Valikko

Parempi kuin Teräsmies

Pitkään luulin, että Teräsmiehellä on maailman vaikein työ. Sitten luin Parhaat bränditalot -tutkimuksen ja silmäni aukesivat: maailman vaikeinta työtä tekee brändijohtaja.

Ammattitaito on nimittäin brändijohtajan työn vaatimuksista pienin. Jos rakentaa brändiä johdonmukaisesti, tavoitteellisesti, linjakkaasti, innovatiivisesti, pitkäjänteisesti, yhteistyökykyisesti, visionäärisesti, laadukkaasti, strategisesti ja rohkeasti, on vasta ihan hyvä brändijohtaja.

Jos haluaa olla oikein hyvä brändijohtaja, pitää johtaa koko yritystä. Vai mitä voi päätellä siitä, että markkinointiammattilaiset nimeävät Nokian pääjohtajan maan parhaaksi brändipomoksi?

Teräsmiehen sentään täytyy vain pelastaa maailma, ei johtaa sitä.

Jorma Ollila on erinomainen johtaja, joka varmasti osaa arvostaa markkinointia ja brändinrakennusta. Raa’an brändityön raatajat taitavat kuitenkin Nokiassakin istua muualla kuin pääjohtajan huoneessa.

Tänä syksynä Nokia vahvisti brändiosaamistaan palkkaamalla brändistä ja kuluttaja-asiakassuhteista vastaavaksi johtajaksi Keith Pardyn. Nimitys kertonee siitä, että yritys ottaa tosissaan markkinajohtajan aseman tuomat haasteet: Pardy on nimittäin työskennellyt 17 vuotta Coca-Colassa.

Lokakuussa työnsä aloittanut Pardy on Nokian globaalista brändistä vastaavan Tapio Hedmanin esimies. Haastattelussa Hedman muistaakin mainita Coca-Colan yhdistäneen taitavasti globaalin toiminnan ja paikalliset markkinat. Nyt sama pitäisi varmaan tehdä Nokiassa.

Ennustan, ettei Pardy silti näy ensi vuonnakaan parhaiden brändijohtajien listan kärjessä. Se ei johdu mistään, mitä hän tekee, vaan siitä, että hän on kaukana ja pelkkä markkinointimies.

Suomalainen markkinointiammattilainen nimittäin haluaa, että brändin voi samaistaa sen johtajaan. Siksi maan über-brändipomoihin kuuluu Ollilan lisäksi toimitusjohtaja Kirsti Paakkanen, jonka erottaa Marimekosta vain siitä, että toisessa on muitakin värejä kuin mustaa. Tämäkään ei tarkoita, ettei Paakkanen olisi oikein pätevä johtaja.

Ehkä jonkun pitäisi perustaa tuntemattoman brändijohtajan palkinto. Sen saajaksi voitaisiin arpoa pimeässä huoneessa vaikka Tapio Hedman, Thomas Pimenoff, Annika Hurme tai Annamari Lammassaari.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    4. 4

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    5. 5

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    8. 8

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    9. 9

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    10. 10

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    8. 8

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää