Valikko

Bussilakko mittaa kilpailutuksen pelisäännöt

Pääkaupunkiseudun bussilakko laajeni eilen viiteen muuhun kaupunkiin. Helsingin, Espoon ja Vantaan lisäksi työmatkojen teko hankaloitui Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Oulussa ja Porissa. Työntekijäpuoli syyttää työnantajaa osa-aikaisten työsuhteiden lisäämisestä palkkakustannusten alentamiseksi ja vaatii työnantajaa neuvottelemaan asiasta. Työnantaja ei suostu neuvottelemaan ennen kuin laittomaksi todettu lakko on lopetettu.

Lakossa näytetään ajautuneen pattitilanteeseen.

Bussilakolla on itse asiassa paljon suurempi periaatteellinen merkitys kuin vain kuljettajien työsuhteiden laatu ja palkkaus. Bussilakko itse asiassa mittaa julkisten palveluiden kilpailuttamisen pelisäännöt.

Bussiliikenne tuli ensimmäisinä julkisina palveluina kilpailun piiriin. Kilpailuttamisen yhteydessä kuljettajille räätälöitiin niin sanottu takuupalkkajärjestelmä, joka turvaa heille pysyvät, kokoaikaiset työsuhteet ja samalla tietyn minimipalkkatason.

Päästäkseen markkinoille bussiyhtiöt kuitenkin hinnoittelivat tarjouksensa niin mataliksi, että ne eivät ole pystyneet toimimaan kannattavasti koko aikana. Kaikkien suurten bussiyhtiöiden tulokset ovat olleet jo vuosia tappiolla. Yksi tapa alentaa kustannuksia on palkata firmoihin osa-aika-työntekijöitä ja ohittaa näin takuupalkkajärjestelmän rasitteet.

EU:n palveludirektiivi sekä julkisia hankintoja koskevat lait ovat parhaillaan meillä valmisteilla. EU:n Lissabonin strategia edellyttää, että unionin alueella kilpailua lisätään ja yksityisten yritysten määrää lisätään. Myös Suomessa käytännössä kaikki merkittävät julkiset palvelut tulevat kilpailutettaviksi, vaikka kunnallisvaalikeskustelun perusteessa asiasta saattoi saada aivan toisen kuvan.

Ammattiyhdistysliike tietää tosiasiat ja se on, aivan ymmärrettävästi, huolissaan kilpailuttamisen vaikutuksista palkansaajien asemaan. Ammattiliittojen keskusjärjestön SAK:n laatutavoitelistalla näissä tuponeuvotteluissa on sekä tilaajavastuun korostaminen urakoinneissa että kanneoikeuden antaminen työntekijäliitolle. Molemmilla tavoitteilla on yhteys sekä kilpailuttamisen että ulkomaisen työvoiman käytön lisääntymiseen Suomessa.

Bussiyhtiöiden tappiokierre ei lakkoilulla parane. Lisäksi auto- ja kuljetustyöntekijäliitto AKT:n lakko on laiton. Itse asiassa AKT:n sopimus on voimassa kuljetuspuolen osalta yli vuoden. Työnantaja on siinä oikeassa, että sitoutuessaan työehtosopimukseen, se ostaa sillä työrauhan yrityksiin. Liittojen järjestämät laittomat lakot nakertavat koko sopimusjärjestelmän uskottavuutta, eivätkä ne ole omiaan ainakaan lisäämään keskitettyjen, keskusjärjestötason tuloratkaisujen suosiota.

Koska bussilakolla kuitenkin on alaa yleisempi periaatteellinen merkitys, eikä pattitilanne näytä työntekijä- ja työnantajapuolen toimesta laukeavan, asia olisi syytä saada ulkopuolisen soviteltavaksi. SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen esitti asian viemistä valtakunnan sovittelijalle epäviralliseen käsittelyyn. Virallisesti sovittelijalla ei ole toimivaltaa, koska alalla on voimassa työehtosopimus.

Kaikkien etu olisi, että pattitilanne saataisiin nopeasti laukeamaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    3. 3

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    4. 4

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    5. 5

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Ekonomisti Trumpin ministerivalinnoista: Kokemusta pääasiassa katsomosta huutelusta

    8. 8

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    9. 9

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    10. 10

      Hurja osakeralli sulki trollien suut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    10. 10

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää