Viimeinen taisto maailmalla

Kansainvälistyminen. Siinä on suomalaisten brändijohtajien haaste numero yksi ainakin Parhaat bränditalot -tutkimuksen mukaan.

Yhden vastaajan mukaan Suomen pienessä lammikossa on helppo olla iso kala, mutta kansainvälistyminen on jo liian vaikeaa. Vientikelpoiset brändit ovat harvassa, globaaleja brändejä on vain Nokia.

Kansainvälistyminen on ongelma, vaikka brändi pysyisi tiukasti Suomessa. Kilpailijat nimittäin tulevat tänne ja tuovat ikäviä tuliaisia: vankan tuotekehityksen, tiukan hintakilpailun, komeat mainokset ja jännittävät mediaratkaisut.

– Paikallisten brändien aika alkaa olla ohi, ennustaa yksi vastaaja.

– Brändi nykyisessä informaatiomaailmassa on vahvempi, kun se on kansainvälinen, toteaa toinen.

Kansainvälistyminen on vaikeaa jo siksi, että Suomi on pieni markkina.

Yritysten on vaikea kerätä kotimarkkinoilta lihaksia, joita brändinrakennus ulkomailla vaatii. Ainakin pitäisi löytää kavereita:

– Suomesta on vaikea ponnistaa yksin mihinkään, pitää olla kumppanit kunnossa.

Osaamistakaan ei kaikkien mielestä Suomesta löydy. Yrityksissä työskentelevät insinöörit, jotka rummuttavat tuotteidensa erinomaisuutta vaikka brändi koostuu monista muistakin paloista. Ja jos oikein huonosti käy, tuotekehitys on kokonaan insinöörien kontolla.

– Syvällistä brändiin perustuvaa liiketoimintaa ei Suomessa vielä ole. Ei meillä ole H&M:ää tai Ikeaa. Suomi on brändinkehittelyn suhteen harmaa, harmittelee erään yrityksen markkinointi-ihminen.

Toinen syyttää kumppaneita:

– Asiakkaat alkavat kansainvälistyä, mutta mainos- ja mediatoimistojen ajatukset eivät kansainvälisty samassa aikataulussa. Pienillä markkinoilla kaikki vetävät kotiinpäin ja tarjoavat samanlaisia ratkaisuja.

Pitkäjänteisyyden puute on brändijohtamisen kiusa.

– Brändien kehittäminen on pitkän ajan toimintaa, ja talouden näkökulma on liian lyhyt, suree yksi vastaaja.

Poukkoiluun liittyy se, että monen markkinointi-ihmisen mielestä yritysjohto ei ole sisäistänyt brändin arvoa tai suuntaa.

– Kun saisi ylimmän johdon ymmärtämään, että brändijohtaminen on tärkeä osa tuloksentekoa.

– Brändien omistajilla tulee olla oma tahto brändinsä suhteen. Ei pidä antaa mainostoimistojen viedä.

Myös mainostoimistojohtajat toivovat kohtaavansa yrityksissä lisää pitkäjänteisyyttä ja sitoutumista.

Yksi neuvoo yrityksiä muistamaan, että brändien pitäisi elää ainakin viiden vuoden jaksoissa. Ei brändiä tehdä yhdessä yössä – eikä mainostoimistossa, huomauttaa toinen.

Vaikeusastetta työhön tulee siitä, että maailma hajoaa entistä pienempiin palasiin. Yhdysvalloissa media on jo pirstaloitunut, ja moni vastaaja arvioi saman tapahtuvan Suomessakin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    3. 3

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    4. 4

      Venäläiset ovat ”taloustilanteen passiivisia panttivankeja”

    5. 5

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    6. 6

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    7. 7

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    8. 8

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    9. 9

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    10. 10

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    9. 9

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    10. 10

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää