Kuormurit elvyttävät autoteollisuuden alihankintaa

Ankara hintakilpailu ja nihkeästi sujuva henkilöautokauppa panevat suomalaiset auton- ja osien valmistajat lujille

Suomalainen kuljetusvälineteollisuus keskittyy entistä enemmän kuorma-autojen osien ja työkoneiden valmistukseen, kun Euroopan henkilöautoteollisuuden isot saneeraukset ja kova hintakilpailu uusista EU-maista panevat suomalaiset alihankkijat koville.

– Suomalaisten alihankkijoiden asema on huomattavan haasteellinen. Useimmat suomalaiset alihankkijat ovat toimitusketjussa suhteellisen alhaalla, varsinaisia järjestelmätoimittajia on vähän. Monet tekevät yksinkertaisia osia, joiden valmistukseen tulee uusia kilpailijoita alhaisten kustannusten Itä-Euroopasta, sanoo Teknologiateollisuuden alihankkijat-toimialaryhmän asiantuntija Matti Spolander.

Spolanderin mukaan esimerkiksi Saabin Trollhättanin tehtaan mahdollinen lopetus on uhka myös monille suomalaisille alihankkijoille. Monet suomalaiset valmistajat ovat myös tarkoituksella pyrkineet vähentämään henkilöautoteollisuuden osuutta myynnistään, koska kohtuullisiin katteisiin on alalla vaikea päästä.

Porsche ei alihankiSuomesta

Saabin karkaaminen Valmet Automotiven tuotantolinjalta leikkasi suomalaisen autovalmistuksen liikevaihtoa jo viime vuonna ja painaa yhä tämän vuoden lukuja viime vuotta alemmas. Porsche Boxterinkin tuotanto on hiipunut parhaista päivistään, Porschen uusien mallien menestys ratkaisee ensi vuoden tuotantoluvut.

Porsche ei työllistä suomalaista alihankintateollisuutta juuri lainkaan, koska Porschen osat tulevat Saksasta.

Hankalan henkilöautomarkkinan vastapainoksi kuorma-autojen ja niiden osien kauppa käy vaihteeksi hyvin. Esimerkiksi valukomponentteja ruotsalaiskuormureihin tekevä Componenta ja johdinsarjoja samoihin autoihin kauppaava PKC Group ovat raportoineet tänä vuonna reilusti yli kymmenen prosentin kasvulukuja kysynnässä.

Myös kotimainen kuorma-autojen päällysrakenteiden ja perävaunujen valmistus voi vähintään kohtuullisesti esimerkiksi sen vuoksi, että kuormurikauppa käy Suomessakin hyvin. Rekisteröinnit ovat alkuvuonna lisääntyneet yli seitsemän prosenttia.

Kuormurit sopivatsuomalaisille

Kuorma-autojen osat sopivat Spolanderin mielestä suomalaisille alihankkijoille paremmin kuin henkilöautojen osat, koska valmistussarjat ovat lyhyempiä ja tuotteet niin järeitä, että niitä mieluiten valmistetaan lähellä kokoonpanotehtaita.

Teknologiateollisuuden kulkuneuvovalmistajien toimialaryhmän asiantuntija Raimo Karhu on laskenut, että kulkuneuvoteollisuus saa Suomessa aikaan 3,5 miljardin euron liikevaihdon ja työllistää 18 000 ihmistä.

Metalli- ja elektroniikkateollisuuden valmistajaryhmään kuuluu Valmet Automotiven ja Componentan kaltaisten suurten yritysten lisäksi esimerkiksi suomalaisia linja-autojen korien rakentajia.

Autoteollisuuden muut alihankkijat -ryhmä sisältää esimerkiksi Nokian Renkaiden kaltaisia suuriakin yrityksiä.

Suomalaisten perävaunujen tekijöiden markkinarakoa kotimaassa kasvattaa se, että Suomessa sallitaan muuta Eurooppaa suurempia ajoneuvoyhdistelmiä, siis myös isompia kärryjä.

Juuri perävaunujen tekijät on ainoa ryhmä oheisessa kuviossa, joka kasvatti viime vuonna liikevaihtoaan.

Suomalainen Sisu-Auto on kilpailukykyisimmillään kaikkein raskaimpaan työhön tehdyissä kuorma-autoissa: järeissä tukkirekoissa ja maastokelpoisessa kuljetuskalustossa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    3. 3

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    4. 4

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    5. 5

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    6. 6

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    7. 7

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    8. 8

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    5. 5

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää