Valikko

Kaikki eväät kansanautoksi

Uusittu, tilava Skoda Octavia on entistä kovempi luu keskiluokassa.

Vielä kymmenen vuotta sitten Skoda-kuskit laskettiin samaan sarjaan ladakansan kanssa. Tuskinpa vannoutuneinkaan Skodan omistaja olisi tuolloin uskonut, että vuonna 2004 se haastaisi tosissaan uuden omistajansa Volkswagen-konsernin muut merkit.

Jo edellinen, vuonna 1996 esitelty Octavia oli aikanaan melkoinen yllätys automarkkinoille. Kun auto osoittautui kestäväksi, tarjolle saatiin pian farmariversio ja perusvarusteiden listaan saatiin vuosituhannen vaihteessa pituutta, alkoi Skodaa kohtaan tunnettu itäautoallergia karista myös Suomessa.

Kuvaavaa on, että viime vuosi oli myynnillisesti tähän saakka paras (lähes 2 300 kappaletta), vaikka malli oli jo elinkaarensa lopulla. Puskaradiossa on kehuttu myös jälkimarkkinointia.

Käytetty Octavia on ollut kivuton kaupattava ja huoltopalvelujen toimivuus on rankattu omistajakyselyissä selvästi emoyhtiön kärkimerkkejä Volkswagenia ja Audia paremmaksi.

Uudessa Octaviassa on säilytetty edeltäjämallin valtit. Sisätilat ovat toimivat, muotoilu hieman perusvolkkaria fiinimpi, tilaa on perusperheelle riittävästi ja kaiken kruunaa tässä kokoluokassa valtava takakontti. Nopealla silmäyksellä auto näyttää kutistetulta Superbilta, jonka Skoda esitteli pari vuotta sitten. Yhteisiä piirteitä löytyy etenkin keulan ilmeestä ja sisätilojen suunnittelusta.

Octavia käyttää samaa pohjalevyä kuin Volkswagenin Golf ja tila-auto Touran, Audi A3 ja Seatin uusi Altea. Jokainen on ehtinyt kerätä kehuja ajo-ominaisuuksillaan, eikä Skoda poikkea joukosta. Verrattuna saman hintaluokan Golfiin, Octavia on vielä karvan verran tunnokkaampi ja napakampi.

Hallintalaitteiden toimivuudessa ja logiikassa ei konsernin tuotteille tuttuun tapaan löydy huomauttamista. Ajaminen on sanalla sanoen vaivatonta. Koeajoautossa kytkimen, kaasun ja vaihteiston konstailematon yhteispeli todennäköisesti vielä korostui, sillä konepellin alla oli yksi volkkarin talousihmeistä eli 1,9-litrainen powerdiesel. Sen ainoana harmina oli lähinnä karkeahko moottorimelu kiihdytyksissä. Muuten matkanteko oli tähän hinta- ja kokoluokkaan liki bisnestason veroista. Tuttuna riesana on vain kohtalainen rengasmelu.

Penkit ovat kovahkot, mikä pidemmällä maantietaipaleella kääntyy kuitenkin eduksi. Octavian takatiloja jatkettiin jo edellisessä malliuudistuksessa ja nyt senttejä on tullut pidemmän akselivälin ansiosta muutama lisää. Kahdelle sopivan takapenkin istuinosa on pidempijalkaiselle matalalla, vaikka jalkaterät mahtuvatkin kivuttomasti etuistuimen alle.

Jo aiemmin kehuttu tavaratila nielee keskivertoperheen reissuromppeet kivuttomasti ja hatchbackin lastaus on vaivatonta. Pikkutavaroillekin löytyy sisältä mukavasti lokeroita.

Skodan perusvarustus on kohdallaan, vaikkei mitään ekstraa olekaan tarjolla. Manuaali-ilmastoinnin ja audiojärjestelmän saaminen jo lähtöhintaan on kuitenkin osuva veto. Koeajossa olleen Ambienten vakiovarustelistalla olivat muun muassa lämmitettävät lasinpesimen suuttimet, ajotietokone ja luistonesto.

Selkeimmillään uuden Octavian iskukyvyn tunnistaa, kun vertaa sitä rinnakkain Volkswagen Golfiin. Osin samoista komponenteista on koottu pykälää isompi ajopeli ja halvimmillaan alle 22 000 eurolla.

Skoda Octavia 1,9 TDI Ambiente

Suositushinta 27 490 e

Vapaa autoetu 560 e/kk

+ Hyvät tilat, valtava takakontti

+ Ajettavuus

+ Viimeistely

- Niukka näkyvyys taakse

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    6. 6

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    7. 7

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    8. 8

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    10. 10

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää