Valikko

Kilpailu yritysten asiakaslehdistä kiristyy

Lehdentekijätalkaa tehdäKL Ekstroja, uusi Dialogitähtää markkina-johtajuuteen

Kilpailu asiakaslehtien markkinoilla kovenee. Alma Mediaan kuuluva Lehdentekijät nappasi Yhtyneiden Kuvalehtien Kynämieheltä Espoon kaupungin tiedotuslehden EE-mailin, jota se alkaa tehdä vuodenvaihteessa.

Yhtiön liikevaihtoa kasvattaa vuodenvaihteesta lähtien myös Kauppalehden KL Extra -liitteiden teko. Nykyisin Kauppalehti tuottaa extransa itse.

– Liikevaihtomme kasvaa ensi vuonna lähemmäs yhdeksää miljoonaa euroa viime vuoden vajaasta seitsemästä, arvioi toimitusjohtaja Kimmo Kallonen.

Osaltaan asiakaslehtikenttää hämmentää marraskuussa starttaava Markkinointiviestintä Dialogi. A-lehtien ja OnePartnerin yhteisyrityksen pro forma -liikevaihto on noin kuusi miljoonaa euroa, mikä tekee siitä yhden maan suurimmista. Dialogin hoiviin siirtyvät kaikki A-lehtien asiakaslehdet eli muun muassa Osuuspankin, Valion ja Palloliiton julkaisut.

– Tavoitteena on markkinajohtajuus viidessä vuodessa, linjaa pääomistaja A-lehtien toimitusjohtaja Vesa Mars Dialogin tehtäväsarkaa.

Vähän helpompaa kasvu on Image Kustannuksen asiakaslehtiyhtiö Image Funkille, sillä se syntyi vuodenvaihteessa tyhjästä. Kustannuksen toimitusjohtaja Ville Ailio haastattelee parhaillaan hakijoita Funkin vetäjäksi. Asiakkaita yhtiöllä on kaksi: Grand Casinon lehti tuli jo ulos, toinen asiakkuus on Ailion mukaan vielä salaisuus.

– Toivottavasti tällä viikolla solmimme kolmannenkin sopimuksen.

Asiakaslehtien markkinan kokoa on vaikea mitata. Vähintään neljä kertaa viikossa ilmestyviä asiakaslehtiä on parisataa, minkä lisäksi Suomessa julkaistaan useita harvemmin ilmestyviä aviiseja.

Alalla pyörivän rahan määrää on lähes mahdoton arvioida: osa yrityksistä tekee yhä lehtensä itse, jolloin se ei kirjaudu tilastoihin.

– Asiakaslehtimarkkinat ovat kasvaneet 1980-luvulta lähtien vakaasti eikä trendiin ole näkyvissä muutosta. Ulkoistaminen laajenee, keskusteluja yritysten kanssa käydään koko ajan vilkkaasti, sanoo Kimmo Kallonen.

Sanoma Magazinesin yritysjulkaisuyksikköä johtavan Leena Jaakkolan mukaan erityisen paljon lisääntyy henkilöstölehtien määrä.

– Kansainvälisesti toimivat suomalaisyritykset haluavat pitää lehden avulla yhteyttä henkilöstöön.

– Se tarkoittaa, että asiakaslehden tekijän pitää ymmärtää kulttuurieroja ja pystyä toimittamaan lehti monella kielellä. Me teemme muun muassa Fazerin Compass-henkilöstölehdestä seitsemän kieliversiota.

Paperilehti ei yritykselle enää riitä. Esimerkiksi Lehdentekijöiden asiakkaista noin puolet ostaa lehden lisäksi ainakin nettisivut.Taloussanomat kuuluu samaan SanomaWSOY-konserniin kuin Sanoma Magazines.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    7. 7

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    8. 8

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    9. 9

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    10. 10

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää