Valikko

Finnmatkat myy matkoja jo verkko edellä

Suomensuurimpiinnettimainostajiin kuuluvamatkanjärjestäjä kerääjo kolmanneksen myynnistääninternetistä

Suomen suurimpiin matkanjärjestäjiin kuuluva Finnmatkat panostaa voimakkaasti internetin käyttöön markkinoinnissa ja myynnissä. Tänä vuonna yhtiö käyttää viiden miljoonan euron markkinointibudjetistaan noin 375 000 euroa verkkomainontaan, millä se on tutkimusyhtiö TNS Gallupin mukaan Suomen seitsemänneksi suurin nettimainostaja.

– Enää siivu ei kasva. Suomessa on vain rajoitettu määrä meille sopivia massaportaaleja, ettei hyviä mainospaikkoja tahdo enää löytyä, sanoo markkinointijohtaja Piiu Pukkila.

Tosissaan Finnmatkat alkoi satsata nettiin viime vuoden keväällä, kun yhteistyö internet-konsulttiyhtiö Satama Interactiven kanssa alkoi. Sitä ennen sen verkkohankkeet olivat pieniä ja nettimainonta lähinnä satunnaisia bannereita.

– Nykyisin kaikki kampanjamme ovat monikanavaisia, ja ensin mietimme aina verkkoa, Pukkila kuvaa ajattelun muutosta.

Missä pukki luuraa on Finnmatkojen toistaiseksi menestynein nettikampanja. Kiihkeimpään mainosaikaan viime jouluna pyörinyt interstitiaali eli esimerkiksi Sonera Plazalle klikatessa muutamaksi sekunniksi ruudun täyttävä mainos johti noin 1 700 matkakauppaan.

– Pystymme seuraamaan nettikampanjoiden ja uutiskirjeiden tuomaa nettimyyntiä reaaliajassa, sanoo Pukkila.

Myynti onkin Finnmatkojen tärkein verkkomarkkinoinnin mittari.

Pukkila seuraa eri medioista tulevien tilausten määrää ja kokonaismyyntiä, Sataman asiakkuusjohtaja Janne Waltonen myös kävijöiden ja ostajien suhdetta.

– Jos kymmenen prosenttia kävijöistä ostaa, suhde on oikein hyvä. Tavoitteen pitää olla vähintään viisi prosenttia, Waltonen linjaa.

Finnmatkojen oma nettisivusto on sekin tärkeä media: sivuilla on kävijöitä viikossa keskimäärin 70 000.

Haaste onkin saada kävijä ostamaan.

– Jos pystyy auttamaan lomakohteen valinnassa, kauppa on lähellä. Sitä varten kehitimme vuosi sitten Lomalingon, josta käytössä on nyt jo kolmas versio, Waltonen sanoo.

Verkko on halpa myyntikanava, mutta on netillä muitakin hyviä puolia.

– Verkossa ostetaan korkeampihintaisia tuotteita kuin muualla. Ja suurin osa asiakkaista etsii tietoa nettisivuiltamme, vaikka ostaisikin lomansa myymälästä tai puhelinpalvelusta, Pukkila listaa.

Nykyisin noin 30 prosenttia Finnmatkojen myynnistä tulee netistä, mutta Pukkila uskoo sen voivan kasvaa yli 50 prosenttiin. Toistaiseksi nettikaupan osuus kokonaismyynnistä on kasvanut nopeammin kuin netin kävijämäärät.

Tänä vuonna yhtiön nettiliikevaihto kasvaa liki kolmanneksen 40 miljoonaan euroon.

Jo 30 prosentilla Finnmatkat on saksalaisomisteisen TUI-konsernin nettimyynnin priimus.

Pohjoismaiden TUI-yhtiöt ovat Pukkilan mukaan jo kiinnostuneet suomalaisten tekemisistä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    6. 6

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    7. 7

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    8. 8

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    9. 9

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    10. 10

      Italian presidentti pyysi Renziä lykkäämään eroanomustaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    10. 10

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää