Valikko

Merkkituotteesta tuotemerkiksi

Nanso uskoosuomalaiseenvaate-suunnitteluunja kuluttajienhaluun maksaakotimaisuudesta

Nanso-brändin 25 miljoonan euron liikevaihdosta jo puolet tulee viennistä. Saksan isoille markkinoille menee paljon suomalaisia yöasuja, Tukholmassa avattiin keväällä oma putiikki ja Kiinastakin on jo löytynyt yhteistyökumppani. Nanson suunta on selvä.

– Kasvua haetaan viennistä, koska Suomessa kasvaminen on rajallista. Mutta ei ulkomaan markkinoille mennä noin vain. Siellä onnistuminen vaatii kovaa työtä, Nanso Oy:n toimitusjohtaja Pertti Lahervuori sanoo.

Onnistumisessa tarvitaan myös nimeä.

– Meidän missiona on tehdä Nanson tuotemerkistä brändi, sanoo Nanson brändimanageri Mirkku Kullberg.

– Eli merkkituotteesta tuotemerkki, kiteyttää puolestaan suunnittelija Paola Suhonen.

Jasmine Julin-Arostauusi suunnittelija

Tavoitteisiin pääsemiseksi Suhosen suunnittelema Lempivaate-mallisto saa jatkoa. Jasmine Julin-Aron suunnitteleman uuden malliston odotetaan iskevän erityisesti keski-ikäisiin naisiin meillä ja muualla. Nanso uskoo, että tämä kuluttajaryhmä kaipaa jotain uutta.

– Neljänkympin paremmalla puolella oleville naisille ei ole tarpeeksi vaihtoehtoja markkinoilla. Meidän mallistomme täyttää suuren kuluttajaryhmän toiveet, Julin-Aro sanoo.

Ensi kesänä kauppoihin tuleva, muodikkuutta ja sporttisuutta yhdistävä mallisto lähtee myös muualle Pohjoismaihin, Tukholmassa ja Göteborgissa omien konseptiliikkeiden ja muualla tavaratalojen kautta.

Suomalaisuusmarkkinaetu maailmalla

Brändimanageri uskoo suomalaisuuden olevan kelpo markkinaetu maailmalla.

– Nyt voi jo puhua skandinaavitiedosta eikä enää skandinaavibuumista. Pohjoismainen suunnittelu tunnetaan maailmalla hyvin, Kullberg sanoo.

– Suomalaista designia on aina kuvannut tietty koreilemattomuus jo aalloista ja wirkkaloista lähtien. Me uskomme yhä sen vetovoimaan, brändimanageri jatkaa.

Kullberg on tyytyväinen uudesta suomalaisesta suunnittelijapolvesta. Eikä myyntiä haittaa kotimaassakaan, jos tuote yhdistetään suomalaiseen huippudesigniin, joka tuntuu olevan jo brändi sinänsä. Yhdistetäänhän suomalaiseen suunnitteluun mielellään sellaisia asioita kuin kestävyys ja käytännöllisyys.

Kullberg uskoo kuluttajan olevan valmis maksamaan vähän kovemmankin hinnan, kun tuotteessa on suomalainen suunnittelija taustalla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    7. 7

      ”Kahvin steve jobs” väistyy Starbucksin johdosta – huhuttu lähtevän politiikkaan

    8. 8

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    9. 9

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    4. 4

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    5. 5

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Pankkitili suljettiin yllättäen – yrittäjän bisnes loppui kuin seinään

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    9. 9

      Satolla rutkasti asuntoja tyhjillään – vuokrasta voi saada alennusta: ”Ei tarvinnut edes neuvotella”

    10. 10

      Kommentti: Mikä asuntopula? Asuntoja makuutetaan tyhjillään – ja siihen on syynsä

    11. Näytä lisää