Valikko

Tieliikelaitos etenee Baltian kasvumarkkinoilla

Laitos toteuttaa voittamansa rakennushankkeet paikallisten yritysten kanssa

Baltian maiden EU-jäsenyys houkuttelee alueelle kasvavassa määrin suomalaisia yrityksiä.

Suomen valtiolle kuuluva tienrakennusyhtiö Tieliikelaitos perusti hiljattain Viroon oman tytäryhtiönsä.

Baltian tienrakennusmarkkinoiden uskotaan kasvavan ja rahoituksen paranevan EU-jäsenyyden myötä. Tieliikelaitos uskoo, että infrastruktuuriin investoidaan enemmän, jotta maat pysyvät kilpailukykyisinä.

– Viron markkinat ovat pienet, mutta kehittyvät ja varsin lähellä meidän päämarkkinoitamme. Siinä mielessä se on varsin luonteva täydennys meidän toimintaamme, Tieliikelaitoksen pääjohtaja Heikki Koivisto sanoo.

Tieliikelaitoksen Baltian-projekteista vastaavan johtajan Ilpo Virtasen mukaan Tieliikelaitoksen strategia on viedä etupäässä taitotietoa ja toteuttaa rakentaminen paikallisten yritysten kanssa. Virossa Tieliikelaitoksen kumppani on AS Koger Teedeehitus.

Virtasen mukaan maihin on tarkoitus lähettää omaa henkilökuntaa vain käynnistysvaiheessa. Tieliikelaitos on hänen mukaansa kiinnostunut pidemmällä tähtäimellä myös Luoteis-Venäjän tiehankkeista.

– Tieliikelaitoksen tavoite on, että kansainvälinen toiminta tuottaisi 60–70 miljoonaa euroa vuonna 2010. Osa siitä voi tulla muualtakin kuin Baltiasta. Jos summa tulisi kokonaan Baltian maista, se vastaisi noin kymmenen prosentin osuutta perusmarkkinoista, Virtanen sanoo.

Kilpailijat närkästyneitä

Tieliikelaitoksen virolainen tytäryhtiö AS Teekaru on voittanut kaksi neljästä tarjouskilpailusta, joihin se on osallistunut. Yhden tarjouskilpailun se hävisi vain puutteellisen paperityön vuoksi.

Kilpailijoissa Tieliikelaitoksen menestys hämmästyttää. Voittaneet tarjoukset ovat olleet jopa kolmasosan muita edullisempia.

Lemminkäisen tytäryhtiön AS Talterin hallituksen puheenjohtaja Sven Partens epäilee, että Tieliikelaitos tekee urakat alihintaan tai jopa tappiolla.

Partens kummastelee myös sitä, että Tieliikelaitos on osakas Finnroad Oy:ssä, joka valvoo EU:n tienrakennusprojekteja. Hän epäilee, että Tieliikelaitos on kerännyt Finnroadin kautta hyvät tiedot paikallisten yritysten hinnoista ja toimitavoista.

– Uusille markkinoille tuleminen ei ole helppoa ja sen takia tarjotaan alihintaa. Sitä en katso oikeaksi, että Suomen valtiolle kuuluva yritys kilpailee Viron markkinoilla yksityisyrittäjien kanssa, Partens kritisoi.

Talterille kuuluu Viron tienrakennus- ja asfalttimarkkinoista noin viidesosa.

Ilpo Virtanen kumoaa kilpailijoiden epäilyt. Hänen mukaansa Tieliikelaitos on Finnroadissa mukana vain hallitustyöskentelyn kautta.

– Meidän strategiamme ei ole lähteä kansainvälisille markkinoille dumppaamalla. Terve kate on ainoa tapa rakentaa pitkäaikaista kilpailukykyä. Tämän tyyppiset epäilyt kuuluvat kilpailuun, Virtanen kertoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    6. 6

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    7. 7

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    8. 8

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    9. 9

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    10. 10

      Amazon testaa kassatonta ruokakauppaa – huomaa itse, mitä hyllystä poimitaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    7. 7

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    8. 8

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää