Elomatic Marine Engineering odottaa laivanrakennuksen kasvun jatkuvan

Kaakkois-Aasian telakkojenkapasiteetti on jotäynnä
Elomatic-konserniin kuuluva Elomatic Marine Engineering on päässyt nauttimaan viimeksi kuluneen puolen vuoden ajan eurooppalaisen laivanrakennuksen noususuhdanteesta.

– Menemme pitkälti samassa tahdissa suomalaisen ja eurooppalaisen laivanrakennuksen kanssa. Kun siellä on hiljaista, on meilläkin hiljaista, sanoo toimitusjohtaja Ray Essen.

Menneiden hiljaisten vuosien peruina yrityksellä on edelleen pari ihmistä lomautettuna noin sadan työntekijän vahvuudestaan.

– Nyt on selvästi optimismia ilmassa, sanoo Essen.

Elomatic Marine Engineeringin päälle viiden miljoonan euron liikevaihto on noin neljänneksen koko Elomaticin liikevaihdosta. Se suunnittelee ja konsultoi laivojen rakentamista niin telakoille kuin varustamoillekin. Elomatic-konsernin suurin omistaja on perustaja Ari Elo perheineen.

Viime vuosina rahtilaivatilauksia on tehty maailmalla enemmän kuin koskaan.

– Se liittyy Aasian ja Kiinan nopeaan talouskasvuun. Kuljetustarve on noussut paljon, ja on tarvittu lisää laivoja.

Kiinan kasvu on vaikuttanut laivanrakennusalaan kahdella tavalla: toisaalta laivoja tarvitaan entistä enemmän, toisaalta Kiina on kehittänyt nopeasti omaa laivanrakennustaan. Tilauskantatilastojen mukaan Etelä-Korealla on noin 40 prosenttia maailmanmarkkinoista, Japanilla 25 prosenttia ja Kiinalla vajaa 15 prosenttia.

– Aasian telakat alkavat olla aika lailla täynnä, eikä vapaata kapasiteettia enää tahdo löytyä. Siksi Euroopastakin tilataan enemmän, sanoo Essen.

Risteilijärakentaminen on ollut Euroopan vahvinta aluetta. Tilaukset loppuivat kuin seinään New Yorkin terrori-iskuihin.

– Juuri sitä ennen oli tilattu niin paljon laivoja, että tilaukset olisivat muutenkin vähentyneet. Nyt näyttää siltä, että risteilijöitä taas tarvitaan. Risteilymarkkinat kasvavat tasaisen varmasti.

Laivanrakennusala on muuttunut parissa vuosikymmenessä täysin.

– Telakoiden oma osuus arvonmuodostuksesta on 25 prosentin luokkaa isoissa risteilylaivoissa. Kaikki muu on laitetoimittajilla ja alihankkijoilla. Se on alkanut näkyä yhä voimakkaammin myös tavassa toimia. Ei riitä, että telakat trimmaavat omaa toimintaansa, vaan verkoston täytyy pelata hyvin yhteen, sanoo Essen.

Laivanrakennus on tänä päivä suurimmaksi osaksi aivan muuta kuin hitsauskipinöitä.

– Tämä on high techiä puhtaimmillaan. Risteilijä on kuin purjehtiva pienoiskaupunki, siinä on kaikkea. Siksi tätä alaa monipuolisempaa ei juuri ole.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    2. 2

      Autokonserni Laakkosen yt:t päätökseen – 77 irtisanotaan

    3. 3

      Töistä jäädään pois yhä useammin mielenterveyden pettäessä – ”Erityisen huolestuttavaa”

    4. 4

      Lapsi hoitoon viimeistään 1,5-vuotiaana, isälle 6 kk vapaa – näin EK uudistaisi perhevapaita

    5. 5

      Asuntokaupan kahtiajako repesi entisestään

    6. 6

      Masentuneen eläkehakemus hylätään yhä useammin – ”Syy ei ole tiedossa”

    7. 7

      Tutkija: Joka neljäs työtön tosiasiassa työkyvytön tai tuen tarpeessa

    8. 8

      Berner: Seuraavan sukupolven 5G-verkot voivat tuoda Suomeen uusia operaattoreita

    9. 9

      Kiirettä pitää, koska kiire on statusta

    10. 10

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    5. 5

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    6. 6

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    7. 7

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    8. 8

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    9. 9

      Asuntokaupan kahtiajako repesi entisestään

    10. 10

      Autokonserni Laakkosen yt:t päätökseen – 77 irtisanotaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    7. 7

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    8. 8

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää