Luovuus on paras tie kasvuun

DDB-mainostoimistoketjun puheenjohtaja Keith Reinhard kulkee maailmalla kannustamassa mainonnan suunnittelijoita ja ostajia luovuuteen

– Luovuus on voimakkain liiketoimintaa eteenpäin vievä voima. Tehtävämme on osoittaa yrityksille, että luovuus on paras tie kasvuun ja että mainostoimisto voi auttaa yritystä olemaan luova eri toiminnoissaan, ei vain mainostajana, sanoo maailman merkittävimpiin mainostoimistoketjuihin kuuluvan DDB Worldwiden hallituksen puheenjohtaja Keith Reinhard.

Mainostoimiston tehtävä on etsiä niitä keinoja, jotka varmimmin herättävät ihmisissä halun viettää aikaa asiakkaan merkkeihin liittyvien viestien parissa. Nykyisin se tarkoittaa useimmiten kaksisuuntaista viestintää. Passiiviset mainonnan vastaanottajat ovat sukupuuttoon kuoleva laji.

Reinhard viittaa USA:ssa tänä vuonna Harris International -tutkimuslaitoksen tekemään kyselyyn, jossa teini-ikäiset ensi kertaa ilmoittivat netin itselleen tärkeämmäksi mediaksi kuin television.

Parhaista mainoksistatulee kuluttajan arkea

Perinteinen mainontakin on kaksisuuntaista, kun se alkaa elää omaa elämäänsä kuluttajien arjessa.

Helsingissä ketjunsa suomalaisen toimiston tilaisuudessa eilen puhunut Reinhard otti esimerkiksi Budweiser-oluelle muutama vuosi sitten tehdyn Whassup-tv-mainoksen, jossa joukko nuoria miehiä soittelee toisilleen ja kyselee ”mitemenee”. Mainoksesta alkoi syntyä versioita internetiin ja se herätti keskustelua sellaisissakin maissa, joissa koko merkki ei ole myynnissä.

Mainostoimisto puolestaan teki verkkoon Whassup-nettisivut, joissa muun muassa saattoi opiskella termin lausuntaa mitä eksoottisimmilla kielillä.

– Mainonnan on onnistuakseen oltava viihdyttävää tai annettava ihmisten kaipaamaa tietoa, Reinhard sanoo.

Mainosala onkonservatiivinen

Reinhard kiertää DDB-ketjun toimistoissa ympäri maailman kannustamassa niitä yhteiseen tavoitteeseen, joka on sijoittuminen omassa maassaan kolmen luovimman mainostoimiston joukkoon. Tavoitteeseen on päässyt joka kolmas DDB-toimisto.

Reinhard on kriittinen omaa toimialaansa kohtaan.

– Mainosteollisuus on yksi konservatiivisimmista. Meidän pitäisi muuttua nopeammin kuten asiakkaat tekevät.

Reinhard myöntää senkin, etteivät mainostoimistot aina ole pystyneet osoittamaan asiakkailleen, millaisiin muutoksiin niiden pitäisi toiminnassaan varautua. Hänen oma ketjunsa on joutunut miettimään asiaa pitkäaikaisen asiakkaan McDonald’sin kohdalla. Hampurilaisyritykseen kohdistuva kritiikki on kovaa niin kotimaassa kuin kansainvälisesti.

– Uskon McDonald’sin johtoon. Yritys on tietoinen haasteistaan ja tulee tekemään kaikkensa vastatakseen asiakkaitten toiveisiin ja tarpeisiin. Jo 1980-luvulla ketjun johtajilla oli selkeä näkemys siitä, että sen myyntiartikkelit saattavat 2000-luvulle tultaessa muuttua hyvinkin radikaalisti, mutta tavoite säilyä suurimpana pysyy.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      Valinnanvapautta alettiin kokeilla tänään Jyväskylässä – 174 vaihtoa ensimmäisen 8 tunnin aikana

    4. 4

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    5. 5

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      Bild: Kreikka tarvinnee ”kaksinumeroisen miljardisumman”

    8. 8

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    9. 9

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    10. 10

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    9. 9

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää