Valikko

Pohjolan kaupalla liian matala profiili

Pohjolassa kauppa uskoo turhaan,että asiakason uskollinen
Uskollista asiakasta ei ole. Näin herätteli AC Nielsenin pohjoismaisen vähittäiskauppakonferenssin yleisöä Arne Reiler, yhtiön tutkimusjohtaja Norjassa.

– Ihmiset korkeintaan pitävät kiinni vanhoista tavoistaan, koska parempaa vaihtoehtoa ei ole näköpiirissä eivätkä he ole tarpeeksi tyytymättömiä etsiäkseen sitä.

– Jokapäiväinen kaupassakäynti pohjoismaiseen tapaan on rutiinia. Siitä puuttuvat asiakasuskollisuudelle välttämättömät tunne-elementit.

Ellei pohjoismainen keskittynyt kaupan ala itse tarjoa lisää vaihtoehtoja kuluttajille, Pohjolan ulkopuolelta niitä on tarjolla useita.

Lidlin ja Aholdin jälkeen Pohjolaan on juuri rantautunut ranskalainen Carrefour, joka tämän kuun alussa julkisti franchising-sopimuksensa Norjan suurimman vähittäiskauppiaan Norges Gruppenin kanssa. Samalla yhtiöt sopivat koko Norges Gruppenin myymäläverkon kattavista tavarantoimituksista.

– 24 miljoonan kuluttajan markkinoilla on tuoteryhmiä, joiden kulutuskäyttäytyminen on hyvin samanlaista. Juuri nämä kiinnostavat suuria kansainvälisiä toimijoita, Reiler arvioi.

Kuluttajien kiinnostus uusia toimijoita kohtaan on ollut tuntuvaa. Lidlin tavoite saavuttaa kymmenen prosentin osuus Pohjoismaitten vähittäiskaupasta vuoteen 2010 mennessä ei Reilerin mukaan anna aihetta panikoitua.

– Totta kuitenkin on, että esimerkiksi Norjassa Lidl oli vielä muutama vuosi sitten kuluttajille täysin tuntematon. Nyt sen tuntee neljä viidestä.

Norjassa ensimmäiset kymmenen Lidliä ovat avanneet ovensa vasta tänä syksynä.

Toteutumisen mahdollisuuksia Reiler näkee Lidlin toisessa tavoitteessa. Se on kolmanneksen markkinaosuus valikoiduissa tuoteryhmissä, joihin kuuluvat esimerkiksi oluet, mehut ja makeiset.

Lidlin tapaiset puhdasoppiset hard discounterit ovat tulleet täkäläisille markkinoille jäädäkseen. Reiler uskoo, että kuluttajat ovat valmiita vastedeskin hyväksymään rajatun tuotevalikoiman, jos saavat tiettyjen tuoteryhmien tuotteet selvästi halvemmalla kuin muualta.

Halpojen hintojen hard discountereiden lisäksi menestyjäkauppatyyppejä ovat monipuolisia valikoimia kilpailuetunaan käyttävät hypermarketit ja ostamisen vaivattomuudella ratsastavat convenience storet.

Pohjoismaiset kaupan alan yritykset eivät Reilerin mukaan ole osanneet päättää, mitä näistä ne olisivat. Sen seurauksena esimerkiksi hard discounter -yritelmät ovat vuosien saatossa liudentuneet supermarketien suuntaan niin paljon, ettei aitoa hintaeroa enää juuri ole.

Supermarketeille Reiler suosittelee selkeää erottumista hinnoilla kilpailevista ketjuista.– Omaa profiilia voisi rakentaa esimerkiksi sellaisten tuoteryhmien varaan, joita hallitsevat paikalliset kulutustottumukset.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    3. 3

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    4. 4

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    5. 5

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    8. 8

      Tokmanni tulee monen Anttilan tilalle – miten käy muille?

    9. 9

      ”Kahvin steve jobs” väistyy Starbucksin johdosta – huhuttu lähtevän politiikkaan

    10. 10

      Suomi altavastaajana – roaming-neuvotteluissa alkaa ratkaiseva vääntö

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää