Valikko

SAS kärsi ylikapasiteetista ja kalliista öljystä

Lentoyhtiö säästää lisää poistamalla kymmenen konetta liikenteestä

Lentoyhtiö SAS ryhtyy taas uusiin säästötoimiin. Jo pitkään korkeiden kustannusten ja putoavien lipputulojen kanssa paininut SAS ilmoitti eilen osavuosikatsauksensa yhteydessä vähentävänsä kapasiteettiaan kymmenellä koneella, minkä pitäisi johtaa 400–500 miljoonan kruunun säästöihin. Tällä hetkellä SAS:lla on käytössään yhteensä 302 konetta.

SAS ei toistaiseksi ole päättänyt, kuinka kapasiteetin vähennys vaikuttaa henkilöstöön ja lentoreitteihin.

Nyt ilmoitettujen leikkausten lisäksi SAS on jo yli vuoden ajan toteuttanut Turnaround 2005 -säästöohjelmaansa, jonka valmistuttua konsernin kustannuksia on laskettu 14 miljardilla kruunulla. Ohjelmasta on nyt toteutettu 81 prosenttia.

Kustannukset pian kilpailijoiden tasolla

Heinä-syyskuussa SAS:n liikevaihto nousi 15,4 miljardiin kruunuun viime vuoden vastaavan ajanjakson 14,9 miljardista. Tulos satunnaiserien jälkeen sen sijaan putosi 57 miljoonaan 564 miljoonasta. Konsernin matkustajaliikenne kasvoi tuloskaudella 5,8 prosenttia, mutta matkustajakohtainen tulo putosi seitsemällä prosentilla.

Heikon tulokehityksen taustalla ovat kova kilpailu ja alan uudet toimijat, jotka ovat painaneet lippujen hinnat ennätyksellisen matalalle.

– Ehdottomasti suurin haasteemme on hintapaine, sanoo SAS:n talousjohtaja Gunilla Berg.

SAS muutti hiljattain konseptiaan, ja tarjoaa nyt matkustajille useita eri hintaisia lippuja ja palveluasteita. Tavoitteena on vastata uusien toimijoiden, kuten Ryanairin ja FlyMe:n, haasteeseen.

SAS:n kustannukset ovat olleet liian korkealla verrattuna kilpailijoihin, ja niiden leikkaaminen on vienyt aikaa.

– Lähestymme asteittain kilpailijoidemme kustannustasoa. Kun Turnaround 2005 on valmis, ovat kustannuksemme pudonneet keskimäärin 30-35 prosenttia, Berg sanoo.

SAS on kohdannut armotonta kilpailua erityisesti Ruotsin sisäisillä ja Euroopan reiteillä. Esimerkiksi Tukholma-Göteborg-välillä on SAS:n toimitusjohtajan Jörgen Lindegaardin mukaan 2–3 kertaa enemmän tarjontaa kuin kysyntää.

Polttoainelisä karkottaa matkustajia?

SAS:n toinen päänsärky on polttoaineen korkea hinta. Yhtiö pyrkii pienentämään sen vaikutuksia polttoainelisällä, jota on hiljalleen kasvatettu. Siitä saattaa kuitenkin olla SAS:lle yhtä paljon haittaa kuin hyötyä: Ryanair arvioi eilen saaneensa lisää matkustajia SAS:n polttoainelisän takia.

– On vaikea sanoa, kuinka paljon lisä vaikuttaa volyymiin sitä kautta, että lippujen hinnat nousevat, kommentoi Gunilla Berg.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    2. 2

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    3. 3

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    4. 4

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    5. 5

      Helsingissä reipas pörssipäivä, Nokia ja Kotipizza ponkaisivat

    6. 6

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    7. 7

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    8. 8

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    7. 7

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    8. 8

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    9. 9

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää