Valikko

Osta auto ilman nopeusmittaria

Merkit likoon
Törmäsin markkinointijohtajaan, joka tiesi vuorenvarmasti, millainen viesti uppoaa asiakkaaseen. Sanoma oli kuulemma muidenkin mielestä hyvä. Hän tarkoitti esimiestään ja paria työntekijäänsä, jotka olivat naureskelleet kohteliaasti näppärälle idealle. Kampanjan tulos oli kuitenkin nolo. Euroja oli karttunut vain menopuolelle.

Toinen markkinoija oli äimänä, kun kerroin jutelleeni hänen ilmielävän asiakkaansa kanssa. Kenties tämä ammattilainen oli päässyt pakoon myyntitykin työstä, jonka kyselyt sijoittavat vuodesta toiseen ammattien pohjasakkaan.

Onneksi näkemystä saa rahalla: markkinatutkimus tilaukseen! Siinä johtajan jakkupukuun ei pääse tarttumaan tunkkaista hajua palkanmaksajasta eli asiakkaasta.

Tuskin kukaan voi tietää etukäteen, millainen markkinointi liipaisee ostamaan eniten. Vain ylimielinen väittää muuta.

Mikäs siinä, jos uskomusmarkkinoinnin johtaja kelpaa yrityksen omistajalle. Jos päätökset perustuvat luuloon, sama tulos syntyisi rulettipöydässä. Markkinoinnin hyötysuhde jää huonoksi. Meteliä on lisättävä. Eurojen pako kassasta kiihtyy.

Arvaukselle on vaihtoehto. Sitä kutsutaan tiedoksi. Tietoa saa testaamalla. Tutkin parhaillaan Google-kampanjan tilastoa. Hakusana "motivointi" on poikinut lokakuussa kolminkertaisen tuloksen sanaan "motivaatio" verrattuna. Olisitko osannut uumoilla, että muutaman kirjaimen ero vaikuttaa niin rajusti? Olisiko etukäteiskysely selvittänyt tämän tosiasian?

Täsmämarkkinoija laatii kaksi vaihtoehtoista markkinointiviestiä. Sitten hän mittaa tulokset. Huonompi saa tylysti napin otsaansa. Voittajaviesti kohtaa uuden haastajan. Ja taas testataan. Parempi jatkaa, häviäjälle eccoa persuuksiin. Täsmämarkkinoija oppii jokaisella kierroksella. Osumatarkkuus lisääntyy, arvaukset vähenevät.

Markkinointijohtajat tuumivat, että on mahdotonta sanoa, mikä vuosien mittaan julkaistuista mainoksista sai asiakkaan ostamaan. He ovat aivan oikeassa. Juuri siksi kannattaisi suosia menetelmiä, joiden tulokset ovat helposti mitattavissa.

Mitä jos mersukauppias sanoisi, että menopeli kenties kulkee yli viittäkymppiä. Pirssissä ei tosin ole nopeusmittaria. Tilaisitko omaksi? Uskomusmarkkinoija ostaa yhä enemmän mainontaa myyjältä, jonka lupaus on yhtä älytön.

Kirjoittaja työskentelee Tuotteistamo Nosteessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    6. 6

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    7. 7

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    8. 8

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    10. 10

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää