Valikko

Viimeinen taisto maailmalla

Kansainvälistyminen. Siinä on suomalaisten brändijohtajien haaste numero yksi ainakin Parhaat bränditalot -tutkimuksen mukaan.

Yhden vastaajan mukaan Suomen pienessä lammikossa on helppo olla iso kala, mutta kansainvälistyminen on jo liian vaikeaa. Vientikelpoiset brändit ovat harvassa, globaaleja brändejä on vain Nokia.

Kansainvälistyminen on ongelma, vaikka brändi pysyisi tiukasti Suomessa. Kilpailijat nimittäin tulevat tänne ja tuovat ikäviä tuliaisia: vankan tuotekehityksen, tiukan hintakilpailun, komeat mainokset ja jännittävät mediaratkaisut.

– Paikallisten brändien aika alkaa olla ohi, ennustaa yksi vastaaja.

– Brändi nykyisessä informaatiomaailmassa on vahvempi, kun se on kansainvälinen, toteaa toinen.

Kansainvälistyminen on vaikeaa jo siksi, että Suomi on pieni markkina.

Yritysten on vaikea kerätä kotimarkkinoilta lihaksia, joita brändinrakennus ulkomailla vaatii. Ainakin pitäisi löytää kavereita:

– Suomesta on vaikea ponnistaa yksin mihinkään, pitää olla kumppanit kunnossa.

Osaamistakaan ei kaikkien mielestä Suomesta löydy. Yrityksissä työskentelevät insinöörit, jotka rummuttavat tuotteidensa erinomaisuutta vaikka brändi koostuu monista muistakin paloista. Ja jos oikein huonosti käy, tuotekehitys on kokonaan insinöörien kontolla.

– Syvällistä brändiin perustuvaa liiketoimintaa ei Suomessa vielä ole. Ei meillä ole H&M:ää tai Ikeaa. Suomi on brändinkehittelyn suhteen harmaa, harmittelee erään yrityksen markkinointi-ihminen.

Toinen syyttää kumppaneita:

– Asiakkaat alkavat kansainvälistyä, mutta mainos- ja mediatoimistojen ajatukset eivät kansainvälisty samassa aikataulussa. Pienillä markkinoilla kaikki vetävät kotiinpäin ja tarjoavat samanlaisia ratkaisuja.

Pitkäjänteisyyden puute on brändijohtamisen kiusa.

– Brändien kehittäminen on pitkän ajan toimintaa, ja talouden näkökulma on liian lyhyt, suree yksi vastaaja.

Poukkoiluun liittyy se, että monen markkinointi-ihmisen mielestä yritysjohto ei ole sisäistänyt brändin arvoa tai suuntaa.

– Kun saisi ylimmän johdon ymmärtämään, että brändijohtaminen on tärkeä osa tuloksentekoa.

– Brändien omistajilla tulee olla oma tahto brändinsä suhteen. Ei pidä antaa mainostoimistojen viedä.

Myös mainostoimistojohtajat toivovat kohtaavansa yrityksissä lisää pitkäjänteisyyttä ja sitoutumista.

Yksi neuvoo yrityksiä muistamaan, että brändien pitäisi elää ainakin viiden vuoden jaksoissa. Ei brändiä tehdä yhdessä yössä – eikä mainostoimistossa, huomauttaa toinen.

Vaikeusastetta työhön tulee siitä, että maailma hajoaa entistä pienempiin palasiin. Yhdysvalloissa media on jo pirstaloitunut, ja moni vastaaja arvioi saman tapahtuvan Suomessakin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    4. 4

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    8. 8

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    9. 9

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    11. Näytä lisää