Valikko

Finnairissa keskustellaan jo palkanalennuksista

Työntekijäpuoli syyttää Finnairin osakkuusyhtiötä törkypalkkojen maksamisesta

Finnairin paineet lentohenkilökunnan palkanalennuksiin ovat lisääntymässä. Finnair on muiden lentoyhtiöiden tavoin kärsinyt polttoaineen rajusta hinnannoususta ja kuluvan vuoden tuloksen on jo ilmoitettu jäävän tappiolliseksi.

Viralliset mielipiteet mahdollisista palkanalennuksista ovat yhä maltillisia, vaikka työntekijöiden mukaan esillä on ollut kuitenkin jopa kymmenen prosentin leikkausvaatimuksia.

Finnairin paineet henkilöstökulujen leikkauksiin kasvavat jatkuvasti. Jos kuluja ei saada kuriin, Finnair joutuu jatkossakin harkitsemaan toimintojensa siirtämistä Suomen rajojen ulkopuolelle Aero Airlinesin tapaan. Finnairia koskeva työehtosopimus päätyy helmikuun puolivälissä.

– Tuloneuvottelutavoitteita ei ole kaikilta osin lyöty lopullisesti lukkoon, mutta tuottavuuden ja tehokkuuden parantamistavoitteita on. Vielä on ennenaikaista ottaa kantaa siihen, tarvitaanko sitten varsinaisia palkkojen alentamisia, sanoo Finnairin henkilöstöosaston työsuhdeasioiden johtaja Eero Salovuori.

Hän myöntää, että palkanalennukset saattavat tulla kysymykseen. Tällöin puhutaan ensi sijassa Finnairin lomalennoista ja lähiliikenteestä.

Pohjoismainen lentoyhtiö SAS sopi jo maaliskuussa matkustamohenkilökunnan ja lentäjien palkkojen alentamisesta sekä myös työajan pidentämisestä. Alennukset liittyvät yhtiön massiiviseen säästöohjelmaan, jolla tulos yritetään kääntää voitolliseksi ensi vuonna. Lisäksi yhtiön papereissa on kuudentuhannen työpaikan karsinta, josta jo yli puolet on toteutettu.

– Koko toimiala on tällä hetkellä vaikeuksissa ja Finnairkin tekee tappiota. Polttoaineiden hinnat nousevat päivä päivältä. Tarvetta palkanalennuksiin olisi, mutta onko se sitten käytännössä mahdollista, jää nähtäväksi. Ennemmin liputtaisin kuitenkin tuottavuuden parantamisen kuin palkkojen alentamisen perään, Salovuori sanoo.

Lähes pariatuhatta jäsentä edustavan Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen (SLSY) puheenjohtaja Mauri Koskenniemen mukaan palkanalennustarpeet on tuotu Finnairin puolelta henkilöstölle esiin.

– En tiedä minkälaisella laskutoimituksella ne on tehty, koska yhtiön tilahan on ihan hyvä, olkoonkin että kilpailutilanne on mikä on. Sillehän me emme voi mitään, että maailmanlaajuisesti polttoaineen hinta on niin korkea, mikä koskettaa kaikkia lentoyhtiöitä, Koskenniemi sanoo.

SLSY:n päätavoite on saada alalle yleissitova työehtosopimus. Tämä sisältäisi henkilöstölle samat minimiehdot, riippumatta lentoyhtiöstä. Finnairissa hankkeeseen suhtaudutaan varauksella.

– Pelkomme on se, että Finnair yhtiönä haluaa polkea palkkoja vuokratyövoiman kautta ja yhtiöittämällä omaa liiketoimintaansa erilaisiksi alalajikkeiksi. Tätä kautta he haluavat murtaa meidän työehtosopimuksemme, Koskenniemi sanoo.

Hänen mukaansa Finnairin osakkuusyhtiö, virolainen Aero Airlines maksaa ”törkypalkkoja”, koska palkkataso lähentelee Viron palkkatasoa myös Suomesta palkatuilla. Aeron lisäksi SLSY on neuvotellut työehdoista Blue1:n ja Söder Airlinesin kanssa.

– Työehdot eivät kestä päivänvaloa, Koskenniemi sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    3. 3

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    4. 4

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    7. 7

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    8. 8

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    7. 7

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    8. 8

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    9. 9

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää