Yritysten taloustieto sähköistyy odotettua hitaammin

Sopranon Kampanja-lehden toimeksiannosta toteuttama ylimmälle yritysjohdolle suunnattu kysely kertoo sähköisen talousinformaation valtaavan alaa, mutta ehkä yllättävänkin hitaasti.
Nopeinta siirtyminen painetusta sähköiseen maailmaan on yli 250 hengen suuryrityksissä, joista kuitenkin edelleen neljä viidestä aikoo toteuttaa painetun vuosikertomuksen. Viime vuonna vastaava luku oli 91 prosenttia.

Alle 250 hengen yrityksissä painetaan vuosikertomukset lähes entiseen malliin. Keskimäärin 28 prosenttia (22 prosenttia vuonna 2003) kaikista kyselyyn osallistuneista yrityksistä aikoo jättää painetun vuosikertomuksen kokonaan tekemättä.

Toimitusjohtajat puoltavat

Yleisesti vuosikertomuksen tärkeimpänä arvona pidetään helppolukuisuutta. Seuraavaksi tärkeimmät arvot ovat selkeä rakenne ja kustannustehokkuus.

Sähköisen talousinformaation parhaana puolena pidettiin kustannustehokkuutta, tiedon jakelun tehokkuutta ja ulkoasun mahdollisuuksia. Sähköistä vastustetaan siksi, ettei sitä pidetä riittävän helppolukuisena: tietokonetta kun on edelleen vaikea ottaa iltalukemiseksi sänkyyn, Soprano perkaa.

Vastoin tutkimuksen yleislinjaa toimitusjohtajat ja markkinointijohto toivovat selvästi nopeampaa siirtymistä sähköiseen talousinformaatioon.

Jos päätöksenteko olisi yksin tutkittujen toimitusjohtajien käsissä, niin ensi vuonna yli kaksikertainen määrä yrityksiä tekisi jo vuosikertomuksensa sähköisen julkaisualustan päälle. Toimitusjohtajat perustelevat kantaansa sähköisen informaation kustannustehokkuudella.

Talousjohtajat karsastavat eniten sähköistämistä.

Painetulla painoa pienemmille

Tänä vuonna sähköisen vuosikertomuksen tekevistä yrityksistä vain 69 prosenttia teki vastaavan viime vuonna, joten kehitys on selvästi menossa sähköisten julkaisualustojen suuntaan, Soprano tulkitsee. Sen sijaan word- tai pdf-muotoisten dokumenttien lataaminen internetiin ei enää lisää suosiotaan.

Alle sadan hengen palvelu-, kuljetus ja metalliteollisuusyrityksissä vuosikertomuksen toteuttaa painettuna vain alle 60 prosenttia. Kyseisissä yrityksissä ei nähdä myöskään sähköistä informaatiota aikaisempaa tärkeämpänä.

Alle sadan hengen yritysten vuosikertomusten arvona nousi esiin suurempia yrityksiä useammin näyttävä ulkoasu. Painettu vuosikertomus koetaan arvokkaana imagollisena viestinä yrityksestä.

Tutkimus toteutettiin 14.9. - 16.9. välisenä aikana sähköisesti. Tutkimukseen vastasi 123 yritysjohtajaa. Heistä puolet työskentelee yli 250 hengen suuryrityksissä ja toinen puoli alle 250 hengen pk-yrityksissä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    2. 2

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    5. 5

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    6. 6

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      34 miljoonan euron karkkikauppa: Candyking sai uuden omistajan

    10. 10

      Kommentti: EK mullisti Suomen – ja antoi ”syötön Sdp:n lapaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    5. 5

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää