Valikko

Mitä joulupukki tuo Nokialle?

Nokia on julkistanut tämän vuoden aikana 27 uutta puhelinmallia. Viimeksi tiistaina yhtiö esitteli Monacossa kolme uutta puhelinta, jotka tulevat myyntiin ensi vuoden alussa. Ne ovat kaikki kameralla varustettuja puhelimia ja niissä on paljon uusia ominaisuuksia. 3020 ja 6020 ovat keskihintaisia puhelimia ja laajanäyttöinen 7710 hieman kalliimpi.

Uudet puhelimet vastasivat varsin hyvin markkinoiden odotuksia. Nokia pyrkii laajalla tuotevalikoimallaan tarjoamaan kaikille käyttäjille sopivia puhelimia. Avautuvilla markkinoilla kuluttajat ostavat halvemman hintaluokan puhelimia ja uusintaostomarkkinoilla kuluttajat haluavat puhelimeensa värinäytön, korkeatasoisen kameran ja monipuolisia multimediaominaisuuksia. Nokian halvimmat puhelimet maksavat alle 100 euroa ja ensi viikolla Suomessa kauppoihin tuleva uusi kommunikaattori 950 euroa.

Nokian tuotevalikoimassa yllättävintä on se, että kaupoista löytyy ainoastaan kaksi simpukkapuhelimeksi luokiteltavaa mallia. Tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen romahduksen seurauksena Nokian johto myönsi tehneensä arviointivirheen pitäessään kiinni perinteisestä muotoilusta ja väheksyessään simpukkapuhelinten merkitystä. Nyt moni odotti Nokialta uusia simpukkamalleja, mutta niitä ei julkistettu. Väistämättä herää kysymys, onko Nokia johdon edelleenkin vaikea myöntää tekemänsä virheet?

Simpukkapuhelinten puutteeseen helpotusta tuo pian kauppoihin tuleva 7270, mutta sekin on 6260 tavoin hyvin nokialainen tulkinta simpukkapuhelimesta, mikä voi olla myös merkittävä kilpailutekijä. Nokian päätöstä suhtautua nihkeästi simpukkapuhelimiin voi perustella sillä, että kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksessa Nokian myydyimpien puhelinten joukossa ei ollut silloin ainoa kaupassa ollut simpukkamalli 7200. Mistä tämä sitten kertoo?

Pitämällä kiinni vanhasta tavoitteestaan tuoda kauppoihin markkinoiden nykyaikaisimmat puhelimet, Nokia ottaa tietoisen riskin.

Simpukkapuhelinten suosion laskusta ei ole vielä luotettavia tietoja, mutta Nokian myynti on parantanut ja markkinaosuus kasvanut. Tuotevalikoiman puutteisiin Nokia reagoi kesällä alentamalla reippaasti pääasiassa keskihintaisten puhelinten hintoja, mikä haukkasi osan kannattavuudesta, mutta lisäsi markkinaosuutta.

Keskimääräisesti Nokian keskihintaisista ja kalliimman hintaluokan puhelimissa on enemmän uusinta teknologiaa kuin sen kilpailijoiden puhelimissa. Kaksi päivää sitten Monacossa paljastettiin, että Nokian strategia onkin nyt kytkeä ihmiset tuottavuuteen (connecting people to productivity and passion), kun taas aikaisemmin markkinointilauseena oli ihmisten välinen yhteydenpito (connecting people).

Muutos on suuri. Nokialla on enemmän äly- ja kamerapuhelimia kuin kilpailijoillaan, joten näissä puhelinkategorioissa Nokia on kilpailijoitaan edellä. Markkinatutkimusten mukaan näyttää äly- ja kamerapuhelimien kysyntä on voimakkaassa kasvussa, joten Nokia on tehnyt viisaita ja rohkeita päätöksiä.

Muotoilun merkityksestä kertoo myös se, että Nokia tuo kauppoihin sopivasti joulumarkkinoille muotimallistonsa Art Deco -tyylin mukaan suunnitellut puhelimet, joiden uskotaan kiinnostavan muotitietoisia kuluttajia. Näissäkin puhelimissa on ominaisuuksia vaikka muille jakaa.

Suuri kysymys markkinoilla on kolmannen sukupolven matkapuhelimien tulevaisuus. Ensi vaiheessa niitä käyttävät eniten bisneskäyttäjät, jotka ovat valmiita maksamaan puhelimestaan 500 euroa ja sen lisäksi vielä kalliista palveluista. 3G:n tulevaisuudessa tärkeä merkitys on myös teleoperaattoreilla, joiden kanssa Nokia on aloittanut aivan uudenlaisen tavan toimia. Yhtiön johtajat korostavat melkein kaikissa puheenvuoroissaan, kuinka tärkeitä operaattorit nyt ovat Nokialle. Suhtautumissa on tapahtunut vuoden sisällä suuri muutos.

Joulumyyntiään Nokia aikoo tehostaa myös suurella kansainvälisellä markkinointikampanjalla. Kun puhelimien hinnat laskevat ja kuluttajat saavat vähemmällä rahalla enemmän uusinta teknologiaa, nähtäväksi jää mikä merkitys on sillä, muistuttaako puhelin simpukkaa vai tulitikkurasiaa. Ehkä simpukkapuhelimien suosio olikin vain ohimenevä muoti-ilmiö ja odotettavissa on Nokian uusi nousu.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    6. 6

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    7. 7

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    8. 8

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    10. 10

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää