Kaunis auto kuudelle

Mitsubishi Grandis tarjoaauusia ovelia penkkiratkaisujakireän kilpailun autoluokassa

Vakavien vaikeuksien kanssa paininut Mitsubishi on viime aikoina onnistunut ainakin visuaalisen ilmeensä kohennuksessa. Vuosi sitten esitelty citymaasturi Outlander oli etenkin sisäilmeeltään hauska, kesän korvalla markkinoille tullut iso tila-auto Grandis on puolestaan kaunis erityisesti ulkopuolelta.

Sukkulamainen muoto muistuttaa paljolti farmaria. Grandisin suosio nimenomaan ”sporttifarkkuna” onkin maahantuojan arvio siitä, miksi auton suuri kysyntä pääsi yllättämään. Suomeen tilatut Grandisit loppuivat heti kättelyssä ja seuraavaa erää haluavat ovat joutuneet odottelemaan ajokkiaan viime viikkoihin asti.

Kokonaan uudelle automallille on hyväksi, jos siinä on ennennäkemättömiä tai ainakin hyvin harvinaisia oivalluksia. Grandisissa sellaisia on kaksi, vieläpä tila-autojen tärkeimmällä taistelutantereella eli takaosan istuinjärjestelyissä.

Koeajetun kuusipaikkaisen version keskimmäisen rivin penkkien istuinosan kaltevuutta voi säätää. Tämä parantaa merkittävästi pitkäjalkaisenkin mahdollisuuksia saada kunnon reisituki myös muualla kuin kuskin paikalla. Asiaa auttaa myös penkin säätömahdollisuus pituussuunnassa.

Lisää ovelia oivalluksia on takimmaisissa penkeissä. Ne menevät oikean tekniikan oppimisen jälkeen nippuun ja auki todella kätevästi. Takimmainen istuin ei pääntilan vuoksi sovi ihan täysikokoiselle, mutta polvet saa kohtuulliseen asentoon.

Toinen takapenkin hauskuus on, että istuimen voi kääntää kokonaan taaksepäin. Selkänojalla istuen ja istuinosaan nojaten voi sitten roikotella koipiaan takaluukun ulkopuolella. Ominaisuudelle on hyötykäyttöäkin, jos haluaa esimerkiksi vaihtaa sateessa kenkiä takaluukun suojassa.

Auton takaosa tarjoaa hyvät tilat matkustajille ja tavaroille, kunhan mukaan ei yritä samanaikaisesti kuusi aikuista ja paljon tavaraa. Sellainen yhdistelmä vaatii väistämättä jo yli viisimetrisen auton tai peräkärryn.

Kuljettajan istuin on erinomainen: iso, jämäkkä ja hyvin muotoiltu. Kuljettaja viihtyy muutenkin hyvin. Erityisesti maantiellä ajo-ominaisuudet ovat kaikin puolin mallikkaat. Auto pysyy halutussa suunnassa liiemmin paimentamatta ja kyyti on mukavaa. 2,4 litran moottori antaa autolle riittävän suorituskyvyn, kovemman kiihtyvyyden vaatiminen tila-autolta on pöhköä.

Suorituskykyyn ja kuljetuskapasiteettiin nähden Grandisin kulutus on aivan kohtuullinen. Vielä parempi hyötysuhde on tarjolla ensi vuonna, kun dieselversio tulee myyntiin.

Melukaan ei kovasti matkustusnautintoa tärvele, mutta mukava matka-auto ansaitsisi selvästi paremman äänentoistolaitteiston. Nykyisten integroitujen audiolaitteistojen aikana valmistajien kannattaisi panostaa äänentoiston laatuun. Uuden auton ostaja ei herkästi ala repiä auki kaiuttimia ja muuta audiojärjestelmää äänen laatua parantaakseen. Hyvää ääntä arvostava saattaa jättää koko auton ostamatta ja valita pelin, jossa alkuperäisen laitteiston laatu riittää.

Kokoonsa ja ominaisuuksiinsa nähden Grandis on säädyllisen hintainen auto, jolla on menestymisen mahdollisuuksia Toyotan Avensis Verson hallitsemassa luokassa. Tästä kertoo vauhdikkaasti käynnistynyt myyntikin. Kun Mitsubishin uusi Colt on sekin saatu jo kauppoihin, on merkki taas elävien kirjoissa ainakin mallistonsa puolesta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    2. 2

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    3. 3

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    4. 4

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    5. 5

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    6. 6

      Saksassa lasketaan jo EKP:n jättielvytyksen tappioita

    7. 7

      5 suurta muutosta eläkkeisiin – katso, miten eläkeikäsi muuttuu

    8. 8

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    9. 9

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    10. 10

      Kommentti: Perustuslaista viis – työnvälitystä yksityistetään nyt väkipakolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    2. 2

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    3. 3

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    4. 4

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    5. 5

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    6. 6

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    7. 7

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    10. 10

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää