Valikko

Bussilakosta satojen tuhansien tappiot

Työnantajat vaativat laittomien lakkojen rangaistusten koventamista
Bussilakko maksaa työnantajan mukaan 300 000 euroa päivässä. Työnantajien mielestä laittomien lakkojen hyvityssakkoja pitäisi korottaa.

Autoliikenteen Työnantajaliiton mukaan pelkästään bussiyhtiöiden Concordian ja Connexin lakosta on aiheutunut 200 000 euron menetys päivässä.

Connexin ja Concordian työntekijät aloittivat lakon viime tiistaina. Perjantaina lakko laajeni Jyväskylään, Lahteen, Kuopioon, Ouluun ja Poriin. Eilen menetyssaldoksi oli siis kertynyt 1,8 miljoonaa euroa.

Jyväskylässä lakko laajeni maanantaina koskemaan myös Jyväskylän Liikenteen kaukoreittejä ja tilausliikennettä.

Concordian ja Connexin työntekijät syyttävät työnantajiaan siitä, että nämä suosivat osa-aika- ja pätkätyösuhteita vakinaisten täyspäiväisten työsuhteiden sijasta.

Connexin johtajan Ilkka Loimuston mukaan lakko on aiheuttanut yhtiölle tappiota kymmeniä tuhansia euroja päivässä. Connex ei aio neuvotella.

– On jo kaksi työtuomioistuimen päätöstä, että se on laiton lakko. Kyllä siinä pitäisi lakkolaisten osata vetää johtopäätökset.

Kymmenien miljoonien menetykset

Metsäteollisuus r.y:n johtajan Arto Tähtisen mukaan metsäteollisuuden tuotannon tulomenetys laittomien lakkojen takia on tänä vuonna noin 30 miljoonaa euroa.

Teknologiateollisuus r.y. ei ole laskenut, paljonko metalliteollisuuden tuotannonmenetykset ovat laittomien lakkojen takia. Yhdistys on vienyt tänä syksynä työtuomioistuimeen toistakymmentä useapäiväistä lakkoa.

– Lakot antavat erittäin kyseenalaisen kuvan työmarkkinoista. Työrauha alkaa olla aika kyseenalaisessa tilassa, sanoo Teknologiateollisuuden työmarkkinajohtaja Risto Alanko.

EK ajaatiukempia sääntöjä

Elinkeinoelämän keskusliitto on esittänyt hallitukselle työrauhasäännöksien uudistusta laittomien lakkojen hillitsemiseksi. EK:n mukaan laittomista lakoista tuomitut hyvityssakot eivät ole missään suhteessa vahinkoihin nähden.

Myös Autoliikenteen Työnantajaliiton puheenjohtajan Hannu Parvelan mukaan hyvityssakot ovat liian alhaisia.

– Ammattiyhdistysliikkeellä on varallisuutta vaikka kuinka paljon. Ammattiosastojen edustajat sanovat, että rahat riittävät ja lakko jatkuu, sanoo Parvela.

Tähtisen mukaan metsäteollisuuden lakot ovat olleet perusteettomia.

– Työntekijöillä on niin hyvät edut, että heidän pitäisi miettiä tarkemmin.

Paljon lakkojaerityisesti tänä syksynä

Pitkin syksyä on lakkoiltu paljon. Helsingin kaupungin liikennelaitoksen kuljettajat olivat syyskuussa lakossa, jossa vastustettiin suunnitelmia yhdistää HKL-Bussiliikenne ja Suomen Turistiauto.

Tämän kuun alussa työntekijät pysäyttivät UPM:n paperikoneet vuorokaudeksi henkilöstövähennysten takia. Lakossa oli 7 500 työntekijää. Metsäyhtiö Stora Enson Imatran väki oli keväällä lakossa kaksi päivää henkilöstövähennysten takia.

Aker Yardsin telakoiden työväki poistui työpaikoiltaan viime keskiviikkona. He vastustivat lakolla irtisanomisia ja ulkoistussuunnitelmia. Lakko kesti perjantaiaamuun asti.

Paperikonevalmistaja Metson työntekijät ovat puolestaan lakkoilleet viime aikoina niin ikään henkilöstösupistusten takia.

Konepaja Wärtsilän työntekijät lakkoilivat puolestaan alkuvuonna, koska yhtiö ilmoitti tuotannon siirrosta Italiaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    4. 4

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    5. 5

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Italia hyväksyi budjetin, Renzi eroaa tänään: ”Kauan eläköön Italia”

    10. 10

      Lähteet: Shell allekirjoittamassa sopimuksen Iranin suurimmista öljykentistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    7. 7

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    8. 8

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    9. 9

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää