Valikko

Mainostajat vetävät eri suuntiin

Joka kolmas mainostaja näkee ensi vuonna olevantilaa kasvulle, mutta samalla joka viides aikoo leikata rankasti mainosbudjettia

Mainonnan ensi vuoden näkymät ovat kaksijakoiset. Joka kolmas yritys aikoo lisätä mainontaa ja joka viides kaavailee selviävänsä huomattavasti tätä vuotta pienemmällä mainosbudjetilla, paljastaa Mainostajien liiton eilen julkistama Mainosbarometri 2005.

Huolestuttavaa barometrin tuloksissa on, että kasvusuunnitelmat ovat varovaisia, mutta leikkaajien linja on rankka. Kasvubudjetit ovat nimittäin vain kymmeneksen tätä vuotta suurempia. Kuluviikatetta heiluttavien mainontaan riittää ensi vuonna jopa neljänneksen matalampi europino kuin tämän vuoden aikana.

Pientä toivoa kasvusta pitää yllä se, että barometrin yleiskuva on pääpiirteiltään tämän vuoden toisinto. Mainonnan kasvattajia on ensi vuonna likimain saman verran kuin tänä vuonna. Budjetin leikkaajia ilmoittautuu nyt hieman lisää. Tänä vuonna mainostajat ovat hienokseltaan lisänneet ainakin mediamainontaa (TNS Gallupin tuoreimmat luvut sivulla xx).

– Pieneen kasvuun ensi vuonna ehkä päästään, barometria tulkitsi tuoreeltaan eilen Helsingin messukeskuksessa Sanoma Magazines Finlandin mediamyynnin johtaja Liisa-Sisko Ojanen.

– Aika tavalla tämän vuoden toisinnolta ensi vuosi näyttää. Meillä mediapainotukset saattavat muuttua, mutta kokonaissumma pysyy suunnilleen ennallaan, arvioi maan suurimpien mainostajien joukkoon lukeutuvan Veikkauksen kaupallinen johtaja Jussi Isotalo.

Muutos tarkoittaa, että Veikkaus vahvistaa monen muun mainostajan tapaan ensi vuonna näkyvyyttä myyntiverkostossa ja lähestyy asiakkaita entistä enemmän suoramainonnalla.

Palveluala, jota Veikkauskin edustaa, onbarometrin mukaan ensi vuoden pelastaja. Palveluyritykset suunnittelevat laajasti mainonnan lisäystä. Saldoluku, joka kertoo mainonnan kasvattajien ja vähentäjien erotuksen on palveluyrityksillä +56, monialayrityksillä +25 ja teollisuudella +16. Kaupan saldoluku ensi vuodelle on -1.

Mediamainontaan vähittäiskauppa on tänä vuonna tammi–elokuun aikana käyttänyt TNS Gallupin keräämien tietojen mukaan 2,2 prosenttia vähemmän euroja kuin viime vuoden vastaavalla ajanjaksolla.

Medioista ensi vuonna mainostajat suosivat erityisesti sähköisiä välineitä. Aikakauslehtimainonnan näkymät ovat sanomalehtiä paremmat.

– Merkit aikakauslehtien menestymisestä ovat olleet näkyvissä jo jonkin aikaa. Esimerkiksi Intermediatutkimus osoitti aikakauslehtien lukemisen lisääntyneen ja uusimmat KMT-luvut näyttivät lukijamäärien kasvua, Ojanen huomautti.

Ulkomainonnan suosio näyttää elpyvän ja osoitteellista suoramainontaa aikoo lisätä kaksi kolmesta yrityksestä.

– Mainostajat näyttävät suosivan medioista vahvimpia merkintekovälineitä ja mediamainonnan ulkopuolella niitä keinoja, jotka puhuttelevat yksilöä, mainostoimisto Hasan & partnerin toimitusjohtaja Kai Seikku summasi barometrin antia.

Uudemmista välineistä mainostajien suunnitelmissa on esimerkiksi sähköpostimainonta, jonka saldoluku on +50.

Sähköisen markkinoinnin keinoja on entistä vahvemmin ottamassa käyttöön muun muassa Volvo Auto Oy.

– Markkinointimix vaihtelee vuosittain, mutta sähköinen puoli kyllä kasvaa koko ajan, myynti- ja markkinointijohtaja Heikki Ahdekivi luonnehti.

Verkkomainonnan avulla Volvo etsii uusia asiakkaita.

– Sivustojen valinnassa pitää olla tarkkana, jotta saamme kohdennettua viestin juuri niille kohderyhmille joita tavoittelemmekin.

Menekin edistämisen muista keinoista heikoimmassa jamassa ovat edelleen hakemistot sekä mainos- ja liikelahjat. Messuille ja näyttelyihin osallistumista vähentää joka kuudes yritys ja vain muutama prosentti aikoo lisätä, joten saldoluku jää selvästi miinukselle. Lähes yhtä moni leikkaa tapahtumamarkkinoinnin budjettia.

Sponsorointieuroja vähentää joka viides ja lisää yksi kymmenestä yrityksestä.

Konepajayhtiö Metson viestintäjohtaja Kati Renvall jakaa barometrin näkemyksen messuosallistumisista.

– Massatapahtumat eivät enää kiinnosta. Me teemme mieluummin omia asiakaskunnalle räätälöityjä tapahtumia.

Sponsoroinnissa Metso pitäytyy ensi vuonnakin kilpaurheilun ulkopuolella. Lasten ja nuorten sekä kulttuurin rinnalle se otti keväällä ympäristöjärjestö WWF:n.

Yritykset arvioivat barometrissa myös lähiajan kysyntänäkymiä. Lähes puolet uskoo yrityksensä kysynnän kasvavan loppuvuonna ja 45 prosenttia sen pysyvän ennallaan. Myönteisimmät näkymät on palvelualalla.

Vauhdittuvaa kysyntää ensi vuonna odottaa 63 prosenttia vastaajista ja entisellään jatkuvaa 31 prosenttia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    2. 2

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    9. 9

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    8. 8

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    9. 9

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää