Valikko

MTV lähtee mainoshyökkäykseen Suomessa

Nuorten musiikkikanavat aloittavat kilpailun katsojista ja mainostajista. Music Television suunnittelee suomalaista mainosikkunaa ja säännöllisiä mainoskampanjoita.

Suomen musiikkia rakastava nuoriso on nyt kovassa huudossa. Viime viikolla ensi-iltansa sai SBS:n omistama musiikkikanava The Voice TV. Monikansallinen Music Television puolestaan suunnittelee mittavia markkinointiponnistuksia kasvattaakseen näkyvyyttään ja katsojakuntaansa Suomessa.

– Lanseeraamme suomalaisen mainosikkunan, jossa näytämme sekä kansainvälistä että paikallista mainontaa, kertoo MTV Nordicin myyntipäällikkö Jonas Chrigström.

Suunnitteilla on myös kaksi vuosittaista mainoskampanjaa Suomessa.

MTV tekee myös yhteistyötä Nelosen kanssa, joka kuuluu SanomaWSOY-konserniin kuten Taloussanomatkin.

Tammikuussa MTV ja Nelonen aikovat lanseerata yhteisen mainospaketin.

– Näemme suuria mahdollisuuksia kasvattaa sekä katsojamääräämme että tulojamme Nelosen kanssa, Chrigström sanoo.

Tällä hetkellä MTV:llä on Suomessa noin puoli miljoonaa katsojaa viikossa.

Chrigström ei usko viime torstaina lähestyksensä aloittaneen The Voicen vievän katsojia MTV:ltä. Sen sijaan hän näkee kokonaismarkkinoiden kasvavan 15-34-vuotiaiden katsojien ryhmässä.

– On hyvä saada alalle uusia tekijöitä, jotka tuovat lisää nuoria katsojia.

Myös SBS Finlandin toimitusjohtaja Leena Ryynänen uskoo kokonaiskatselun kasvavan. Hän pitää The Voicen valttikorttina paikallisuutta: kolmasosa kanavan musiikkivideoista tulee olemaan suomalaisia, ja juontajat puhuvat suomea.

– Suomalaiskatsojille tulee vaihtoehto MTV:lle, Ryynänen sanoo.

Chrigström puolestaan lupaa yhä vahvempaa kansainvälistä profiilia.

– Meillä on paikalliset kanavat muun muassa Saksassa ja Italiassa. Mutta Pohjolassa englanti toimii hyvin. Teemme paljon tutkimuksia, ja katsojat sanovat, että he haluavat kansainvälisen kanavan, hän sanoo.

Toistaiseksi The Voice ei ole julkistanut katsojatavoitettaan. Kanava näkyy vain digi-verkossa, jota voi tällä hetkellä katsoa noin puoli miljoonaa kotitaloutta. Ryynänen pitää digi-toimilupaa etuna kaapeliverkossa näytettävään MTV:hen verrattuna, vaikka kanava vielä tavoittaakin vähemmän suomalaisia kuin MTV.

Eikö se ole rajoite mainostajia houkuteltaessa?

– Jostakin täytyy lähteä liikkeelle. Tavoitteet ja brändit digi-televisioon luodaan nyt eikä vuonna 2007. Me olemme kiertäneet asiakkaita ja mediatoimistoja jonkun verran, ja vastaanotto on ollut innostuneen utelias, Ryynänen sanoo.

Chrigström sanoo myös MTV:n tulevan digi-verkkoon myöhemmin. Silloin yhtiö aikoo lanseerata joukon uusia kanavia. Englannissa MTV:llä on muun muassa yksinomaan modernille mustalle tanssimusiikille eli R&B:lle omistettu kanava.

– Meillä on jo muitakin kanavia Pohjolassa, muun muassa musiikkikanava VH1 ja lasten kanava Nickelodeon. Kehitämme niitä, mutta lanseeraamme myös uusia, hän sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    2. 2

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    3. 3

      Nokia ja Outokumpu pomppasivat päivän päätteeksi

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    6. 6

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    7. 7

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    8. 8

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    9. 9

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    10. 10

      Ferrari takoi uudet pohjat Milanossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää