Valikko

Autobrändien käänteisavaruus

Koko ikäni olen pyörinyt lasikuvussa, jossa merkkituote on elämää suurempi asia. Vaihtelua on tuonut termin muuttuminen brändiksi ja sen kunniaksi järjestetyt kirkastusjuhlat.

Hurma on ollut niin megalomaanista, että sille on ollut pakko syntyä vastareaktio. Juuri nyt se näkyy elokuvien tulvassa. Aiheina ovat muun muassa McDonald’sin roskaruoka, Riot-E-mobiiliviihdeyhtiön rälläkkäelämä ja Nokian globaalin eettisyyden pohdinta.

Kriittisyyden nousu näkyy myös kirjahyllyssäni. Myötäkarvaisten oppikirjojen osasto on saanut vierelleen rivin piikikästä vastakarvaa. Alkaa olla mojova tasapeli. Jing ja jang!

Aiemmin hoidin epäilyni pakenemalla paikalta säädyllisin väliajoin. Moottoripyörä alle ja maailmalle markkinatutkimuksia tekemään. Nyt on aika kypsä ja rohkenen minäkin kertoa, mitä olen löytänyt autobrändien käänteisavaruudesta.

Australiassa pahin on Volvo. Paikalliset motoristit varoittivat: Volvon valitsevat maan epävarmimmat autoilijat. Turvakorin sisällä voi ratkaista pulmat ajamalla niiden yli.

Suomessa törkein on BMW. Arkisin Bemareista selviää hengissä kun bongaa ne ajoissa, mutta viikonloppuisin Bemareilla sukkuloivatkin isiensä pojat. Isät, kertokaa pikku-räikkösillenne mikä on vilkku!

Italiassa pelottavin on Alfa Romeo. Kuin nelivuotiaalle lapselle olisi annettu ydinkärkiohjus leluksi!

Saksan kauhu on Mersu. Sillä pääsee autobaanalla kolmeasataa. Puikoissa keltahampainen liikemies, jolla on jo hometta housuissa. Mikseivät ne sublimoi kotonaan lukemalla Omar Khaijamin runoja?

Pohjois-Afrikan killeri on Peugeot. Erityisesti iso vanha dieseli. Paikalliset uskovat, että ihmisen kuolinhetki on etukäteen kirjoitettu taivaan isoon kirjaan. Kuski voi ottaa lunkisti, koska kohtalo on suuremmassa ohjauspyörässä. Sama fatalismi yltää autoon. Turha sitä on korjata, senkin viimeinen henkäys on ennekirjassa.

Yhdysvaltojen pahis on Hummer, sarvikuonojen sotavaunu kaikkea liikkuvaa vastaan. Jarruvaloja ei tarvita, koska kuskin punaniska hohtaa kauas. Venäjällä Audi on uusrikkaiden brändi. Siinä ei ole mitään pahaa, mutta syy on huolestuttava. Kunnon väki ei osta Mersuja ja Bemareita, koska ne ovat leimautuneet mafian työkaluiksi.

Rakkauteni autobrändeihin kuoli kun tein niille mainontaa. Otimme yhteyttä maailmankuuluun auton valintaprosessien asiantuntijaan. Amerikkalainen kallonkutistaja kertoi, että auto on miehen elämän tunnevaltaisin hankinta.

Miehet tosin väittävät valitsevansa auton rationaalisen järkeilyn avulla. He eivät tiedosta, että käyttävät logiikkaa vain peittääkseen tunnekuohun itseltään.

Kirjoittaja on kerettiläinen mainosmies, joka on ajanut moottoripyörällä maailman reunalle asti etsiessään todisteita väitteelle: brändi on osa ihmisen persoonallisuutta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    4. 4

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    7. 7

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    8. 8

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    9. 9

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    10. 10

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää