Valikko

Tämä on mainos

Kun teollisuus Yhdysvalloissa 1800-luvun loppupuolella alkoi tuottaa tavaraa massoille, tarvittiin kysynnän kasvattamiseksi uusia keinoja. Sanomalehdissä alettiin edistää tuotteiden myyntiä. Mediatilan myyntiä varten perustettiin mediatoimistot, jotka liittivät palveluunsa myymiensä mainosten sisällön suunnittelun. Näin saivat alkunsa mainostoimistot.

Syntyi monia meidän päiviimme asti kantaneita tarinoita. Kullankaivaja Levi Strauss keksi tehdä kestävät työhousut, joihin rakastuivat ensin työläiset, sitten nuoret ja lopulta myös näiden vanhemmat. Kun Levi tarvitsi markkinointiapua, syntyi Foote, Cone & Belding -niminen mainostoimistoketju.

Mediat olivat peltoja, joita mediatoimistot vuokrasivat asiakkailleen. Mainostoimistot kylvivät siemenet.

Asiakas maksoi mediatoimistolle palkkion sen mukaan, mikä on pellon koko ja kuinka nerokkaasti pelto on valittu. Mainostoimistolle asiakas maksoi palkkion käytettyjen siementen mukaan. Hän halusi mahdollisimman paljon peltoalaa ja mahdollisimman paljon satoa eikä ollut liiemmin kiinnostunut hehtaarituotosta. Lieneekö elää kuin pellossa -sanonta saanut alkunsa tästä?

Peltoviljely jatkuu: osa mediatoimistoista on jäänyt pellonvuokraajiksi ja osa mainostoimistoista kylväjiksi.

Kunnianhimoisimmat ovat siirtyneet sinne missä asiakkaiden asiakkaat eli kuluttajat asuvat.

Kekseliäs kuluttajien tavoittaminen on uusi bisnes. Pellonvuokraus on muuttunut kuluttajien reittien tarkkailubisnekseksi: yhden tavoittaa aamulla torilta, toisen illalla ravintolasta, kolmas kulkee töihin yhtä reittiä aamulla ja toista kotiin illalla. Reitit ja niiden varrelle sijoitetut viestit muodostavat verkoston, jossa kuluttajaan voi vaikuttaa.

On syntynyt kokonaan uusia tapoja puhutella kuluttajaa. Valistuneimmat tuottajat kutsuvat tuotteitaan brändeiksi. Parhaita brändejä rakennetaan kokonaisvaltaisella kaupunkitilan hallinnalla. Parhaat brändirakentajat ottavat hehtaarista huikeita tuottoja.

Brändit ovat niin houkuttelevia, että ne pystyvät koskettamaan tai halaamaan kuluttajaa. Jotkut ovat niin taitavia, että viettelevät kuluttajan pysyvästi. Kaikki ovat sekä mediatoimistojen että mainostoimistojen maailmaan kätilöimiä.

Yhteistä näille brändeille on se, että kuluttajat rakastavat niitä. Rakastaminen mahdollistaa rahastamisen. Kuinka paljon tällaisia brändejä Suomi on pystynyt tuottamaan? Miten niitä saataisiin lisää? Keneltähän kannattaisi kysyä?

Kirjoittaja on mainostoimisto FCB/Espan toimitusjohtaja, joka uskoo, että luovuus on Suomen tärkein tuotannontekijä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Autoliitto vastaa katsastushuoleen: autojen kuntoa voisi syynätä nykyistä harvemmin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää