Valikko

Iso ja janoinenitalialainen

UudistunutAlfa Romeo onyhä maineensaveroinen, muttasporttisuus näkyykulutuksessa

Uudistuneet Alfa Romeo 166 -mallit saatiin Suomeen alkukesällä. Auto on kokenut selvän kasvojenkohotuksen, mutta samalla hintataso on noussut.

166 on Alfa-malliston lippulaiva. Koeajossa oli malliston huippu eli kolmelitrainen V6 Sportronic. Auton hinta on lähes 53 000 euroa. Moottorista on houkuteltu ulos 220 hevosvoimaa ja tyylin mukaisesti varsin korkeilla kierroksilla. Vääntövoimaa sen sijaan on kolmelitraiseksi niukasti: 265 Nm.

Kolmilitrainen Alfa on aina varustettu automaattivaihteistolla, jossa on käsinvalintamahdollisuus. Automaatti on itseoppiva. Jostakin syystä se kuitenkin on vain neliportainen. Käsinvaihtomahdollisuus ei ole käytännössä todellinen, sillä kick down -toiminto ohittaa käsiohjauksen ja ohituskiihtyvyys heikkenee.

Voimakkaissa kiihdytyksissä vaihteisto sen sijaan käyttää vahvasti kierroksia eikä vaihda turhan aikaisin suuremmalle pykälälle.

Voimansiirtopaketti on ajossa rivakan tuntuinen, ja auton luvataan kiihtyvän nollasta sataan 8,6 sekunnissa. Huippunopeus on liki 240 kilometriä tunnissa.

Ajettavuudeltaan Alfa Romeo on erinomainen. Auto on kaiken aikaa hyvin käsissä, mutta kaupunkikäsittely on raskasta. Ohjaustehostus on hyvän ajotuntuman nimissä jätetty lieväksi.

Istuimet ovat tukevat ja äänieristys on erinomainen. Rengasäänet on eristetty esimerkillisesti, joten huonojen ja hyvien päällysteiden ero on vähäinen. Tässä suhteessa auto on markkinoiden kärkeä.

Erinomaisen hallittavuuden nimissä jousitus on tehty kovaksi ja alusta matalaksi. Matkustajilla ei välttämättä ole aina kivaa.

Takapenkit ovat muuten hyvät, mutta reisituki jää niukaksi. Auton suuresta koosta huolimatta pidemmillä matkustajilla on takana niukkuutta niin päätilan kuin jalkatilan suhteen. Auton maavara on todella poikkeavan alhainen. Kaupunkien töyssyt ja jalkakäytävien ylityksen on syytä ottaa varoen mökkiteistä puhumattakaan.

Varustelultaan koeajettu Alfa Romeo on hyvällä tasolla. Autossa on kaasupurkausvalot, sähkösäätöiset penkit, automaatti-ilmastointi, tietokone ja audiojärjestelmä cd-vaihtajalla. Radion rattisäätimet sen sijaan ovat lisävarustelistalla. Vakionopeussäädintä ei löydy sieltäkään.

Tavaratila on kohtuullisen suuri 490 litraa. Nykymuodin mukaisesti lastausaukko on pieni. Takapenkkiä ei saa kaadetuksi, mutta sukset voi työntää matkustamoon takapenkin kyynärnojan takaa.

Ulkonäöltään Alfa Romeo 166 on muuttunut erityisesti etumaskin osalta. Valot ovat aiempaa näyttävämmät ja jäähdyttimen ilmanottoaukko tekee aggressiivisen vaikutelman.

Auto on kookas. Pituutta on yli 4,7 metriä ja leveyttä 1,8 metriä. Silmiinpistävää on kuitenkin auton mataluus. Se tekee autosta tyylikkään ja urheilullisen näköinen.

Urheilullisuus ei kuitenkaan tule ilmaiseksi. Koeajoauton kaupunkikulutukseksi ilmoitetaan huikeat 19,4 litraa sadalla. Se on paljon, sillä auto painaa nykyautoksi normaalit 1 550 kiloa ja on varsin aerodynaaminen. Sekalaisen ajon keskikulutuskin on 13 litraa. Koeajossa auto kulutti hiukan alle 13 litraa sadalla kilometrillä.

Alfa Romeo on moderni suurikokoinen urheilullinen auto, joka erottuu massasta. Ainakin kolmen litran versio lunastaa odotuksen urheilullisuudesta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    2. 2

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    6. 6

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    7. 7

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    8. 8

      Nokia ja Outokumpu pomppasivat päivän päätteeksi

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää