Pohjolan kaupalla liian matala profiili

Pohjolassa kauppa uskoo turhaan,että asiakason uskollinen
Uskollista asiakasta ei ole. Näin herätteli AC Nielsenin pohjoismaisen vähittäiskauppakonferenssin yleisöä Arne Reiler, yhtiön tutkimusjohtaja Norjassa.

– Ihmiset korkeintaan pitävät kiinni vanhoista tavoistaan, koska parempaa vaihtoehtoa ei ole näköpiirissä eivätkä he ole tarpeeksi tyytymättömiä etsiäkseen sitä.

– Jokapäiväinen kaupassakäynti pohjoismaiseen tapaan on rutiinia. Siitä puuttuvat asiakasuskollisuudelle välttämättömät tunne-elementit.

Ellei pohjoismainen keskittynyt kaupan ala itse tarjoa lisää vaihtoehtoja kuluttajille, Pohjolan ulkopuolelta niitä on tarjolla useita.

Lidlin ja Aholdin jälkeen Pohjolaan on juuri rantautunut ranskalainen Carrefour, joka tämän kuun alussa julkisti franchising-sopimuksensa Norjan suurimman vähittäiskauppiaan Norges Gruppenin kanssa. Samalla yhtiöt sopivat koko Norges Gruppenin myymäläverkon kattavista tavarantoimituksista.

– 24 miljoonan kuluttajan markkinoilla on tuoteryhmiä, joiden kulutuskäyttäytyminen on hyvin samanlaista. Juuri nämä kiinnostavat suuria kansainvälisiä toimijoita, Reiler arvioi.

Kuluttajien kiinnostus uusia toimijoita kohtaan on ollut tuntuvaa. Lidlin tavoite saavuttaa kymmenen prosentin osuus Pohjoismaitten vähittäiskaupasta vuoteen 2010 mennessä ei Reilerin mukaan anna aihetta panikoitua.

– Totta kuitenkin on, että esimerkiksi Norjassa Lidl oli vielä muutama vuosi sitten kuluttajille täysin tuntematon. Nyt sen tuntee neljä viidestä.

Norjassa ensimmäiset kymmenen Lidliä ovat avanneet ovensa vasta tänä syksynä.

Toteutumisen mahdollisuuksia Reiler näkee Lidlin toisessa tavoitteessa. Se on kolmanneksen markkinaosuus valikoiduissa tuoteryhmissä, joihin kuuluvat esimerkiksi oluet, mehut ja makeiset.

Lidlin tapaiset puhdasoppiset hard discounterit ovat tulleet täkäläisille markkinoille jäädäkseen. Reiler uskoo, että kuluttajat ovat valmiita vastedeskin hyväksymään rajatun tuotevalikoiman, jos saavat tiettyjen tuoteryhmien tuotteet selvästi halvemmalla kuin muualta.

Halpojen hintojen hard discountereiden lisäksi menestyjäkauppatyyppejä ovat monipuolisia valikoimia kilpailuetunaan käyttävät hypermarketit ja ostamisen vaivattomuudella ratsastavat convenience storet.

Pohjoismaiset kaupan alan yritykset eivät Reilerin mukaan ole osanneet päättää, mitä näistä ne olisivat. Sen seurauksena esimerkiksi hard discounter -yritelmät ovat vuosien saatossa liudentuneet supermarketien suuntaan niin paljon, ettei aitoa hintaeroa enää juuri ole.

Supermarketeille Reiler suosittelee selkeää erottumista hinnoilla kilpailevista ketjuista.– Omaa profiilia voisi rakentaa esimerkiksi sellaisten tuoteryhmien varaan, joita hallitsevat paikalliset kulutustottumukset.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    2. 2

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    3. 3

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    4. 4

      TeliaSoneran työntekijät marssivat ulos – asiakaspalvelu ruuhkautunut

    5. 5

      Eduskunta antoi Bernerille luottamuksensa

    6. 6

      Tulli paljasti postimyyntiyrityksen törkeän veropetoksen – 2 miljoonan euron mätkyt

    7. 7

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    8. 8

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    9. 9

      Tesla aikoo rakentaa jopa kolme uutta jättitehdasta – Suomen saumat paranivat?

    10. 10

      Noropotilaatkin jonottavat terveyskeskuksessa – kipeän työntekijän oma ilmoitus säästänyt aikaa ja rahaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    3. 3

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    4. 4

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    5. 5

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    6. 6

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    7. 7

      Tulli paljasti postimyyntiyrityksen törkeän veropetoksen – 2 miljoonan euron mätkyt

    8. 8

      Eduskunta antoi Bernerille luottamuksensa

    9. 9

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    10. 10

      Tesla aikoo rakentaa jopa kolme uutta jättitehdasta – Suomen saumat paranivat?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää