Kaupan kävijätilastointi siirtynyt tietoverkkoon

Kauppa on viime vuosina tukeutunut markkinointinsa, henkilöstönsä, tuotevalikoimiensa ja myymälöidensä suunnittelussa ja toteutuksessa yhä enemmän asiakkaiden laskentaan ja tilastointiin tietoverkossa.

Asiakkaiden kulkua ja käyttäytymistä seurataan erilaisilla tunnistimilla, joiden keräämät tiedot välittyvät gsm-teknologian keinoin palveluntuottajan palvelimelle tai käyttäjän omaan tietokoneeseen.

Suomessa paraislaisen Teknovisiot Oy:n kävijälaskentajärjestelmää hyödyntävät Stockmann -tavaratalot ja Metsähallitus.

Teknovisiotin kehityspäällikkö Lauri Ruohonen kertoo kävijätilastoinnin olevan asiakkaalle helppoa ja hyötyyn nähden hinnaltaan kohtuullista.

– Asiakas voi tilata itselleen täyden palvelun räätälöitynä, jolloin edes tarvittavia tunnistimia ja käyttöjärjestelmän keskusyksikköä ei tarvitse ostaa. Leasing onkin viime aikoina yleistynyt, toteaa Ruohonen.

Lämpötunnistimellasuuri tarkkuus

Kävijätilastoinnin tekniikan perustana ovat erilaiset tunnistimet. Luontopoluilla ne voidaan sijoittaa vaikkapa polun alle maahan. Sisätiloissa käytetään valokennoja - tai lämpötunnistimia, kun kyseessä on suuret kävijämäärät. Lauri Ruohosen mukaan lämpötunnistimella päästään kovassakin ruuhkassa 98 prosentin tarkkuuteen ja laite havainnoi myös kulkusuunnat.

– Tiedot puretaan omien ohjelmiemme kautta. Kävijämäärät tallentuvat kellonaikoineen, joista on helppo laatia päivittäin, viikoittain tai kuukausittain raportteja. Kävijätilastoja hyödynnetään mitä erilaisimpiin tarkoituksiin. Raportit muokataan tilaajan tarpeen mukaisesti ja tietoja voidaan yhdistää myös asiakkaan omiin tietoihin.

– Vaikka kaupan piiri alkoi tosissaan kiinnostua kävijätilastoinnista vasta muutama vuosi sitten, nykyisin törmää enää harvoin sellaiseen kauppiaaseen, joka ei tajua järjestelmän hyötyjä, arvioi Ruohonen.

Tilastoinnin tavoitteenalisäarvo

Suomessa 16 kauppakeskusta omistavan Citycon Oyj:n liiketoimintaryhmän johtaja Kaisa Vuorio linjaa kävijätilastoinnin hyödyksi entistä nopeamman ja ajankohtaisemman informaation kävijämääristä sekä asiakkaiden ostoista ja liikkumisesta. Tavoitteena on lisäarvon tuottaminen.

– Kauppakeskuksissa tilastointi aloitettiin jo 1990 -luvun alussa ja nyt me tilastoimme kävijöitä kaikissa kauppakeskuksissamme. Meille olennaisinta on tietää, miten asiakkaat liikkuvat, ja miten esimerkiksi markkinointi vaikuttaa asiakkaiden käyttäytymiseen. Tiedosta hyötyvät erityisesti vuokralla olevat liikeyritykset, joiden kanssa toimimme tiiviissä yhteistyössä.

Stockmann aloitti kävijätilastoinnin Helsingin tavaratalossaan pari vuotta sitten. Nyt jo yrityksen kaikissa tavarataloissa on laskurit ja liiketunnistimet. Myyntijohtaja Terhi Okkosen mukaan tilastoja voidaan hyödyntää monella tavalla. Tavoite on tehostaa toimintaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      Pakkasen kiristyminen voi moninkertaistaa sähkönkulutuksen – näin vältyt yllätyksiltä

    3. 3

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    4. 4

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    5. 5

      Eduskunta äänestää tänään Bernerin luottamuksesta

    6. 6

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    7. 7

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    8. 8

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    9. 9

      Liki 4 miljardia euroa 2 vuodessa – ennätysmäärä rahaa virtasi Kiinasta Suomeen

    10. 10

      220 000 jäsenen ammattiliitto JHL haluaa jäsenilleen palkankorotuksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    5. 5

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    6. 6

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    7. 7

      Siwojen ja Valintatalojen yt:t päättyivät: 51 kauppaa lopettaa, 206 työpaikkaa katoaa

    8. 8

      Asumisunelmat karkaavat: ”Monet yksinäiset vanhukset ovat loukussa”

    9. 9

      Kelan omat työntekijät huolestuivat ruuhkista: ”Jälleen yksi varoittava esimerkki”

    10. 10

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää