Valikko

Kaksi kulkijaa Koreasta

Kia rynnii Suomeen myös tila-autosegmentissä

Uusi korealaismerkki Kia on tullut syksyn aikana Suomen markkinoille jatkuvasti täydentyvällä autovalikoimalla. Tarjolla on muiden maussa kaksi tila-autoa, joista suurempi kantaa Carnival-nimeä ja pienempi Carensia. Molemmat ovat hinnaltaan kilpailukykyisiä ja omien kokoluokkiensa edullisimmassa päässä. Markkinarakoa pitäisi löytyä, sillä tilavista ja edullisista kulkineista ei Suomessa ole perinteisesti ollut ylitarjontaa.

Hieman alle 4,5-metrinen Carens tarjoaa tässä kokoluokassa tyypilliseen tapaan kunnon tilat viidelle hengelle tavaroineen tai niukat tilat seitsemälle. Takatilojen muunneltavuus on kohtuullisesti toteutettu. Kaikki penkit ovat jatkuvasti mukana, mutta painavia tavaroita ei kaadettujen penkkien päälle saa lastata.

Koeajoversiossa oli kahden litran dieselmylly, jossa oli oli tarjolla 83 kilowattia (113 hv) ja vääntöä 245 Nm. Moottori ei ole dieseleiden viimeisintä sukupolvea, mutta silti oiva käyttökone. Voimaa on tarjolla ihan kohtuullisesti. Käyntiäänen erottaa oitis dieseliksi.

Varustelultaan Carens on perustasoa. Autossa on sähköikkunat, manuaali-ilmastointi, ABS-jarrut ja neljä turvatyynyä. Radion sen sijaan saa jokainen hankkia itse.

Ajettavuudeltaan Kia on perusauto. Vääntävä diesel on kaupungissa mukava ja auton jousitus on miellyttävän pehmeä. Maantiellä rengasmelu ja verkkainen suorituskyky leikkaavat ajamisen iloa.

Perusmallin saa 23 900 eurolla. Dieselin lisähinta on kolme tonnia, eikä se yllä nykyteknologian nuukuuteen. Sekalaisessa ajossa kulutus oli noin kahdeksan litraa sadalla kilometrillä.

Carensin isoveli Carnival on jo täysikokoinen tila-auto. Pituutta on liki viisi metriä ja leveyttä 190 senttiä.

Näillä mitoilla mukaan mahtuu mukavasti kuusi matkustajaa ja vielä jonkin verran tavaraakin. Kunnon tavaratila vaatisi silti vielä lisäpituutta. Carnivalin hinta lähtee 32 900 eurosta. Tähän hintaan auton saa 2,5 litran kuutoskoneella.

Kauniisti kehräävä moottori on kuitenkin matalaviritteinen ja 110 kilowattia (150 hv) osoittautui käytännössä niukaksi 2 100-kiloiselle autolle. Koeajossa ollut automaattimalli kiihtyi sataseen 17,4 sekunnissa, mikä on aika vaatimaton suoritus. Myös auton kulutus kohoaa selvästi yli kymmenen litran satasella. Kaupungissa bensiiniä palaa yli 16 litraa.

Tiloiltaan Carnival on hyvä. Penkit ovat pehmeät ja miellyttävät myös pitkällä matkalla. Jousitus on niin ikään pehmeä. Autossa onkin tietyllä tapaa amerikkainen tuntuma. Äänieristys on onnistunut ja Carensiin verrattuna tiemelu pysyy hyvin ulkona.

Varustelultaan Carnival on kaksijakoinen. Ilmastoinnissa on erilliset säädöt eteen ja taakse. Erilaisia lokeroita ja mukitelineitä on runsaasti, mutta radio on tässäkin lisävarustelistalla. Maantieajossa myös vakionopeussäädin olisi paikallaan.

Ajettavuudessa ei ole isompaa moittimista. Pehmeydestä huolimatta jousitus on yllättävän kantava. Maantiellä auto kulkee pehmeästi ja rauhallisesti.

Kaupungissa tilanne on toinen, sillä paino ja koko verottavat käsiteltävyyttä. Tilojen muunneltavuus on tavanomaisella tasolla. Erilliset kapteenin tuolit voi nostaa pois, jolloin mukaan mahtuu suurempaakin tavaraa. Valitettavasti istuimet ovat varsin painavia ja niiden käsittely on työlästä. Sama ongelma tosin kiusaa suurinta osaa tila-autoista.

Kia Carens 2,0 CRDi 23 900 eur

Kia Carnival V6 2,5 LX aut. 32 900 eur

+ Hyvät tilat molemmissa

+ Miellyttävä pehmyt jousitus

+ Hyvät penkit

+ Kohtuullinen hinta

- Vanhahtavaa tekniikkaa

- Vaatimaton suorituskyky (erityisesti Carnivalissa)

- Korkeahko kulutus molemmissa

- Niukka varustelu

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    9. 9

      Työttömät joutuvat vapaaehtoistöihin – hallituksen työryhmältä mullistava ehdotus

    10. 10

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    11. Näytä lisää