Valikko

Kuormurit elvyttävät autoteollisuuden alihankintaa

Ankara hintakilpailu ja nihkeästi sujuva henkilöautokauppa panevat suomalaiset auton- ja osien valmistajat lujille

Suomalainen kuljetusvälineteollisuus keskittyy entistä enemmän kuorma-autojen osien ja työkoneiden valmistukseen, kun Euroopan henkilöautoteollisuuden isot saneeraukset ja kova hintakilpailu uusista EU-maista panevat suomalaiset alihankkijat koville.

– Suomalaisten alihankkijoiden asema on huomattavan haasteellinen. Useimmat suomalaiset alihankkijat ovat toimitusketjussa suhteellisen alhaalla, varsinaisia järjestelmätoimittajia on vähän. Monet tekevät yksinkertaisia osia, joiden valmistukseen tulee uusia kilpailijoita alhaisten kustannusten Itä-Euroopasta, sanoo Teknologiateollisuuden alihankkijat-toimialaryhmän asiantuntija Matti Spolander.

Spolanderin mukaan esimerkiksi Saabin Trollhättanin tehtaan mahdollinen lopetus on uhka myös monille suomalaisille alihankkijoille. Monet suomalaiset valmistajat ovat myös tarkoituksella pyrkineet vähentämään henkilöautoteollisuuden osuutta myynnistään, koska kohtuullisiin katteisiin on alalla vaikea päästä.

Porsche ei alihankiSuomesta

Saabin karkaaminen Valmet Automotiven tuotantolinjalta leikkasi suomalaisen autovalmistuksen liikevaihtoa jo viime vuonna ja painaa yhä tämän vuoden lukuja viime vuotta alemmas. Porsche Boxterinkin tuotanto on hiipunut parhaista päivistään, Porschen uusien mallien menestys ratkaisee ensi vuoden tuotantoluvut.

Porsche ei työllistä suomalaista alihankintateollisuutta juuri lainkaan, koska Porschen osat tulevat Saksasta.

Hankalan henkilöautomarkkinan vastapainoksi kuorma-autojen ja niiden osien kauppa käy vaihteeksi hyvin. Esimerkiksi valukomponentteja ruotsalaiskuormureihin tekevä Componenta ja johdinsarjoja samoihin autoihin kauppaava PKC Group ovat raportoineet tänä vuonna reilusti yli kymmenen prosentin kasvulukuja kysynnässä.

Myös kotimainen kuorma-autojen päällysrakenteiden ja perävaunujen valmistus voi vähintään kohtuullisesti esimerkiksi sen vuoksi, että kuormurikauppa käy Suomessakin hyvin. Rekisteröinnit ovat alkuvuonna lisääntyneet yli seitsemän prosenttia.

Kuormurit sopivatsuomalaisille

Kuorma-autojen osat sopivat Spolanderin mielestä suomalaisille alihankkijoille paremmin kuin henkilöautojen osat, koska valmistussarjat ovat lyhyempiä ja tuotteet niin järeitä, että niitä mieluiten valmistetaan lähellä kokoonpanotehtaita.

Teknologiateollisuuden kulkuneuvovalmistajien toimialaryhmän asiantuntija Raimo Karhu on laskenut, että kulkuneuvoteollisuus saa Suomessa aikaan 3,5 miljardin euron liikevaihdon ja työllistää 18 000 ihmistä.

Metalli- ja elektroniikkateollisuuden valmistajaryhmään kuuluu Valmet Automotiven ja Componentan kaltaisten suurten yritysten lisäksi esimerkiksi suomalaisia linja-autojen korien rakentajia.

Autoteollisuuden muut alihankkijat -ryhmä sisältää esimerkiksi Nokian Renkaiden kaltaisia suuriakin yrityksiä.

Suomalaisten perävaunujen tekijöiden markkinarakoa kotimaassa kasvattaa se, että Suomessa sallitaan muuta Eurooppaa suurempia ajoneuvoyhdistelmiä, siis myös isompia kärryjä.

Juuri perävaunujen tekijät on ainoa ryhmä oheisessa kuviossa, joka kasvatti viime vuonna liikevaihtoaan.

Suomalainen Sisu-Auto on kilpailukykyisimmillään kaikkein raskaimpaan työhön tehdyissä kuorma-autoissa: järeissä tukkirekoissa ja maastokelpoisessa kuljetuskalustossa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    3. 3

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    4. 4

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    7. 7

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    8. 8

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    9. 9

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    7. 7

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    8. 8

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    9. 9

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    10. 10

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää