Valikko

Pojasta polvi pieneni

Peugeot 407 kasvoi ulkoa, mutta kutistui sisältä

Peugeotin ylemmän keskiluokan uutuudelta 407:ltä odotetaan paljon. Edeltäjämalli 406 esiteltiin jo yhdeksän vuotta sitten ja se kilpaili useiden merkkien ja mallisukupolvien välissä varsin menestyksellisesti.

Uusi malli on joka suhteessa hiukan edeltäjäänsä suurempi. Ulkonäkö on todella menevä ja aggressiivinen. Omituista kyllä, auton sisätilat ovat pikemminkin tiivistyneet.

Lisäpituus on käytetty erityisesti keulan hyväksi ja etuylitys on jopa huomiota herättävän suuri.

Valmistajan mukaan etupään muotoilussa on panostettu paitsi auton kolariturvallisuuteen myös jalankulkijoiden turvallisuuteen.

Akseliväli ja leveys ovat kasvaneet. Niinpä etupenkillä on loistavat tilat. Hyvät ja kookkaat penkit antavat oivallisen ajoasennon ja 181 sentin leveys tarjoaa tilaa sivusuunnassa. Pitkälle ulottuva tuulilasi tuo puolestaan avaruutta eteenpäin.

Takapenkillä tunnelma on aivan toinen. Koeajossa olleessa sedanissa on takana selvästi ahtaampaa kuin aiemmassa mallissa. Erityisesti päätila loppuu kesken, eikä istuma-asentokaan ole kovin hyvä. Istuinosa on matalalla eikä pitkän henkilön polvitiloissakaan ole kehumista.

Peugeotin takatilat tuntuvat kuuluvan luokkaa pienempään autoon. Selitys näyttäisi löytyvän muotoilusta, jossa on tavoiteltu coupemaisia linjoja. Harmi, sillä 406 oli erityisen suosittu tilavana perheautona.

Koeajossa oli malliston huipulla oleva kolmilitrainen bensiiniversio, jonka yhteydessä auto on aina automaattivaihteinen. Uuden Peugeotin äänieristys on hyvä ja kori on jäykkä. Tien epätasaisuudet on eristetty hyvin matkustamosta. Tämä voimanlähde kuljettaa autoa rivakasti, mutta ei räjähtävästi.

Kuusiportainen automaatti toimii hyvin. Kiihdytystilanteessa mietiskelyaikaa voisi luonnehtia keskinkertaiseksi.

Ajo-ominaisuuksiltaan Peugeot on herkän tuntuinen. Tästä huolimatta se pitää hyvin suuntansa. Ajovakauden hallintajärjestelmä on herkkä, mutta se puuttuu peliin pehmeästi.

Laaja keula saa auton tuntumaan kaupungissa varsin leveältä. Lisäksi sen pituuden arviointi vaatii toteuttelua.

Peugeotin varustelu on runsas. Lisävarustelistalta jää kaipaamaan lähinnä xenon-valoja. Koeajoautossa nekin oli tarjolla, tosin 1 000 euron lisähinnalla. Tavallisten turvatyynyjen lisäksi Peugeotissa on myös ohjauspylvääseen asennettu polviturvatyyny.

Vakiona oleva audiolaitteisto on laadukas ja monipuolinen. Vakiona ovat myös sadetunnisteiset tuulilasin pyyhkimet ja vakionopeussäädin.

Sedanin tavaratila on tavanomainen ja lastausaukko nykytuulin mukaisesti ahdas. Takapenkit voi kaataa kahdessa osassa ja tavaratilaa laajentaa matkustamon puolelle.

Tänä syksynä myyntiin on saatu myös farmarimalleja, joissa tavaratila on luonnollisesti runsaampi.

Tosin farmarissakin takalasista on muotoilun vuoksi tehty hyvin kalteva. Se leikkaa tavaratilaa samaan tapaan kuin Renault Lagunassa.

Moottorin koon, automaattivaihteiston ja painon huomioiden Peugeotin keskikulutus on kohtuullinen. Koeajoversio kulutti sekalaisessa ajossa hiukan yli 11 litraa sadalla kilometrillä, mutta maantiellä pääsee alle kymmenen litran lukemiin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    2. 2

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      ISTV:n Nobel-studio: Tällaiset juhlat Bengt Holmströmiä odottavat Tukholmassa

    8. 8

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    9. 9

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    10. 10

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    4. 4

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    5. 5

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    9. 9

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    10. 10

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää