Valikko

Kaupan kävijätilastointi siirtynyt tietoverkkoon

Kauppa on viime vuosina tukeutunut markkinointinsa, henkilöstönsä, tuotevalikoimiensa ja myymälöidensä suunnittelussa ja toteutuksessa yhä enemmän asiakkaiden laskentaan ja tilastointiin tietoverkossa.

Asiakkaiden kulkua ja käyttäytymistä seurataan erilaisilla tunnistimilla, joiden keräämät tiedot välittyvät gsm-teknologian keinoin palveluntuottajan palvelimelle tai käyttäjän omaan tietokoneeseen.

Suomessa paraislaisen Teknovisiot Oy:n kävijälaskentajärjestelmää hyödyntävät Stockmann -tavaratalot ja Metsähallitus.

Teknovisiotin kehityspäällikkö Lauri Ruohonen kertoo kävijätilastoinnin olevan asiakkaalle helppoa ja hyötyyn nähden hinnaltaan kohtuullista.

– Asiakas voi tilata itselleen täyden palvelun räätälöitynä, jolloin edes tarvittavia tunnistimia ja käyttöjärjestelmän keskusyksikköä ei tarvitse ostaa. Leasing onkin viime aikoina yleistynyt, toteaa Ruohonen.

Lämpötunnistimellasuuri tarkkuus

Kävijätilastoinnin tekniikan perustana ovat erilaiset tunnistimet. Luontopoluilla ne voidaan sijoittaa vaikkapa polun alle maahan. Sisätiloissa käytetään valokennoja - tai lämpötunnistimia, kun kyseessä on suuret kävijämäärät. Lauri Ruohosen mukaan lämpötunnistimella päästään kovassakin ruuhkassa 98 prosentin tarkkuuteen ja laite havainnoi myös kulkusuunnat.

– Tiedot puretaan omien ohjelmiemme kautta. Kävijämäärät tallentuvat kellonaikoineen, joista on helppo laatia päivittäin, viikoittain tai kuukausittain raportteja. Kävijätilastoja hyödynnetään mitä erilaisimpiin tarkoituksiin. Raportit muokataan tilaajan tarpeen mukaisesti ja tietoja voidaan yhdistää myös asiakkaan omiin tietoihin.

– Vaikka kaupan piiri alkoi tosissaan kiinnostua kävijätilastoinnista vasta muutama vuosi sitten, nykyisin törmää enää harvoin sellaiseen kauppiaaseen, joka ei tajua järjestelmän hyötyjä, arvioi Ruohonen.

Tilastoinnin tavoitteenalisäarvo

Suomessa 16 kauppakeskusta omistavan Citycon Oyj:n liiketoimintaryhmän johtaja Kaisa Vuorio linjaa kävijätilastoinnin hyödyksi entistä nopeamman ja ajankohtaisemman informaation kävijämääristä sekä asiakkaiden ostoista ja liikkumisesta. Tavoitteena on lisäarvon tuottaminen.

– Kauppakeskuksissa tilastointi aloitettiin jo 1990 -luvun alussa ja nyt me tilastoimme kävijöitä kaikissa kauppakeskuksissamme. Meille olennaisinta on tietää, miten asiakkaat liikkuvat, ja miten esimerkiksi markkinointi vaikuttaa asiakkaiden käyttäytymiseen. Tiedosta hyötyvät erityisesti vuokralla olevat liikeyritykset, joiden kanssa toimimme tiiviissä yhteistyössä.

Stockmann aloitti kävijätilastoinnin Helsingin tavaratalossaan pari vuotta sitten. Nyt jo yrityksen kaikissa tavarataloissa on laskurit ja liiketunnistimet. Myyntijohtaja Terhi Okkosen mukaan tilastoja voidaan hyödyntää monella tavalla. Tavoite on tehostaa toimintaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    2. 2

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    3. 3

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      Ferrari takoi uudet pohjat Milanossa

    9. 9

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    10. 10

      Ilmarisen Ritakallio: Siirrymme euroalueelta kohti Yhdysvaltoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää