Pojasta polvi pieneni

Peugeot 407 kasvoi ulkoa, mutta kutistui sisältä

Peugeotin ylemmän keskiluokan uutuudelta 407:ltä odotetaan paljon. Edeltäjämalli 406 esiteltiin jo yhdeksän vuotta sitten ja se kilpaili useiden merkkien ja mallisukupolvien välissä varsin menestyksellisesti.

Uusi malli on joka suhteessa hiukan edeltäjäänsä suurempi. Ulkonäkö on todella menevä ja aggressiivinen. Omituista kyllä, auton sisätilat ovat pikemminkin tiivistyneet.

Lisäpituus on käytetty erityisesti keulan hyväksi ja etuylitys on jopa huomiota herättävän suuri.

Valmistajan mukaan etupään muotoilussa on panostettu paitsi auton kolariturvallisuuteen myös jalankulkijoiden turvallisuuteen.

Akseliväli ja leveys ovat kasvaneet. Niinpä etupenkillä on loistavat tilat. Hyvät ja kookkaat penkit antavat oivallisen ajoasennon ja 181 sentin leveys tarjoaa tilaa sivusuunnassa. Pitkälle ulottuva tuulilasi tuo puolestaan avaruutta eteenpäin.

Takapenkillä tunnelma on aivan toinen. Koeajossa olleessa sedanissa on takana selvästi ahtaampaa kuin aiemmassa mallissa. Erityisesti päätila loppuu kesken, eikä istuma-asentokaan ole kovin hyvä. Istuinosa on matalalla eikä pitkän henkilön polvitiloissakaan ole kehumista.

Peugeotin takatilat tuntuvat kuuluvan luokkaa pienempään autoon. Selitys näyttäisi löytyvän muotoilusta, jossa on tavoiteltu coupemaisia linjoja. Harmi, sillä 406 oli erityisen suosittu tilavana perheautona.

Koeajossa oli malliston huipulla oleva kolmilitrainen bensiiniversio, jonka yhteydessä auto on aina automaattivaihteinen. Uuden Peugeotin äänieristys on hyvä ja kori on jäykkä. Tien epätasaisuudet on eristetty hyvin matkustamosta. Tämä voimanlähde kuljettaa autoa rivakasti, mutta ei räjähtävästi.

Kuusiportainen automaatti toimii hyvin. Kiihdytystilanteessa mietiskelyaikaa voisi luonnehtia keskinkertaiseksi.

Ajo-ominaisuuksiltaan Peugeot on herkän tuntuinen. Tästä huolimatta se pitää hyvin suuntansa. Ajovakauden hallintajärjestelmä on herkkä, mutta se puuttuu peliin pehmeästi.

Laaja keula saa auton tuntumaan kaupungissa varsin leveältä. Lisäksi sen pituuden arviointi vaatii toteuttelua.

Peugeotin varustelu on runsas. Lisävarustelistalta jää kaipaamaan lähinnä xenon-valoja. Koeajoautossa nekin oli tarjolla, tosin 1 000 euron lisähinnalla. Tavallisten turvatyynyjen lisäksi Peugeotissa on myös ohjauspylvääseen asennettu polviturvatyyny.

Vakiona oleva audiolaitteisto on laadukas ja monipuolinen. Vakiona ovat myös sadetunnisteiset tuulilasin pyyhkimet ja vakionopeussäädin.

Sedanin tavaratila on tavanomainen ja lastausaukko nykytuulin mukaisesti ahdas. Takapenkit voi kaataa kahdessa osassa ja tavaratilaa laajentaa matkustamon puolelle.

Tänä syksynä myyntiin on saatu myös farmarimalleja, joissa tavaratila on luonnollisesti runsaampi.

Tosin farmarissakin takalasista on muotoilun vuoksi tehty hyvin kalteva. Se leikkaa tavaratilaa samaan tapaan kuin Renault Lagunassa.

Moottorin koon, automaattivaihteiston ja painon huomioiden Peugeotin keskikulutus on kohtuullinen. Koeajoversio kulutti sekalaisessa ajossa hiukan yli 11 litraa sadalla kilometrillä, mutta maantiellä pääsee alle kymmenen litran lukemiin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    2. 2

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    5. 5

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    6. 6

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    7. 7

      Kommentti: Perustuslaista viis – työnvälitystä yksityistetään nyt väkipakolla

    8. 8

      Nokia ja Intel avaavat 5G-testilaboratorion Espooseen

    9. 9

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    10. 10

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    5. 5

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    6. 6

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    7. 7

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    8. 8

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    9. 9

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    10. 10

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    9. 9

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää