Valikko

Taxellin ja Herlinin toinen yritys

Ministeri Christoffer Taxell valitaan torstaina Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) puheenjohtajaksi. Se on hieno saavutus mieheltä, jolta myytiin yritys alta reilut pari vuotta sitten.

Valtio päätti silloin myydä Partek-osakkeensa Koneelle. Taxell vastusti ja yritti neuvotella kauppaa KCI Konecranesin kanssa. Turhaan. Valtio ja Koneen Antti Herlin pääsivät sopimukseen ja Taxell sai lähteä.

Taxell ei nuollut haavojaan kauan. Aika nopeasti Partek-kohun jälkeen Taxell nousi Finnair hallituksen puheenjohtajaksi. Hän on myös Stockmannin, Raision, Sammon ja ruotsalaisen Bolidenin hallituksissa. Lisäksi hän on Åbo Akademin kansleri ja Konstsamfundetin hallituksen puheenjohtaja.

Taxellilla on vaikutusvaltaa enemmän kuin aikanaan Partekin konsernijohtajana. Boliden osoittaa, että hänellä on myös suhteet kunnossa ruotsalaiseen elinkeinoelämään.

Taxellista tulee ensimmäinen teollisuusliiton puheenjohtaja, jolla ei ole operatiivista tehtävää. Tähän asti tehtävään on valittu jonkun suuren yrityksen toimitusjohtaja.

EK tarvitsee Taxellia. Hänellä on laajat suhteet talouden ja politiikan päättäjiin. Leif Fagernäsin johdolla aloittaneen EK:n alkutaival on ollut töksähtävä. EK:n vaatimukset ja kannanotot ovat olleet tiukkoja. Työntekijäpuoli on tulkinnut, että liitto on aikaisempaa selkeästi aggressiivisempi.

EK:n huoli Suomen tulevaisuudesta on varmasti oikeutettu. Sen sijaan viestin kertomiseen tarvitaan pelisilmää. Taxellilla on tarvittavia poliitikon taitoja.

EK:n kokousta kannattaa muutenkin seurata tarkasti. Koneen Antti Herlin valittiin juuri Teknologiateollisuuden uudeksi puheenjohtajaksi. Torstaina hänet valittaneen yhdeksi EK:n kolmesta varapuheenjohtajasta.

TT:n ja PT:n yhdistyessä liittojen puheenjohtajistot olivat keskeisiä neuvottelijoita. Samalla tavalla EK:n puheenjohtajistolla on tietty rooli ja tarve yhteispeliin.

Taxell ja Herlin pääsevät nyt kokeilemaan, käykö tiimityö paremmin kuin pari vuotta sitten. Antti Herlin on tavoitehakuinen, taitava ja suoraviivainen yritysjohtaja.

Partekin pilkkominen oli selkeä taidonnäyte. Seuraavaksi Kone jaetaan hissiyhtiöksi ja kontin- ja kuormankäsittelylaitteita valmistavaksi Cargoteciksi. Jakautuminen antaa paremman mahdollisuuden käyttää omia osakkeita vaihdon välineenä.

Taxell on enemmän poliitikko ja sovittelija. Pari vuotta sitten he eivät mahtuneet samaan yritykseen, mutta nyt he voivat muodostaa toisiaan täydentävän neuvotteluparin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    4. 4

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Italia hyväksyi budjetin, Renzi eroaa tänään: ”Kauan eläköön Italia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    4. 4

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    5. 5

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    6. 6

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää