Joukkokanne ja vallanjako

Oikeusministeri Johannes Koskinen (sd.) on ilmoittanut tukevansa ryhmäkannemahdollisuuden tuomista myös suomalaiseen lainsäädäntöön. Ryhmäkanne tarkoittaa sitä, että vahinkoasiassa useat eri toimijat voisivat panna yhteisen kanteen vireille vahingon aiheuttajaa vastaan. Ryhmäkanne on laajasti käytössä Yhdysvalloissa, jossa se on suoranainen uhka maassa toimiville yrityksille.

Koskinen haluaa kuitenkin muistuttaa, ettei Yhdysvalloissa ongelma ole pelkästään ryhmäkanne vaan se yhdessä maassa käytössä olevien rankaisevien vahingonkorvausten kanssa. Siellä on syntynyt kokonainen juristiryhmä, joka jatkuvasti kokoaa lehti-ilmoituksin erilaisia ryhmäkannejoukkoja, joiden puolesta juristi sitten vie tapauksen oikeuteen. Juristit saavat tuloja mahdollisista korvauksista. Vaikka korvauksia maksetaan harvoin, ovat korvaukset kuitenkin niin suuria, että kanteita tuotetaan lähes teollisesti. Yrityksille vastaaminen näihin kanteisiin on suuri kustannustekijä ja vaikeasti hallittavissa oleva riski.

Ruotsissa ryhmäkanteita on voitu ajaa oikeudessa vuodesta 2003 lähtien. Koskisen mielestä järjestelmä on toiminut hyvin ja se on parantanut erityisesti kuluttajien asemaa. Juuri kuluttajaoikeudellisissa kysymyksissä ryhmäkanne onkin varmasti tarpeellinen. Joissakin tapauksissa vastuuttoman yrityksen toiminta aiheuttaa kuluttajille suuria vahinkoja, joista korvauksen hakeminen oikeusteitse on kuitenkin yksittäisellä asiakkaalle kohtuuttoman kallista. Ongelmana on oikeudenkäynnin kalleus ja tietenkin lopputulos. Pulmia voi myös ilmetä, vaikka asiakas voittaisikin jutun. Korvausten saaminen yritykseltä voi vaatia kohtuuttomasti vaivaa.

Tällaisten tilanteiden varalle ryhmäkanne olisi toimiva ratkaisu. Kanteen nostaminen on helpompaa yhdessä suuremman ryhmän tai jonkin järjestön kanssa. Kuluttajapuolella ryhmäkanne voi myös toimia ennalta ehkäisevänä pelotteena vastuuttomien yrittäjien suuntaan.

Pohjoismaisessakin muodossa ryhmäkanteeseen sisältyy kuitenkin suuria ongelmia. Suomessa on viime vuosina käyty ajoittain kiivastakin keskustelua ympäristösuojelun ja suurten kansallisesti tärkeiden hankkeiden toteuttamiseen liittyvistä ongelmista. Vuosaaren sataman, Turun moottoritien tai Vuotoksen altaan kohdalla pienet eturyhmät ovat erilaisten valitusten kautta onnistuneet viivyttämään tärkeitä hankkeita vuosikausia, jopa vuosikymmeniä. Äärimmäisissä tapauksissa on pohdittu, miten yleisen edun kannalta keskeisten hankkeiden joustava läpivieminen voidaan turvata silti kansalaisten oikeusturvasta tinkimättä.

Ryhmäkanne vahvistaisi entisestään luonnonsuojelujärjestöjen toimintamahdollisuuksia erilaisissa valitustilanteissa. Valitettavasti tähän mennessä on voitu havaita, että järjestöt eivät ole käyttäneet valitusmahdollisuuksia kovinkaan harkitusti ja vastuullisesti. Yhteiskunnan kokonaisedun arvioiminen on monissa tapauksissa siirtynyt tuomioistuimille, vaikka tämä valta kuuluisi demokraattisesti valituille poliitikoille ja päätöselimille.

Ryhmäkanne on moniulotteinen väline. Tietyissä asioissa se voi olla toimiva ja yhteiskunnan kokonaisedun mukainen työväline. Toisaalta ryhmäkanne edistää käräjäyhteiskunnan kehittymistä helpottamalla entisestään yleisistä asioista valittamista ja päätöksenteon jarruttamista. Ryhmäkanteen kohdalla meidän on valittava, missä haluamme jatkossa päätöksenteon painopisteen olevan – oikeusistuimissa vai eduskunnassa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    3. 3

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    4. 4

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    5. 5

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    6. 6

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    9. 9

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    10. 10

      Uutissuomalainen: Finlayson suuttui uusnatsistisen verkkokaupan myynnistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      Uutissuomalainen: Finlayson suuttui uusnatsistisen verkkokaupan myynnistä

    5. 5

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    6. 6

      Ikea pahoittelee mokaansa – israelilaiskatalogi esittelee kotia ilman naisia ja tyttöjä

    7. 7

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    8. 8

      Näin korkojen nousu näkyisi asuntomarkkinoilla – iskisi ensin pieniin asuntoihin

    9. 9

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    10. 10

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    5. 5

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    6. 6

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää