streetilla – hakee 22 miljardin dollarin markkina-arvoa

    7. 7

      Eduskunta antoi Bernerille luottamuksensa

    8. 8

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    9. 9

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    10. 10

      Tesla aikoo rakentaa jopa kolme uutta jättitehdasta – Suomen saumat paranivat?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    3. 3

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    4. 4

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    5. 5

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    6. 6

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    7. 7

      Tulli paljasti postimyyntiyrityksen törkeän veropetoksen – 2 miljoonan euron mätkyt

    8. 8

      Eduskunta antoi Bernerille luottamuksensa

    9. 9

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    10. 10

      Tesla aikoo rakentaa jopa kolme uutta jättitehdasta – Suomen saumat paranivat?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää