Finnmatkat myy matkoja jo verkko edellä

Suomensuurimpiinnettimainostajiin kuuluvamatkanjärjestäjä kerääjo kolmanneksen myynnistääninternetistä

Suomen suurimpiin matkanjärjestäjiin kuuluva Finnmatkat panostaa voimakkaasti internetin käyttöön markkinoinnissa ja myynnissä. Tänä vuonna yhtiö käyttää viiden miljoonan euron markkinointibudjetistaan noin 375 000 euroa verkkomainontaan, millä se on tutkimusyhtiö TNS Gallupin mukaan Suomen seitsemänneksi suurin nettimainostaja.

– Enää siivu ei kasva. Suomessa on vain rajoitettu määrä meille sopivia massaportaaleja, ettei hyviä mainospaikkoja tahdo enää löytyä, sanoo markkinointijohtaja Piiu Pukkila.

Tosissaan Finnmatkat alkoi satsata nettiin viime vuoden keväällä, kun yhteistyö internet-konsulttiyhtiö Satama Interactiven kanssa alkoi. Sitä ennen sen verkkohankkeet olivat pieniä ja nettimainonta lähinnä satunnaisia bannereita.

– Nykyisin kaikki kampanjamme ovat monikanavaisia, ja ensin mietimme aina verkkoa, Pukkila kuvaa ajattelun muutosta.

Missä pukki luuraa on Finnmatkojen toistaiseksi menestynein nettikampanja. Kiihkeimpään mainosaikaan viime jouluna pyörinyt interstitiaali eli esimerkiksi Sonera Plazalle klikatessa muutamaksi sekunniksi ruudun täyttävä mainos johti noin 1 700 matkakauppaan.

– Pystymme seuraamaan nettikampanjoiden ja uutiskirjeiden tuomaa nettimyyntiä reaaliajassa, sanoo Pukkila.

Myynti onkin Finnmatkojen tärkein verkkomarkkinoinnin mittari.

Pukkila seuraa eri medioista tulevien tilausten määrää ja kokonaismyyntiä, Sataman asiakkuusjohtaja Janne Waltonen myös kävijöiden ja ostajien suhdetta.

– Jos kymmenen prosenttia kävijöistä ostaa, suhde on oikein hyvä. Tavoitteen pitää olla vähintään viisi prosenttia, Waltonen linjaa.

Finnmatkojen oma nettisivusto on sekin tärkeä media: sivuilla on kävijöitä viikossa keskimäärin 70 000.

Haaste onkin saada kävijä ostamaan.

– Jos pystyy auttamaan lomakohteen valinnassa, kauppa on lähellä. Sitä varten kehitimme vuosi sitten Lomalingon, josta käytössä on nyt jo kolmas versio, Waltonen sanoo.

Verkko on halpa myyntikanava, mutta on netillä muitakin hyviä puolia.

– Verkossa ostetaan korkeampihintaisia tuotteita kuin muualla. Ja suurin osa asiakkaista etsii tietoa nettisivuiltamme, vaikka ostaisikin lomansa myymälästä tai puhelinpalvelusta, Pukkila listaa.

Nykyisin noin 30 prosenttia Finnmatkojen myynnistä tulee netistä, mutta Pukkila uskoo sen voivan kasvaa yli 50 prosenttiin. Toistaiseksi nettikaupan osuus kokonaismyynnistä on kasvanut nopeammin kuin netin kävijämäärät.

Tänä vuonna yhtiön nettiliikevaihto kasvaa liki kolmanneksen 40 miljoonaan euroon.

Jo 30 prosentilla Finnmatkat on saksalaisomisteisen TUI-konsernin nettimyynnin priimus.

Pohjoismaiden TUI-yhtiöt ovat Pukkilan mukaan jo kiinnostuneet suomalaisten tekemisistä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    4. 4

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    5. 5

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    6. 6

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    10. 10

      Kommentti: Pitkäaikaistyöttömyys laskee, Sipilä väitti – tilastoharhan takaa paljastuu karu totuus

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää