Valikko

Luovuus on paras tie kasvuun

DDB-mainostoimistoketjun puheenjohtaja Keith Reinhard kulkee maailmalla kannustamassa mainonnan suunnittelijoita ja ostajia luovuuteen

– Luovuus on voimakkain liiketoimintaa eteenpäin vievä voima. Tehtävämme on osoittaa yrityksille, että luovuus on paras tie kasvuun ja että mainostoimisto voi auttaa yritystä olemaan luova eri toiminnoissaan, ei vain mainostajana, sanoo maailman merkittävimpiin mainostoimistoketjuihin kuuluvan DDB Worldwiden hallituksen puheenjohtaja Keith Reinhard.

Mainostoimiston tehtävä on etsiä niitä keinoja, jotka varmimmin herättävät ihmisissä halun viettää aikaa asiakkaan merkkeihin liittyvien viestien parissa. Nykyisin se tarkoittaa useimmiten kaksisuuntaista viestintää. Passiiviset mainonnan vastaanottajat ovat sukupuuttoon kuoleva laji.

Reinhard viittaa USA:ssa tänä vuonna Harris International -tutkimuslaitoksen tekemään kyselyyn, jossa teini-ikäiset ensi kertaa ilmoittivat netin itselleen tärkeämmäksi mediaksi kuin television.

Parhaista mainoksistatulee kuluttajan arkea

Perinteinen mainontakin on kaksisuuntaista, kun se alkaa elää omaa elämäänsä kuluttajien arjessa.

Helsingissä ketjunsa suomalaisen toimiston tilaisuudessa eilen puhunut Reinhard otti esimerkiksi Budweiser-oluelle muutama vuosi sitten tehdyn Whassup-tv-mainoksen, jossa joukko nuoria miehiä soittelee toisilleen ja kyselee ”mitemenee”. Mainoksesta alkoi syntyä versioita internetiin ja se herätti keskustelua sellaisissakin maissa, joissa koko merkki ei ole myynnissä.

Mainostoimisto puolestaan teki verkkoon Whassup-nettisivut, joissa muun muassa saattoi opiskella termin lausuntaa mitä eksoottisimmilla kielillä.

– Mainonnan on onnistuakseen oltava viihdyttävää tai annettava ihmisten kaipaamaa tietoa, Reinhard sanoo.

Mainosala onkonservatiivinen

Reinhard kiertää DDB-ketjun toimistoissa ympäri maailman kannustamassa niitä yhteiseen tavoitteeseen, joka on sijoittuminen omassa maassaan kolmen luovimman mainostoimiston joukkoon. Tavoitteeseen on päässyt joka kolmas DDB-toimisto.

Reinhard on kriittinen omaa toimialaansa kohtaan.

– Mainosteollisuus on yksi konservatiivisimmista. Meidän pitäisi muuttua nopeammin kuten asiakkaat tekevät.

Reinhard myöntää senkin, etteivät mainostoimistot aina ole pystyneet osoittamaan asiakkailleen, millaisiin muutoksiin niiden pitäisi toiminnassaan varautua. Hänen oma ketjunsa on joutunut miettimään asiaa pitkäaikaisen asiakkaan McDonald’sin kohdalla. Hampurilaisyritykseen kohdistuva kritiikki on kovaa niin kotimaassa kuin kansainvälisesti.

– Uskon McDonald’sin johtoon. Yritys on tietoinen haasteistaan ja tulee tekemään kaikkensa vastatakseen asiakkaitten toiveisiin ja tarpeisiin. Jo 1980-luvulla ketjun johtajilla oli selkeä näkemys siitä, että sen myyntiartikkelit saattavat 2000-luvulle tultaessa muuttua hyvinkin radikaalisti, mutta tavoite säilyä suurimpana pysyy.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    4. 4

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    7. 7

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    8. 8

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    9. 9

      EKP torjui Monte dei Paschin pyynnön – pelastusoperaatio askeleen lähempänä

    10. 10

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    11. Näytä lisää