Bussilakko mittaa kilpailutuksen pelisäännöt

Pääkaupunkiseudun bussilakko laajeni eilen viiteen muuhun kaupunkiin. Helsingin, Espoon ja Vantaan lisäksi työmatkojen teko hankaloitui Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Oulussa ja Porissa. Työntekijäpuoli syyttää työnantajaa osa-aikaisten työsuhteiden lisäämisestä palkkakustannusten alentamiseksi ja vaatii työnantajaa neuvottelemaan asiasta. Työnantaja ei suostu neuvottelemaan ennen kuin laittomaksi todettu lakko on lopetettu.

Lakossa näytetään ajautuneen pattitilanteeseen.

Bussilakolla on itse asiassa paljon suurempi periaatteellinen merkitys kuin vain kuljettajien työsuhteiden laatu ja palkkaus. Bussilakko itse asiassa mittaa julkisten palveluiden kilpailuttamisen pelisäännöt.

Bussiliikenne tuli ensimmäisinä julkisina palveluina kilpailun piiriin. Kilpailuttamisen yhteydessä kuljettajille räätälöitiin niin sanottu takuupalkkajärjestelmä, joka turvaa heille pysyvät, kokoaikaiset työsuhteet ja samalla tietyn minimipalkkatason.

Päästäkseen markkinoille bussiyhtiöt kuitenkin hinnoittelivat tarjouksensa niin mataliksi, että ne eivät ole pystyneet toimimaan kannattavasti koko aikana. Kaikkien suurten bussiyhtiöiden tulokset ovat olleet jo vuosia tappiolla. Yksi tapa alentaa kustannuksia on palkata firmoihin osa-aika-työntekijöitä ja ohittaa näin takuupalkkajärjestelmän rasitteet.

EU:n palveludirektiivi sekä julkisia hankintoja koskevat lait ovat parhaillaan meillä valmisteilla. EU:n Lissabonin strategia edellyttää, että unionin alueella kilpailua lisätään ja yksityisten yritysten määrää lisätään. Myös Suomessa käytännössä kaikki merkittävät julkiset palvelut tulevat kilpailutettaviksi, vaikka kunnallisvaalikeskustelun perusteessa asiasta saattoi saada aivan toisen kuvan.

Ammattiyhdistysliike tietää tosiasiat ja se on, aivan ymmärrettävästi, huolissaan kilpailuttamisen vaikutuksista palkansaajien asemaan. Ammattiliittojen keskusjärjestön SAK:n laatutavoitelistalla näissä tuponeuvotteluissa on sekä tilaajavastuun korostaminen urakoinneissa että kanneoikeuden antaminen työntekijäliitolle. Molemmilla tavoitteilla on yhteys sekä kilpailuttamisen että ulkomaisen työvoiman käytön lisääntymiseen Suomessa.

Bussiyhtiöiden tappiokierre ei lakkoilulla parane. Lisäksi auto- ja kuljetustyöntekijäliitto AKT:n lakko on laiton. Itse asiassa AKT:n sopimus on voimassa kuljetuspuolen osalta yli vuoden. Työnantaja on siinä oikeassa, että sitoutuessaan työehtosopimukseen, se ostaa sillä työrauhan yrityksiin. Liittojen järjestämät laittomat lakot nakertavat koko sopimusjärjestelmän uskottavuutta, eivätkä ne ole omiaan ainakaan lisäämään keskitettyjen, keskusjärjestötason tuloratkaisujen suosiota.

Koska bussilakolla kuitenkin on alaa yleisempi periaatteellinen merkitys, eikä pattitilanne näytä työntekijä- ja työnantajapuolen toimesta laukeavan, asia olisi syytä saada ulkopuolisen soviteltavaksi. SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen esitti asian viemistä valtakunnan sovittelijalle epäviralliseen käsittelyyn. Virallisesti sovittelijalla ei ole toimivaltaa, koska alalla on voimassa työehtosopimus.

Kaikkien etu olisi, että pattitilanne saataisiin nopeasti laukeamaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      Kokoomus haluaa uudistaa perhevapaita – ja poistaa poliitikkoja koskevan epäkohdan

    4. 4

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Miljardööri Warren Buffett tuplasi Apple-omistuksensa

    7. 7

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    8. 8

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    9. 9

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    10. 10

      Kolumbia tilasi kolikoita Suomesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    9. 9

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    10. 10

      Yle: Jättiliitto vaatii naisvaltaisten alojen palkkoihin kuoppakorotusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    10. 10

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    11. Näytä lisää