Valikko

Oikein hyvä, mutta...

Tämä auto ei jätä kylmäksi. Subarun nelivetofarmari Forester on monessa hyvä, mutta se sai minut myös kiroilemaan liikenteessä perusteellisemmin kuin yksikään auto pitkään aikaan.

Itse ajamaan lähteminen saa hyvälle tuulelle. Moottoriäänet ovat autoa käynnistäessä sellaiset, että tuntuu kuin traktorin käynnistäisi. Se ei ole huono asia: nokka on joka tapauksessa käännettävä maalaiskunnasta kaupunkiin, joten samapa se, lähteekö kunnon pärinällä.

Neliveto ei päässyt testiviikoilla täysin oikeuksiinsa. Uskon, että siitä olisi ollut vielä paljon enemmän iloa ensimmäisten pyryjen tullessa. Ei olisi tarvinnut surra tien kuntoa eikä sitä, onko pihan eteen ilmestynyt läpipääsemätön kinos. Tällä pääsee varmasti.

Parhaimmillaan auto on moottoritiellä. Se etenee päättäväisesti, ja vaikka kollega valittaa huonoista renkaista, en huomannut niissä suuria puutteita. Hiljainen tämä ei missään tapauksessa ole, mutta ei niin äänekäskään, että se työmatkalla häiritsisi: ei se ole mitään mukavuusajoa. Pidemmillä matkoilla auton meluisuus kyllä rassaisi.

Moottoritiellä myös auton olemus pääsee oikeuksiinsa. Tällä ei koskaan jää jalkoihin, mutta silti auto on tarpeeksi tavallinen: ei kiinnitä liikaa huomiota. Ruuhkaliikenteessä on ihan tarpeeksi kanssa-autoilijoita, joiden pinna on enemmän kuin kireällä ja silloin auton neutraalius on hyvästä. Ja rautaa on niin paljon ympärillä, että olo tuntuu varsin turvalliselta. Rapiat 1 300 kiloa ei ole huono suoja onnettomuudessa. Mukana kulkevan raudan hinta on, että polttoainetta kuluu varsin paljon.

Vähemmän miellyttävät puolensa auto näyttää kaupungin nykivässä ruuhkaliikenteessä. Minkäänlainen pehmeä liikkeellelähtö ei ole mahdollista. Jos kaasua painaa vähän, auto sammuu. Kun sitä painaa auton mielestä riittävästi, auto hyppää eteenpäin. Se on raivostuttavaa, kun tarkoitus on siirtyä Mäkelänkadun jonossa kaksi metriä ja pysähtyä taas. Kun auto sammuu toisen kerran koeajoviikolla aamuruuhkassa, sanon jotain painokelvotonta.

Hieman lohduttaa, että kollega koki saman kohtalon. Kyse ei siis ole NAISautoilijan ongelmasta. Istun harvase päivä nykivässä aamuruuhkassa. Yksikään toinen auto ei ole sammunut. Puoliso yrittää tyynnyttää sanomalla, että se johtuu Foresterin pitkistä välityksistä tai huonosta alakierrosväännöstä. Ei kiinnosta. Joko auto on hyvä ajaa ruuhkassa tai ei ole. Tämä ei ole.

Muut ominaisuudet ovat melko mieluisia. Jos perheeseen kuuluisi enemmän jäseniä kuin mies ja koira – eikä tarvitsisi ajaa nykivässä ruuhkassa – antaisin autolle puoltoäänen. Yksi selvä plussa on, että auton korkeus nostaa ajajan hieman liikenteen yläpuolelle. Näkyvyys on erinomainen.

Subaru Forester on perheellisten ajoneuvo. Vaikka työmatkaan kuuluisi vain moottoritietä, tuntuisi hullulta liikuttaa itseään yksin paikasta toiseen näin isolla autolla. Kun matkustajia on useampi, näkökulma on ihan toinen.

Puoliso kysyi varovasti koeajon jälkeen: ”No, mitäs tykkäsit? Mä kun kävin kerran kanssa koeajamassa juuri tuota mallia?.”

Vastaus on: Subaru ja minä voisimme olla varsin yhteensopivat, mutta ainakaan tämän auton kytkin ja minä emme ole.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    9. 9

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    10. 10

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää