Liikennöinti Venäjän Karjalanoikoradalla käynnistyi toden teolla

Kansainvälisetkuljetuksetuudellareitilläalkavataikaisintaanensi keväänä

Venäläiset ovat alkaneet laajemmassa mitassa liikennöidä Kotskoma–Lietmajärvi-rataosuudella Vienan Karjalassa.

Tiedot pitkään rakenteilla olleen rataosuuden käyttöönotosta tulivat Suomeen hiljattain epävirallisesti. Lokakuun Rautateiden johto Pietarissa määräsi aloittamaan tavaraliikenteen marraskuun alussa, ja joulukuun alkupuolella liikennetiheyden pitäisi vakiintua viiteen päivittäiseen junapariin.

Perämeren satamien ja VR Cargon yhteisen markkinointiryhmän Northlinkin projektipäällikkö Pentti Ruutikainen kuuli asiasta Kostamuksen asemapäälliköltä ja sai suullisen varmistuksen Lokakuun Rautateiden Petroskoin-konttorista.

Vuosia venyneen ja vanuneen rataprojektin hieman yllättävä ”ripeytyminen” loppusuoralla selittynee Venäjän Karjalan ajankohtaisilla kuljetusongelmilla:

– Suojärven rata (etelämpänä Venäjän Karjalassa) ei enää kestä raskaita kuljetuksia, Ruutikainen kertoo kuulemistaan perusteluista.

Linkki Kostamuksestamuualle Venäjälle

Lietmajärvi–Kotskoma-oikorata yhdistää rautakaivoksestaan tunnetun Kostamuksen seudun Murmanskin rataan ja muualle Venäjälle.

Koska Kostamuksesta on ratayhteys Suomeen, oikorata yhdistää esimerkiksi Perämeren satamat suoraa reittiä Venäjän pohjoisosien rataverkkoon.

Oikorata lyhentää junamatkaa Kostamuksesta tai Vartiuksen raja-asemalta Suomesta esimerkiksi Murmanskin tai Arkangelin satamiin noin 500 kilometriä.

Ratahanketta on viety eteenpäin 90-luvun alkuvuosista saakka. Lykkäyksiä ja viivästyksiä on riittänyt paljon. Ensimmäiset koejunat puksuttivat oikorataa pitkin Murmanskin radalta Kostamukseen keväällä 2002, hyvin rajoitettua liikennöintiä on rataosuudella ollut jo puolitoista vuotta.

Toistaiseksi 120 kilometrin rataosuudella liikkuu vain Venäjän sisäisiä kuljetuksia. Kauan odotettuja turvalaitteita ei ole sinne vieläkään saatu, vaan venäläisjunien kohtaamiset rataosuuden kahdella ohituspaikalla koordinoidaan satelliittipuhelimilla.

Tariffituupuvat vielä

Suomalaisten odottama kansainvälinen liikenne ei voi alkaa ennen kuin ratayhtiöllä käytössään niitä koskevat tariffit.

Ruutikainen ei halua edes arvuutella, miten kauan tariffeja on vielä odotettava. Yleinen arvaus alalla on, että aikaisintaan keväällä 2005 mutta todennäköisemmin ensi vuoden lopulla.

Tuorein uutinen liikennöinnin vilkastumisesta ja vakiintumisesta on silti Ruutikaisen mielestä selvä nytkähdys eteenpäin myös tulevaa kansainvälistä liikennettä ajatellen.

Raakapuuta ja metallia länteen

Uutta ratayhteyttä pitkin odotetaan liikkuvan raakapuuta Suomeen. Ruutikaisen mukaan myös muun bulkkitavaran kuljettamiseen on kiinnostusta. Suomalaiset metalliyhtiöt tuovat Venäjältä muun muassa romua.

Outokumpu tuo pieniä määriä raaka-aineistaan Venäjän pohjoisosista. Yhtiön mukaan uusi ratayhteys ei ole kovin mielenkiintoinen, koska Venäjältä ostetut raaka-aineet tulevat pääsääntöisesti eteläisemmiltä seuduilta ja siis myös eteläisempiä reittejä Suomeen.

Rautaruukki eli Ruukki tuo perinteisesti rautapellettejä rautateitse Kostamuksesta Raahen terästehtaalle. Uusi reittivaihtoehto Kostamuksesta itään ei toistaiseksi kiinnosta yhtiötä. Ruukki tuo entisen Neuvostoliiton alueelta lisäaineita ja välikäsien kautta romua.

Ruutikaisen mukaan Northlink ei ole toistaiseksi markkinoinut oikoradan mahdollistamaa uutta reittivaihtoehtoa länsiyhtiöille.

– Sitten vasta kun rata on auki kansainväliselle liikenteelle, sitä voidaan markkinoida länteen, Ruutikainen sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    2. 2

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    3. 3

      Postiväki pelkää: Jopa tuhansia työpaikkoja häviää

    4. 4

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    5. 5

      5 kuukautta kestäneestä euribor-korkojen manipuloinnista valtavat sakot

    6. 6

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    7. 7

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    8. 8

      Posti lakiuudistuksesta: Asiakkaiden kulut kasvavat, irtisanomisia voi olla luvassa

    9. 9

      Ikean tulos paisui +20 %

    10. 10

      Lemminkäinen sopinut 10 kunnan kanssa asfalttikartelliasiassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    6. 6

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    7. 7

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    8. 8

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää