Valikko

Invataksiyrittäjät: Kuljetustenkilpailusotkuja on muuallakin

Vammaiskyytienkilpailutuksessaon paljastunutepäreiluuksiaHelsingissä

Invataksiyrittäjien mukaan Helsingin vammaiskuljetusten kilpailutuksessa paljastuneet epäselvyydet ovat vain jäävuoren huippu.

– Vain Helsinki on noussut pintaan, mutta on näitä näkynyt ympäri Suomen. Matkojenyhdistelyssä ei ole ollut ihan reiluja kilpailutuksia. Lopputulokset näyttävät päätetyn monesti jo jollekin tietylle, lataa invataksiyrittäjä, Suomen palvelutaksiyhdistyksen hallituksen jäsen Jari Mäkinen.

Helsingissä on käynyt ilmi, että tarjouskilpailun voittaneelta Transmation-yhtiöltä ei vaadittu kilpailutuksen tarjousasiakirjojen edellyttämää 840 000 euron vakuutta.

Muutenkin vammaiskuljetukset ovat takunneet Helsingissä pahasti viime toukokuusta saakka. Puhelinkeskus ruuhkautui, tilatut autot myöhästelivät tai jäivät saapumatta ja ihmisiä vietiin vääriin osoitteisiin.

– Osasin aavistaa vaikeudet, koska liikuteltavat asiakasmassat ovat niin suuria ja koska vammaisten kyytejä on hyvin vaikea tai jopa mahdotonta yhdistellä, Mäkinen sanoo.

Yhdistely on Mäkisen mukaan mahdotonta asiakkaiden erityistarpeiden ja tilaa vievien apuvälineiden takia.

– Esimerkiksi pyörätuolien käsittelyn vuoksi palveluajat voivat venyä holtittomasti.

Suomen Palvelutaksiyrittäjät ehdottavatkin vammaisten jättämistä kokonaan laajenevan matkojenyhdistelyn ulkopuolelle. Joensuussa toimitaan jo näin.

Kyytiyhdistely säästääneljä prosenttia

Kyytiyhdistelyn taustalla on halu säästää veroeuroja, sillä yhteiskunnan korvaamien kuljetusten kustannukset ovat olleet jo pitkään nousussa. Vuodessa niihin kuluu yhteisiä varoja noin 560 miljoonaa euroa.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan säästöjä syntyy perustamalla niin sanottuja matkojenyhdistelykeskuksia, jotka yhdistelevät koulukyytejä sekä vammaisten ja vanhusten matkoja siten, että yhdellä kuljetuksella saadaan enemmän matkoja hoidettua.

Matkojenyhdistelykeskuksia toimii Suomessa nyt kymmenkunta. Matkojenyhdistely on päätetty laajentaa koko Suomeen ja kattaa maa 20 keskuksella lähivuosien aikana. Kunkin keskuksen alueella asuisi noin 200 000–250 000 asukasta.

Ministeriön mukaan keskukset säästävät yhteiskunnan menoja 22 miljoonaa euroa vuodessa. Säästö olisi neljä prosenttia puolen miljardin menoista.

Tarjouskilpailujenmäärä kasvaa

Matkojenyhdistelykeskusten perustaminen merkitsee melkoista määrää uusia tarjouskilpailuja. Tarkoitus on hoitaa asia eri tavalla kun Helsingissä, jossa niin matkojenyhdistely kuin liikennöintikin on annettu yhdelle yhtiölle.

– Helsingin-malli ei toimi matkojenyhdistelyssä, sanoo ylitarkastaja Merja Nikkinen liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Ministeriö haluaa jakaa matkojenyhdistelyn kahteen palaan siten, että matkojenyhdistelyn operaattoripuolen hoitaa kullakin alueella aina eri yhtiö kuin varsinaisen liikennöinnin.

Varsinaisen kilpailutuksen hoitaa kullakin alueella yhteenliittymä, joka muodostuu alueen kunnista, sairaanhoitopiiristä, Kelasta ja lääninhallituksesta. Liikenneministeriö aikoo ohjeistaa alueet niin perusteellisesti, ettei kilpailuttamisessa pääse käymään Helsingin tapaisia munauksia. Ministeriössä laaditaan parhaillaan kilpailuttamisasiakirjaa sopimuspohjaksi tarjouskilpailuihin.

Invataksiyrittäjien vaatimus lain laatimisesta ohjenuoraksi matkojenyhdistelyyn ministeriössä ei innostuta.

– Halusimme jättää matkojenyhdistelyn alueitten oman harkinnan ja soveltamisen varaan, koska olosuhteet ovat niin erilaiset eri puolilla maata, sanoo kansliapäällikkö Juhani Korpela LVM:stä.

Korpelan mukaan alun alkaen tarkoitus oli laatia laki matkojenyhdistelystä, mutta siitä luovuttiin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    2. 2

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    3. 3

      Helsingissä reipas pörssipäivä, Nokia ja Kotipizza ponkaisivat

    4. 4

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    7. 7

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    8. 8

      Anvia aloittaa yt:t – vähentää enintään 25 työpaikkaa

    9. 9

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    7. 7

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    8. 8

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    9. 9

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää