Valikko

Talokauppias koettaa automyyjän konsteja

Peter Nordgren tietää omastakokemuksesta,miten heikkojatalobrändit ovat
Talovalmistaja Finndomon tuore myynti- ja markkinointijohtaja Peter Nordgren, 40, ei tyydy taloalan perinteiseen markkinointiin, vaan yrittää irtiottoa kanssakilpailijoista nykyaikaisemmilla keinoilla. Samalla yhtiö aikoo lisätä markkinointipanoksia ja suunnata niitä uudelleen.

– Lisäämme mainontaa tunnettuuden lisäämiseksi ja kertoaksemme uusista konsepteista. Mielessä on sekä perinteinen mediamainonta kuten sähköinen mainonta että tapahtumamarkkinointi, Nordgren sanoo.

Jälkimmäinen voisi Nordgrenin mukaan olla talonäyttelyiden parempaa hyödyntämistä autoliikkeiden konstein.

– Autoliikkeillähän on näitä koko perheen tapahtumia, jossa on Nasse-setää ja ilmapalloja. Talonäyttely on iso ja tärkeä tapahtuma. Jos taloja ei pääse näkemään, niin voi olla, että ostopäätös viivästyy.

Perinteiset talopakettien markkinointikonstit ovat olleet talokuvastot, messuilla näkyminen ja suoramainontaa. Nettisivujakin käytetään. Mediamainontaa on Nordgrenin mukaan tehnyt vain harva ja sekin on ollut varsin konservatiivista.

– Markkinointibudjetit ovat olleet pieniä, mikä luultavasti johtuu siitä, että alan kannattavuus on aika heikko, Nordgren kiteyttää.

Nordgrenin ura on miehen omien sanojen mukaan pyörinyt aina kodin asioiden ympärillä. Finndomolle hän tuli Electrolux Kotitalouskoneiden myynnin ja markkinoinnin johtotehtävistä. Sitä ennen oli koettu jo Asko ja Ikea.

Suurin haaste Finndomon markkinoinnissa liittyy brändeihin. Konserni on Pohjoismaiden suurin talovalmistaja noin 2000 talon vuosituotannolla.

Suomessa tuotemerkit ovat Omatalo, Puutalo, Vaajatalo ja Finndomo Valmiskoti. Ruotsista löytyy Modulenthus ja Hjältevadshus. Omataloa ja Puutaloa myyvät K-raudat.

Vaajatalolla ja Valmiskodeilla on oma edustajaverkosto.

– Suomessa taloalan merkeiltä on puuttunut arvostus. Ne ovat tasaista massaa eikä kuluttajilla ole oikein erityistä mielikuvaa mistään merkistä. Jos vertaa kodinkoneisiin, niin siellä on vahvoja globaaleja merkkejä ja niistä on jonkunlainen mielikuva melkein kaikilla.

– Taloalalta en tuntenut oikeastaan yhtään tuotemerkkiä, Nordgren paljastaa.

Ei olekaan siis yllätys, että Nordgren aikoo nostaa Finndomon tuotemerkit kukoistukseen.

– Tuotemerkkejä vahvistetaan ja annetaan niille sisältöä. Tuodaan esiin kenelle nämä on tarkoitettu, selkeytetään viestiä ja nostetaan markkinoinnin volyymiä.

Nordgrenin mukaan talobisneksen markkinointiviestit ovat olleet yleensä teknisiä, tuotemerkkien edustamista arvoista ei ole juuri puhuttu ja viestiä ei ole juurikaan eroteltu eri kohderyhmille.

– Nyt pitäisi kääntää se siihen suuntaan, että lähdettäisiin ihan aidosti kuluttajan tarpeista ja rakennettaisiin se ”unelmien koti”.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    9. 9

      Ferrari takoi uudet pohjat Milanossa

    10. 10

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    9. 9

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    10. 10

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää