Valikko

Samaa sukua, eri maata

Farmariuutuuksissa DaewooNubirassa ja Opel Astrassanäkyvät ja tuntuvatmallisukupolvien erot.

Alemman keskiluokan eli niin sanotun C-segmentin farmareista on tullut Suomessakin todellinen kansanautoluokka, jossa myös merkkien välinen kisa on verisintä. Viime vuosikymmenen lopulla sen kärjessä keikkui suvereenisti Opel Astra, joka kelpasi paitsi työsuhdeautoksi, myös omalla rahalla autoaan ostaneille.

Opelin kyyti on kuitenkin ollut meikäläisillä automarkkinoilla viime vuodet todella kylmää, sillä ohi ovat rynnineet muun muassa Volkswagen ja Ford. Pahinta jälkeä on kuitenkin tehnyt Toyota, joka on noussut markkinaosuuksissa takaisin 1980-luvun huippulukemiin.

Kokonaismyynnin paikkaamiseksi repertuaaria laajennettiin viime vuonna GM-perheeseen kuuluvalla Daewoolla, ja pienen empimisen jälkeen ostajia on riittänyt kohtuullisesti. Pikkuauto Kalos, keskikokoiset sisarukset Lacetti ja Nubira sekä erityisesti isomman kokoluokan Evanda ovat käyneet mukavasti kaupaksi ja tulpanneet ainakin toisen korealaisen, Hyundain, kovinta menekkiä.

Ensi vuodesta voi tulla vieläkin valoisampi, kun Daewoon keulamerkki muuttuu Chevroletiksi.

Daewoon konseptina on tarjota konstailemattomia käyttöautoja, joissa on luksuksen ja designin sijaan muutaman vuoden ikäistä, mutta moneen kertaan testattua tekniikkaa. Tällä ajouralla etenee myös uusi Nubira-farmari, jossa on paljon kaikuja edellisen mallisukupolven japanilaisautoista. Perusmallien sisustus on perinteisen harmaata ja muovisen makuista.

Myös ajotuntuma jää jälkeen tuoreimmasta teknologiasta. Nubirassa se kulminoituu tahmean tuntuiseen ohjaukseen, joka etenkin keskialueella on tunnoton ja vaatii paimennusta. Mieleen palautuukin emoyhtiön aiempi Opel Vectra.

Jos ohjauksen pienten puutteiden, vaihdekepin väljien liikeratojen, matalahkon istuma-asennon ja takakontista kantautuvan renkaiden rallatuksen ei anna häiritä, alkaa kolikon toinen puoli kirkastua.

Alle 20 000 eurolla saa kohtuukokoisen ajopelin, jonka varusteet ja tilat riittävät keskivertoperheen perusautoiluun. Kannattaa näet muistaa, että näissä hintaluokissa esimerkiksi 1,8-litrainen moottori, cd-radio, manuaali-ilmastointi, nahkasomisteet, sähköikkunat edessä ja takana sekä kauko-ohjattu keskuslukitus olivat vielä muutama vuosi sitten harvinaista herkkua. Naapurikateutta Nubira ei herätä, kiinnostuneita katseita kuitenkin.

Emomerkki Opelkin yrittää tosissaan uutta nousua, josta Vectran hinnanpudotuksista virkistynyt myynti antaa jo osviittaa. Astrassa odotukset kohdistuvat uuteen wagon-malliin, sillä keväällä markkinoille tulleesta viisiovisesta perusmallista ei ole ollut käänteentekijäksi. Takavuosien laatuongelmista räksyttäneen puskaradion ohella maahantuoja GM:n riesana on ollut myös nihkeästi käynyt yritysautokauppa.

Tilannetta sopii vain ihmetellä, sillä uudesta Astrasta on paha osoittaa myyntiä jarruttavia puutteita.

Farmarissa on tilaa tässä kokoluokassa suorastaan ruhtinaallisesti, sillä akseliväliä on jatkettu peräti yhdeksän senttiä. Niistä kaksi kolmannesta on jätetty perusasennossaan 500-litraisen takakontin lisälitroiksi. Kontin muotoilua onkin ohjannut puhdas maalaisjärki. Kuvaavaa on, että ero isoveli Vectraan jää perusasennossa vain 30 litraan.

Astran vahvuus on hyvien sisätilojen lisäksi mainio ajettavuus. Auton kanssa pääsee nopeasti sinuiksi. Ohjaus on kevyt, mutta tarkka. Vaihteisto toimii niin ikään kevyesti ja täsmällisesti. Istuimen ja ratin säädöt riittävät pidemmällekin kuskille, eikä takapenkillä ahdista kuskinpenkin ääriasennossakaan.

Cosmo-varustetaso kattaa olennaisimmat mukavuustilpehöörit, ja 1,6-litrainen twinport-mylly kyyditsee farkkua yllättävän ripeästi ja myös kohtuullisen taloudellisesti. Plussaa voi jakaa myös ajotietokoneen suomenkielisestä näytöstä ja helppokäyttöisestä cd-radiosta.

Ärräpäitä nostattaa sen sijaan ilman pykäliä toimiva vilkkuviiksi, jonka toimintalogiikan harjoitteluun menee monta ajokertaa. Homma kannattaa opetella kunnolla ennen kaupunkiajoa. Kytkinjalan lepuuttamiseen ei ainakaan koeajoautossa ollut luontevaa paikkaa.

Jos piirimyyjän hallissa ovat vierekkäin konsernin sisartuotteet, ei valinta ole koeajon perusteella vaikea. Astra on edellä vähintään yhden autosukupolven, mikä toisaalta näkyy myös hinnassa.

Puhtaasti käyttöautoa hakeva voi sen sijaan päätyä myös korealaiseen.

Daewoo Nubira Wagon 1,8 SX

19 500 e, vapaa autoetu 450 e/kk

+ sisätilat

+ varustelu

- äänieristys

- tahmea ohjaus

Opel Astra Wagon Cosmo 1,6 Twinport

24 160 e, vapaa autoetu 520 e/kk

+ sisätilat ja tavaratilat

+ ajettavuus

+ pieni kulutus

- vilkkuviiksen toimintalogiikka

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    4. 4

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    7. 7

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    8. 8

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    9. 9

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    10. 10

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    8. 8

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää