Valikko

Elomatic Marine Engineering odottaa laivanrakennuksen kasvun jatkuvan

Kaakkois-Aasian telakkojenkapasiteetti on jotäynnä
Elomatic-konserniin kuuluva Elomatic Marine Engineering on päässyt nauttimaan viimeksi kuluneen puolen vuoden ajan eurooppalaisen laivanrakennuksen noususuhdanteesta.

– Menemme pitkälti samassa tahdissa suomalaisen ja eurooppalaisen laivanrakennuksen kanssa. Kun siellä on hiljaista, on meilläkin hiljaista, sanoo toimitusjohtaja Ray Essen.

Menneiden hiljaisten vuosien peruina yrityksellä on edelleen pari ihmistä lomautettuna noin sadan työntekijän vahvuudestaan.

– Nyt on selvästi optimismia ilmassa, sanoo Essen.

Elomatic Marine Engineeringin päälle viiden miljoonan euron liikevaihto on noin neljänneksen koko Elomaticin liikevaihdosta. Se suunnittelee ja konsultoi laivojen rakentamista niin telakoille kuin varustamoillekin. Elomatic-konsernin suurin omistaja on perustaja Ari Elo perheineen.

Viime vuosina rahtilaivatilauksia on tehty maailmalla enemmän kuin koskaan.

– Se liittyy Aasian ja Kiinan nopeaan talouskasvuun. Kuljetustarve on noussut paljon, ja on tarvittu lisää laivoja.

Kiinan kasvu on vaikuttanut laivanrakennusalaan kahdella tavalla: toisaalta laivoja tarvitaan entistä enemmän, toisaalta Kiina on kehittänyt nopeasti omaa laivanrakennustaan. Tilauskantatilastojen mukaan Etelä-Korealla on noin 40 prosenttia maailmanmarkkinoista, Japanilla 25 prosenttia ja Kiinalla vajaa 15 prosenttia.

– Aasian telakat alkavat olla aika lailla täynnä, eikä vapaata kapasiteettia enää tahdo löytyä. Siksi Euroopastakin tilataan enemmän, sanoo Essen.

Risteilijärakentaminen on ollut Euroopan vahvinta aluetta. Tilaukset loppuivat kuin seinään New Yorkin terrori-iskuihin.

– Juuri sitä ennen oli tilattu niin paljon laivoja, että tilaukset olisivat muutenkin vähentyneet. Nyt näyttää siltä, että risteilijöitä taas tarvitaan. Risteilymarkkinat kasvavat tasaisen varmasti.

Laivanrakennusala on muuttunut parissa vuosikymmenessä täysin.

– Telakoiden oma osuus arvonmuodostuksesta on 25 prosentin luokkaa isoissa risteilylaivoissa. Kaikki muu on laitetoimittajilla ja alihankkijoilla. Se on alkanut näkyä yhä voimakkaammin myös tavassa toimia. Ei riitä, että telakat trimmaavat omaa toimintaansa, vaan verkoston täytyy pelata hyvin yhteen, sanoo Essen.

Laivanrakennus on tänä päivä suurimmaksi osaksi aivan muuta kuin hitsauskipinöitä.

– Tämä on high techiä puhtaimmillaan. Risteilijä on kuin purjehtiva pienoiskaupunki, siinä on kaikkea. Siksi tätä alaa monipuolisempaa ei juuri ole.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    7. 7

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    8. 8

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    9. 9

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    10. 10

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää