Valikko

Kontakti.net tähyilee jo Tanskaan

Nuorten yrittäjien ykköseksi nousi tapahtumajärjestäjä Kontakti.netin Olli Muurainen.Ruotsiin juuri laajentanut yritys tutkailee jo Tanskan markkinoita.
Kontakti.net Oy kalustaa ruskeilla sohvilla ja kuutionmuotoisilla pehmojakkaroilla uusia toimitilojaan Ruoholahdenkadulla, entisessä Ilmarisen pääkonttorissa. Tilaa on toimistopöydille runsaasti ja mahdollisuuksia laajeta edelleen. Kasvuyritys pitää kasvua itsestään selvänä, varsinkin nyt, kun matka käy Ruotsiin.

Olli Muurainen aloitti yrittäjätaipaleensa jo lukioaikana, järjestämällä juhlia, konseptoimalla ne ja markkinoimalla hyvin. Opiskeluaikana Helsingin kauppakorkeakoulussa opiskelijabileet ja teknobileet muuttuivat yhä suuremmiksi ja Muurainen tuotteisti ne.

Messujen järjestäminen oli seuraava askel ja nyt Kontakti.netin palvelu käsittää konferensseja, koulutustapahtumia ja omia Vaikuttaja-Forumeita.

Yritys järjestää 150 tilaisuutta vuodessa, joissa käy esiintymässä noin 3 000 puhujaa.

– Olen aina ajatellut ryhtyväni yrittäjäksi, vaikka en ole yrittäjäperheestä kotoisin, vaan tavallisesta työssäkäyvästä perheestä, toimitusjohtaja Olli Muurainen, 34, sanoo.

Yrittämisessä häntä kiehtoo omien ideoiden ja itsensä toteuttaminen. Opinnot Helsingin kauppakorkeakoulussa jäivät kesken, mutta pääaineesta logistiikasta on ollut todellista hyötyä.

– Kyse on siitä kuinka tehokkaasti organisoidaan asioita. Olen voinut hyödyntää toimintatapa-ajatuksia, koska toimintamme on pitkälti palveluiden logistiikkaa, Muurainen sanoo.

Kuopiossa syntynyt, mutta elämänsä Helsingissä asunut Muurainen perusti Kontaktimessut-yrityksen 10 vuotta sitten. Alun perin yritys järjesti messuja johdolle ja tietotekniikka-alalle. 1999 yrityksen nimi muuttui Kontakti.netiksi, koska muut tapahtumat laajenivat messujen edelle.

Tänä vuonna yritys meni Ruotsiin nimellä Management Events AB.

– Haasteet ovat olleet vähän erinäköisiä yrityksen eri vaiheissa. Alkuvuosina, kun ei ollut vielä nimeä ja osaaminenkin alkutekijöissään, sana ”yrittäminen” toisiaan korostui, Muurainen voi nyt jo nauraa.

Uskottavuus syntyi kuitenkin määrätietoisella työllä.

Myöhemmin haasteeksi on noussut liiketoiminnan johtaminen ja hyvien henkilöresurssien saaminen. Nyt on edessä kansainvälistyminen, joka on lähtenyt liikkeelle Ruotsista. Seuraavaksi Muurainen tutkii Tanskan markkinoita.

– Meillä on suurin osa aika nuoria ihmisiä, 1970-luvulla syntyneitä. Nyt palkkaamme 80-lukulaisia. Olen koettanut rekrytoida toimitusjohtajaa fiksumpia henkilöitä, koska kehitämme täällä talon sisällä uudet konseptit. Se on ollut vahvuuskin, ettei ole ollut vanhoja rasitteita. Olemme rohkeasti kyseenalaistaneet ja innovoineet toimintatapoja ja tuotteita. Matkimalla ei synny uutta, Olli Muurainen sanoo.

Palveluiden markkinointi on oma lukunsa. Toisin kuin alkavilla yrityksillä yleensä Muurainen katsoo, että markkinointi on ollut hänen vahvuutensa jo yrittämisen alusta alkaen. Koulutuksella tai tapahtumien järjestämisellä ei ole ollut viime vuosina erityistä buumia, vaan markkina on hieman supistunut.

– Me olemme kuitenkin kasvaneet. Mikään ei ole tullut automaattisesti, vaan huolellisella työllä.

Kontakti.netin oma innovaatio on VaikuttajaForumit, joissa sillä on kumppanit mukana. Tällaiseen forumiin kutsutaan tietyn toimialan päättäjät ja kehitysjohto. Kumppanit löytyvät toimialan sisältä: he rahoittavat tapahtumaa.

Miten nuori henkilöstö löytää alan asiantuntijat ja vaikutusvaltaiset puhujat?

– Vahvuus ei ole ensisijaisesti puhujatietokannat, vaan hyvä prosessi, toimintatapa, jolla selvitämme oikeat puhujat tilaisuuksiin. Logistiikassa toimintatavat ja prosessit on hyvin tarkkaan kirjattu ja seuraamalla toimintatapoja tulos on hyvä, Muurainen valottaa.

Prosessi tuottaa tuloksia, tapahtumat eivät ole yksittäisiä projekteja.

Yrityksen tämän vuoden investoinnit ovat menneet järjestelmiin ja prosessikuvauksiin, manuaalien mallintamiseen ja ylläpitoon.

Pelkästään "hyvällä meiningillä" saattaa pieni parinkymmenen hengen yritys toimia vielä Suomessa, mutta kun lähdetään ulkomaille, pitää olla mallinnetut toimintatavat.

Iso muutos yrityksessä on messuista luopuminen. Ensi vuonna yhtiö ei järjestä enää tietotekniikka-alan messutapahtumia lainkaan.

– Muutaman vuoden päästä valtaosa liikevaihdosta tulee tapahtumista, joita ei vielä edes ole keksitty. On vain joitakin demoja ja kokeiluja ja yritämme lukea, mihin suuntaan markkina ja asiakkaiden tarpeet ovat menossa, Olli Muurainen sanoo.

Yrityksen kasvussa on omat kriittiset vaiheensa. Muuttumiselle tuskin näkyy loppua. 12 hengen porukasta 20 hengen yritykseksi on jo iso muutos. Murros oli myös siinä, kun henkilöstö saavutti lukumäärän 40. Nyt kun yritys työllistää 50 henkeä, se tarvitsee jo henkilöstöpolitiikkaa, kehittämistä ja evaluointia.

Shakkia, golfia ja lenkkeilyä harrastava poikamies sanoo tekevänsä viikolla pitkää päivää, mutta viikonloput viettää kavereiden ja harrastusten parissa.

– Minulla on ollut myös hyvä tsägä, että olen saanut hyviä tyyppejä meille töihin ja osakkaaksi, Olli Muurainen sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    3. 3

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    6. 6

      Ikean tulos paisui +20 %

    7. 7

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    8. 8

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    9. 9

      Yle: Anttilan lahjakortteja yhä ulkona 800 000 eurolla – vielä ehdit velkoa

    10. 10

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    7. 7

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    8. 8

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    9. 9

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    10. 10

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää