Globaalit lanseerauksetohjaavat Nokian mainontaa

Nokianstrateginenpäätös siirtyäglobaaleihin tuotelanseerauksiin johti muutoksiin mainonnansuunnittelussa

Uusien tuotteiden globaalit lanseeraukset mahdollistavat Nokian multimediayksikön viestintäjohtajan Kari Tuutin mukaan myös entistä helpommin maailmanlaajuiset mainoskampanjat.

Tuutin mukaan Nokia haluaa globaalilla markkinoinnilla välittää kuluttajille yhtenäisen mielikuvan ja viestin brändistä.

– Olemme nyt viimeisen vuoden aikana siirtyneet mainonnassamme yhä globaalimpaan suuntaan.

Viime vuoteen asti Nokia toi uusia tuotteita eri markkinoille eri aikaan. Nyt tuotelanseeraukset ovat yhdenmukaistuneet, kun suuri osa markkina-alueista käyttää samaa matkapuhelinteknologiaa.

Vahvistaakseen globaalia markkinointiosaamistaan yhtiö on palkannut brändistä ja kuluttaja-asiakassuhteista vastaavaksi markkinointijohtajaksi Keith Pardyn, joka vastasi viimeksi Coca-Colan Fanta- ja Sprite tuotemerkeistä.

Nokian uusi strategia osuu saumaan, jossa yhtiö joutuu taistelemaan verisesti markkinaosuuksistaan matkapuhelimien myynnissä. Maailman suurin matkapuhelinvalmistaja on hävinnyt merkittävää etumatkaansa kilpailijoilleen Motorolalle, Samsungille ja SonyEricssonille.

Etumatkan hupenemisen on arvioitu johtuneen Nokian tuotteiden kömpelöstä muotoilusta ja samalla brändiä on alettu pitää vanhahtavana. Esimerkiksi SonyEricssonin ja Samsungin puhelimet ovat niittäneet suosiota nuorten keskuudessa.

Nyt Nokian maailmanlaajuisen kampanjan kohteena oleva tuote on megapikseliluokan gsm-kamerapuhelin (7610-malli), jonka kuvan laatu on muita malleja selvästi laadukkaampi.

Nokia ei kerro yksittäisten matkapuhelinmallien myyntilukuja, mutta vähittäiskauppa-arvioiden mukaan kyseistä kamerapuhelinta on myyty maailmalla runsaat pari miljoonaa kappaletta.

Yhtiö ei liioin paljasta kuluvan vuoden markkinointibudjettiaan.

Viime vuonna yhtiö käytti markkinointiin ja mainontaan 1,4 miljardia euroa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    2. 2

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    5. 5

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    6. 6

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    7. 7

      Kiero kikka: Koeaika olikin pätkätyö

    8. 8

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    9. 9

      Suomalaisyritysten Venäjä-näkymät paranivat – ”Ei ole odotettavissa rakettimaista nousua”

    10. 10

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    6. 6

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    10. 10

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää